9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Pre-eksamenRigtig spændende koncept, og du fangede mig hurtigt (:
Fortsæt endelig med den her historie! 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) En lille revne i cementenSmukt. Virkelig smukt, og tankevækkende! 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Hr Grutschske - 5 Heinzvoll Grutschske samt...Sådan. Det bliver godt at få koblet det hele sammen, og spændende at høre hvordan Herman klarer det på egen hånd!
Den eneste ting der forvirrede mig lidt i dette afsnit, er sætningen:
"Ja, kære Heinzvoll, det har du da, og ved du hvad den søde dreng, i dag havde han købt blomster til mig, han bragte mig den nydeligste buket forårsblomster, de er til dig mor, sagde Hermann, det sagde han, det er en hilsen fra foråret, han giver mig så mange glæder."
Jeg forstå det som at du forsøger at give fruen en speciel talestil, måske lidt fjoget og ord der falder over hinanden, men for mig blev den sætning udelukkende svær og læse, og var ikke godt for dit ellers fine flow i historien. Jeg vil anbefale et enkelt punktum.
Ellers, godt som altid! (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Hr Grutschske - 4 Hvor Hermann præsenteres ...Jeg vil være ærlig at sige at dette kapitel forvirrede, da jeg troede at forrige kapitels konklusion var at Hermann ikke var til kvinder. Men en genlæsning af det tidligere, har dog fjernet min forvirring, det var simpelthen en fejl fra min side.
Jeg vil foreslå. at du fremover gør brug af flere afsnit, eller indrykninger, da jeg synes teksten bliver meget tung når det næsten står i én lang køre, men det er selvfølgelig en smagssag (:
Jeg er fprtsat meget interesseret i at se hvordan det hele hænger sammen, nu du siger du har et afsnit mere i denne karakterlinie (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Hr Grutschske - 2 Hvor Hr. Heinzvoll Grutsc...Hej igen,
Jeg var spændt på fortsættelsen, så du får lige en kommentar mere (:
Jeg syntes virkelig at denne plot-linje er meget interessant, og jeg tror at hvis du ville kunne forholdet mellem Hermann og hans far, blive en hel roman i sig selv.
Det eneste lille kritikpunkt til dette kapitel er at jeg ikke er fuldstændig klar over hvem der er i fokus. Pludselig kan man også høre Hermanns tanker, selv om det indtil nu har været hans far og faderens tanker der har været fokus på. Det virker lidt brat og unaturligt for min smag (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Hr Grutschske - Hr direktør Heinsvoll Gruts...Hej,
Det var godt nok et skift til noget helt andet! Måske er det fordi denne livsstil er nemmere for mig at sætte mig ind i, end flygtninge livsstilen du tidligere beskrev, men jeg syntes dette er klart det bedste kapitel indtil videre.
Jeg er meget interesseret i at vide hvordan det hele kommer til at hænge sammen (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Hr Grutschske - Lihlah 1886 Timisoara Ungar...Hej,
Det er helt klart tale om nogle afsnit her, hvor historien allerede begynder at udfolde sig, og jeg syntes at du får skrevet konflikterne rigtig godt. I det hele taget syntes jeg virkelig at det er en meget fangende tekst, og jeg synes at farens beskyttelse af Lihlah og hendes talent er meget interessant og er en god grobund for et spændende plot. Jeg vil sige at jeg blev rigtig glad der jeg kom ned til 2. afsnit og så noget direkte tale, for det savnede jeg i det 1. afsnit. Måske er det noget du skal overveje at tilføje?
