Jeg kunne forestille mig, at mange politikere ikke ønsker at være foregangsmænd eller -kvinder af flere grunde. Èn af dem, tænker jeg, handler om popularitet, at de eksempelvis ikke vil beskatte flytransport eller engangsplastik, fordi det blot bliver dyrere for forbrugeren, der traffer knap så miljøbevidste valg, hvilket jeg er sikker på, næsten alle gør i tide og utide. Det er oftest ikke et populært tiltag at bede folk om at betale mere. Derudover tror jeg, det handler om økonomi. Der skal penge ind i landet, så vi kan holde vores velfærdssystem kørende. Dette sker desværre ikke, hvis man blot boykotter alt, der er med til at dræbe vores planet. Sidst men ikke mindst, tror jeg ikke, det er topprioriteten hos en del mennesker, både fordi det er en stor størrelse, det foregår ikke nu (det gør det så alligevel), og så har medierne og få videnskabsmænd været med til at forvirre befolkningen; om klimaforandringer er menneskeskabte eller ej. Det burde der efterhånden ikke være tvivl om mere. Ellers burde en enkel google-søgning være nok til at vise andet.