Inspirationsøvelse #4

Opgavebeskrivelse

Digt en lille fiktiv tekst ved hjælp af 3 foruddefinerede ord. Du vælger selv et tilfældigt sæt af 3 ud af i alt 25 ord, og det er dernæst din opgave at skrive en lille historie som bygger på disse ord. Ordene må gerne ændres i forhold til bøjningsform. Alle 3 ord skal benyttes i historien, og de gemmes og vises efterfølgende sammen med din besvarelse for den videre bedømmelse. Bestem selv om teksten skal være humoristisk, dramatisk eller noget helt tredje.

"Stodderkongen er frikendt,stodderkongen er frikendt". Råbet gjaldede som en bølgegang gennem de små gader. Avissalget gik strygende, måske kunne han nå at sælge 20 aviser endnu.

Hans havde ikke altid været stodderkonge. Engang havde han haft fast arbejde på brødfabrikken, en kone han elskede og et barn på vej. Men mesteren syntes at han blandede sig for meget i arbejdsgangen og han var blevet fyret uden at få et skudsmål. Ingen længe måtte familien sælge deres møbler og gå på landevejen.

Her blev han valgt til stodderkonge til trods for at han ikke drak. Hans evne til overblik og han gode retfærdighedssans, var kommet til hjemøse til gavn og de så alle op til ham.

En tidlig sommerdag kom hans søn til verden. Et lille rynket barn der skreg højt ved undfangelsen. Han blev kaldt Hans som sin fader efter moderens ønske. Hun havde meget mælk og drengen voksede hurtigt og 9 måneder gammel lærte han at gå. Men det hårde liv sled på moderen og inden forårets komme døde hun stærkt afmagret i Hans` arme. "Pas godt på lille-Hans" Var hendes sidste ord.

Det gjorde han. Glæden ved drengen oversteg den store sorg. Bare et kig i barnets øjne, fik ham til at glemme sit hårde liv.

Han havde en drøm. Drengen skulle i skole og han arbejdede flittigt for at få råd til skolegangen. Syv år gammel startede Hans i første klasse. I laset tøj mødte han op på sin første skoledag, fuld af forventning. Læreren hadede ham fra første færd. Hver dag efter skole fik han tæsk for de mindste forseelser, som læreren flittigt i dagens løb havde skrevet i sin blå bog. "Her i skolen skal ingen stodderbørn gå" skreg han i takt med slagene.

En dag var slagene så hårde at blodet flød og faderen, der havde holdt sig tilbage på grund af lærerens magt og prestige i samfundet, mødte op den næste dag.

Det gjorde læreren så rasende, at han tog et bordben og slog drengen så hårdt i hovedet at man kunne høre hjerneskallen knække.

Her var det at stodderkongen blev morder. Raseriet næredes af årtiers fornedrelser og undertrykkelse. Han havde mistet sit barn og intet mere var tilbage.

Men tiderne skifter også i det lille unseelige land højt imod nord. Frikendelsen faldt, Men Hans hørte den ikke. Han Havde en dyb fornemmelse af at livet ikke ville ham mere.
Tilfældige ord: bølgegang, skoledreng, stodderkonge

Skriv kommentar

Besvarelsen Retfærd er publiceret 08/12-2010 14:34 af Graziellen under skriveøvelsen Inspirationsøvelse #4.
Version 1 - 08/12-2010 14:34
Besvarelsen er på 398 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

14 år siden
#1 LC2010
Jeg har læst din historie og det må være en sjov opgave at skrive på den måde, det har jeg ikke prøvet siden jeg gik i skole. Det vil jeg da holde lidt mere øje med..

Nå, men tilbage til en kommentar..

Du har fat i noget med din morale, for de børn der med en meget belastet social arv udsættes for mobning, isolation, ensomhed og savn er i fare for misbrug og måske som her vold.

Jeg synes nok du kunne dvæle og kæle mere for passagerne, for at skabe billeder i mit hoved af hvor, hvem, hvornår og stemningerne. Du har fat i en god historie.
14 år siden
13 år siden
#2 Lilith
Hvor er den bare godt skrevet! Og utrolig sørgelig : '( Sætningen: Han Havde en dyb fornemmelse af at livet ikke ville ham mere, gav mig gåsehud.

Flot : ) Fire stjerner fra Lilith
13 år siden