Mine få kritikpunkter, er mest på det rent tekniske. Først synes jeg at din tegnsætning ikke altid gavner dig, og nogen gange er de sat sådan at man bliver nødt til at læse en sætning to gange for at få det med. Det er kun få steder det er et problem, men det er noget du kan have i baghovedet når du skriver videre. En anden ting er at du starter mange sætninger med 'Og'. Jeg gør det selv mere end jeg vil stå ved, men jeg syntes at du gør det rigtig meget, og flere steder blev sætningerne langt bedre hvis du bare fjernede det (:
Til sidst har jeg et spørgsmål: Hvorfor vælger du at benytte det meget formelle sprog? Jeg kan tildels forstå "fader" men "skulde" kunne jeg ikke helt se formålet med at stave således. Det er med til at sende os tilbage i tiden, men jeg føler at jeg bliver lidt distanceret for teksten, men det kan være du havde en dybere mening med det?
Jeg glæder mig til at læse videre (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Osvek den Ufejlbarlige - Første delMeget interessant (:
Jeg sidder tilbage med en masse spørgsmål, som jeg meget gerne vil læse videre, for at få svar på.
Godt skrevet! 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Prøveturen over stok og sten( en mulig fort...Nu kommenterede jeg også din korte version af historien, og jeg syntes at det er en rigtig godt den måde du har fået udvidet historien!
Jeg syntes virkelig du formår at beskrive nogle interessante karakterer (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Den anden kvinde - SexlegetøjUha, nu har jeg læst begge dele lige efter hinanden, og sikke du dog er istand til at gøre en utilpas! Men alligevel havde jeg ikke lyst til at stoppe med at læse, fordi du virkelig formår at holde din læser fanget!
Jeg synes det er rigtig godt! 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Forbandede rodDu forstår virkelig at male smerten/irritationen/modløsheden, og jeg blev hurtigt revet med. Du skriver rigtig godt!
Det eneste lille kritikpunkt jeg kunne komme med, er at man ikke helt forstår hvorfor Frederikke er så forfærdelig. Man føler alt det forfærdelige din hovedperson gør, men man for ikke helt forståelsen for hvorfor hun føler det. Det kunne eventuelt lave en fortsættelse?
Jeg vil i hvert fald meget gerne læse mere fra dig (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Mona Lisas smil - 1. del
Svarkommentar Hej Sandie!
Fedt med en masse lange kommentarer, jeg vil prøve at svare på det hele så godt som jeg kan. Først: jeg googlede ligefrem ”muld og mørke” for at se om det var rigtigt, men der er så andre der har fejlet som jeg. Det får jeg fikset! (:
I forhold til hullet, så er det jo kun maleriet der er væk, der er stadig en ramme eller en væg bagved som man kan tegne på .
Jeg kan godt selv lide ”mysteriet” om hvilket køn jegpersonen har, mest fordi det er fuldkommen ligegyldigt for historien. For mig er det meget tydeligt hunkøn, nok fordi jeg selv er det, men indtil videre ser jeg ikke noget problem med at det ikke er beskrevet eksplicit nogen steder.
Jeg er ked af at jeg mister dig i det første afsnit, og at du ikke kan se kronologien. Meningen er at Mona Lisa og Michael sker samme dag, i hvert fald hører de jo om de i taxaen på vej hjem, for første gang. Og netop med det første afsnit prøver jeg at sætte tonen for hvad resten af historien kommer til at handle om. Der er alt det storhej med MonaLisa, og Patrick og Jegpersonen føler at der slet ikke er NOK storhej i forhold til at de mister en af deres bedste venner, og deri ligger Patricks ønske om vise dem at de alle tager fejl. Det er skam også meget muligt at dø af ikke at trække vejret i et hospital, og det sker ganske ofte når personen vel og mærke er så syg at der ikke er noget formål med at forsøge at genoplive. Jeg forsøger at beskrive Michaels situation med at sige:
” men vi havde kort før han mistede evnen til at danne sammenhængende sætninger, lovet ham at vi ville komme på besøg mindst én gang om ugen”.
Han er så syg at han ikke kan snakke, og at lægerne vil holde konference om hans sygdom.
