Dette er en forkortet udgave af en sand historie
Telefonen ringer fra +49 2624185107 (Höhr-Grenzhausen)
Jeg overvejer først at afvise opkaldet, og blokere nummeret, som jeg har gjort hundredvis af gange før, men føler mig inspireret i dag til at spilde folks tid.
Selve samtalen foregik på engelsk, selvom det er skrevet på dansk her.
Potentielt Offer: Hallo?
Telefon Operatør: (på ekstremt dårligt engelsk og læsende op fra et manuskript) Hallo. Jeg ringer til dig fra Microsoft Hovedkvarteret i USA. Jeg ringer til dig, frue, fordi der er store problemer med din computer. Vi har modtaget en hel del beskeder fra din computer om virus og malware fra din computer. Er du ejeren af en Microsoft computer i din husholdning?
PO: Øhhhh... ja! Ja det er jeg! (siger jeg selvom jeg er fuldt ud bevidst om at jeg kun har en Chromebook)
TO: Meget fint, frue. Sidder du lige nu foran din computer?
PO: (Mens jeg stirrer på mit bord mine bøger) Ja! Jeg sidder ved min computer! Hvad så nu?
TO: Nu skal du åbne din Chrome.
PO: Ååååh... øhh.. min Chrome? (siger jeg og spiller dum)
(Han bruger her lang tid på at forklare mig om min Chrome browser, indtil jeg endelig "forstår")
PO: Okay! Forstået! Browseren er åbnet. Hvad så nu?
TO: Nu skriver du...
(her siger han bogstaver som jeg helt ærligt ikke forstår på grund af hans virkeligt utydelige engelsk, så jeg bruger god tid på at få ham til at forklare det og stave det for mig)
TO: A som i Alana, N som i Noget ... (og så videre)
PO: Ahhh! Nu forstår jeg! "anydesk dot com" og så trykker jeg på enter! (I virkeligheden skriver jeg det bare på et stykke papir foran mig)
TO: Meget fint, frue. Fortæl mig nu hvad du ser på din skærm.
PO: Jeg ser... (jeg holder en lang kunstpause, eftersom jeg ikke ser på en skærm overhovedet, og jeg bliver derfor nødt til at finde på noget) ...øhhh... en lille dinosaur...
TO: En hvad???
PO: Ja, en lille dinosaur. Er det ikke det jeg skulle se?
(På det her tidspunkt bliver jeg nødt til at bide i et eller andet for ikke at komme til at grine, og jeg kan næsten ikke tro at han ikke ser igennem mit lille kontra-fupnummer)
TO: Åhhh gud... okay... luk din Chrome og prøv igen.
PO: Okay! Prøver igen. "anydesk dot com" ... altså... det er den lille dinosaurus igen! Og der står "ingen forbindelse". Er det meningen at der skal stå det? ... ej, det er jo et spil! Den lille dinosaurus kan hoppe! Hvor sjovt!
TO: Laver du sjov? Gør du grin med mig?
PO: (med påtaget fornærmelse) Nej! Hvad? Selvfølgelig ikke! Laver du grin med MIG?
TO: (i en forsonende tone) Okay okay... kig på dit keyboard på din computer i nederste venstre hjørne. Kan du finde CTRL tasten?
PO: Øhhhh... (siger jeg mens jeg ser på mit keyboard på min Chromebook, som jeg godt ved ser helt anderledes ud) ...Ja, der er den. CTRL siger den.
TO: (det bliver tydeligere at han er ved at miste tålnmodigheden med mig) Og hvad står der på tasten ved siden af?
PO: (Jeg vælger med vilje tasten oppe over CTRL tasten) Jeg ser en pil.
TO: En pil? Nej! Åh gud... KAN DU SE EN WINDOWS TAST? EN TAST MED ET VINDUE PÅ? PÅ HØJRE SIDE AF CTRL TASTEN?
PO: (selvom jeg ved at Chromebooks ikke har Windows taster) Nej? Der står "alt" ... og jeg værdsætter bestemt ikke din tone over for mig, hr!
TO: Åhhhhhh guuuuud... neeeej nej nej... gør du grin? (nu falder ti-øren endelig) ... kan du se en "stor røv" tast?
PO: (nu knækker jeg næsten sammen af latter) En ... stor røv? Hvad? Hvad er det du siger til mig?
TO: En stor røv... en stor tissemand tast?
PO: En stor tissemand? Hvad er det for noget at sige! Du opfører dig utroligt uprofessionelt lige nu! Jeg mistænker at du slet ikke RIGTIGT arbejder for Microsoft!
TO: ... *smækker på*
PO: *Knækker sammen af grin*
Og derved blev 25 minutter "spildt" på den mest underholdende måde!