Det der virker bedst for mig er forandring.
Når jeg kan mærke min skrivning begynder at blive sløv, virker det næsten med sikkerhed at flytte ind i stuen i stedet for køkkenet (eller om sommeren ud på græs). Så sidder jeg i stuen 1-2 uger og så er jeg nødt til at rykke igen. Nogle gange skal jeg bare ned og sidde på gulvet/i sengen...
Og af dette følger også, at jeg foretrækker at skrive på den bærbare, så jeg altid kan slå mig ned lige, hvor jeg føler for. Jeg har dog også altid notesblokke på mig, men jeg får sjældent kigget mine noter igennem - det virker på en eller anden måde for rodet, men det hjælper mig alligevel til bedre at kunne huske pludselige indfald, at jeg lige har skrevet det ned en gang allerede...
Derudover sætter jeg mig af og til på café og skriver - oftest sammen med en skriveveninde, men også gerne alene. De tre timer jeg sidder der, er jeg ofte ligeså produktiv som på 2-3 hele skrivedage hjemme. Om det også er forandringen, der gør det her, eller om det er fraværet af overspringshandlinger, ved jeg ikke - nok en blanding.
Jeg kan også finde på at bruge biblioteket, det virker også for mig, men er ikke helt ligeså effektivt, som caféen, da jeg bor ude på landet, og der sjældent er mere en én anden besøgende - det gør det sværere at gemme sig i den almindelige hverdagsstøj.
Jeg har ingen erfaring med Scrivener, men er bare godt tilfreds med Word, så ser ingen idé i at skifte. Jeg plejer også at skifte baggrundsfarve/-mønster på mit word-ark med jævne mellemrum - endnu en forandring, der skubber mig videre...
God skrivelyst :)