Selvfølgelig kommer Mia mere på banen (; Jeg er dog meget ked af at du fik lyst til at opgive teksten dér, for jeg er ikke umiddelbart i stand til at se hvordan jeg tidligere skal ”zoome snakken ud”. Hele Patricks snak om hvor meget andet skønt kunst der er, er meget en metafor for resten af historien. Jeg er bange for at uden den, vil hans efterfølgende planer ikke give mening.
2. kommentar - bare for overskuelighedens skyld (;
Ja, jeg kan da godt se at det ikke er rigtigt både at vide hvad han snakker om og ikke vide det. Det fikser jeg!
Jeg ved ikke om du kunne forklare mere om hvorfor du ikke mener rable er det rigtige ord for sammenhængen? Jeg kan ikke selv lige se det (:
Patricks meget følelsesmæssige reaktioner, er ment som en direkte modsætning af jegpersonen. Den ligger ikke så meget vægt på alle tårerne eller hulk eller noget i den stil, og derfor bliver de ikke rigtig beskrevet. Det er derfor der overordnet er en meget kold skrivestil, men det kan godt være jeg skal tilføje en smule hulken bare for forståelsens skyld.
Du har nok ret i at det er mere under vinduet, en op ad, det skal jeg have ændret. I forhold til grisefarmen var jeg meget i tvivl om hvad de skulle finde en skitse over. Måske skal jeg have fundet ud af hvad arkitektstuderende rent faktisk laver xD
Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan du både kan se Patrick som skør og overideologisk, når du samtidig kalder mine personskildringer for flade, så jeg ved ikke om du måske kan uddybe hvad du mener? (: Jeg vil nødig have at min historie bliver kedelig. Fremadrettet vil historien selvfølgelig fortsætte med at dreje om Mona Lisa, men også om Michael. I teksten indtil videre er der jo slet ikke blevet drejet væk disse emner, og historien fortsætter fuldkommen i dette spor (:
Tusind tak for din lange kommentar, jeg håber mit (meget lange) svar giver dig en forklaring på nogen af de problemer du har med teksten. Du har slet ikke slået luften ud af mig (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Blå er himlens farve - 2. Kapitel: Flash fo...Hej igen (:
Ja, hospitalstanker er nok en rigtig god måde at gøre det på i prologen, det havde jeg ikke lige overvejet! Men hvis de udtrykker bekymring om en fødsel uden hjælp fra læger osv, så bliver det meget tydeligt.
Det kan sagtens være det hjælper at gøre hende "bare" smuk, det kommer an på hvordan du lige får det skrevet. Når jeg skriver prøver jeg at tænke at for hver godt karaktertræk bør der være et dårligt, så personen bliver mere velblanceret og interessant. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke planer du har med Lupina, men det kan være hende gode karakter er hendes skønhed, og så den dårlige side af det er at hun bliver lidt arrogant fordi hun er klar over hvad hun gør ved drenge? Bare et forslag, det er super svært at undgå klicheer (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Blå er himlens farve - 2. Kapitel: Flash fo...Hej Sandie!
Jeg har lige læst op på din roman, og i stedet for at lægge tre kommentarer ville jeg samle mine kommentarer her på denne (:
Først vil jeg sige at der er rigtig meget potentiale her, og jeg vil meget gerne læse med videre for at se hvad der sker med Lupina!
Med prologen havde jeg ikke gættet at det her var en historie der foregik i "nutiden". Jeg blev meget overrasket over at de susede rundt i en bil, men det er nok ikke så meget din fejl, som det var mig der antog for meget.
Hvad jeg tror du skal være opmærksom på, er hvorvidt din historie går over og bliver "kliche". I første kapitel hvor Lupina beskrives som "Oh almindeligt udseende men alle drengene vil have hende", virker det meget overfladisk og standard (hvis jeg må være så fræk at kalde det det). Du har selvfølgelig masser af tid endnu til at give karakteren dybde, men det er noget du kan tænke over.
Et andet spørgsmål jeg har til dig, er hvorfor du bruger engelske begreber for dine væsner? DayDrifter og DayWalker lyder sejt, det er jeg med på, men for mig river det mig lidt ud af flowet når jeg forventer en dansk tekst.
Men når alt det er sagt, vil jeg da se frem til det næste kapitel du ligger op (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) JævndøgnJa, nu kan jeg se det. Jeg vidste tydeligvis ikke nok om traner, men tusind tak for forklaringen. Det er et smukt haiku! (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) NeglebiderenOh jeg kunne slet ikke stoppe med at læse, og selv om den slutter RIGTIG godt, og hvor historien nok bør slutte, kan jeg ikke lade være med at ønske at der var mere.
Det er simpelthen super skrevet! (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) JævndøgnJeg vil ikke påstå jeg kan fuldt ud forstå din tekst, men der er noget ved den sidste linje som greb mig, og fik mig til at ønske jeg gjorde.
"Genfødt søger liv"
Hmm... 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Anden og guldskeenHmm...
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forstå dit eventyr.
Det er ganske flot skrevet, du har et rigtigt dejligt sprog som flyder godt, men jeg tror ikke jeg forstår betydningen
Der var tydeligvis noget forkert ved de svar hun gav til ænderne siden de tog guldskeen fra hende og fløj deres vej, men hvad var det? Hvad gjorde hun forkert?
Med eventyr er det jo som regel sådan at hovedpersonen tager ud og lærer af sine fejl, så jeg føler lidt at du måske stopper historien lidt for tidligt. Det kunne være spændende at se prinsessen overkomme de fejl hun har og måske få guldskeen tilbage (eller lære at hun ikke har brug for den) (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Den blå kaffekandeÅh nej da.. Sikke en tekst...
Man blev mere og mere bekymret for den stakkels hovedperson, i takt med at mobilen bliver ved med at vibrere. Der er et rigtig flot optakt til kulminationen i din tekst, god symbolik og jeg synes i det hele taget den fungerer rigtig rigtig godt.
En forfærdelig trist, men god tekst! 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) En nytårsnatRigtig fint skrevet, jeg kan godt lide hvordan du veksler mellem at fortælle hvad der sker til festen, og hvordan hun har det efterfølgende. Det giver en god dynamik, og man har virkelig ondt på hendes vegne! 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) DrømmeJeg var begyndt at tro at det var blevet "yt" at rime når man skrev digte herinde, men heldigvis ikke!
Du har et super god rytme og et smukt sprog, og jeg kan næste forestille mig digtet i en ramme over min seng (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) HåndhævelseJeg er meget imponerende over hvor meget anatomi du kunne få presset ind i så kort et digt. Sjovt lavet (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Hvis jeg en dag skulle glemme at huskeHej,
Syntes godt nok det er et hårdt og trist emne, men du skriver meget smukt om det, og det får virkelig en til selv at tænke.
Flot!
Det kan være at det hjælpe på dit "problem" (i gåseøjne fordi jeg faktisk syntes det fungerer meget godt i den her tekst) med verserne bliver knap så væsentlig, hvis du beslutter dig for om du vil starte med stort bogstav hver gang, eller kun når en ny sætning begynder (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) Prøveturen over stok og stenShow don't tell er der slet ikke mangel på. Jeg synes der er et godt flow i teksten, og man får lyst til at læse den igen og igen, med de fine billeder og sindstemninger du får tegnet for en (:
Den eneste lille ting jeg faldt over, er at når du laver en replik som denne:
"Åh, ikke for noget", han griber [...]
Så skal ',' være inde i gåseøjnene og ikke udenfor (: 9 år siden |
9 år siden
| Ea K.B. Hovedskou (Menjasdottir) KnivMan skal ikke tro man forstår et digt før man kommer til den sidste linje!
Super sjov twist som jeg ikke så komme (: 9 år siden |