Lad mig leve


6 år siden 4 kommentarer Kortprosa alondra dystopi spiritualitet

3Heteronormativt
det er · familiezoneskiltet i toget · som viser tændstikmand plus · tæn... [...]
Digte · heteronormativitet, kønsroller, feminisme
5 år siden
3Lgbt
lebber ville leve længere og lykkeligere hvis I ikke · gødede med g... [...]
Digte · lgbt, diskrimination, livserfaring
5 år siden
5Fremtidshåb
verdenen der svømmer · i køn min mor er · en søster mere solidaritet · ... [...]
Digte · feminisme, håb, drømme
6 år siden
4Fjerklædt
de dage jeg forbliver · klædt i fjer · dør jeg lettest
Digte
6 år siden
2Najadeblod
kan du · stadig elske mig med dette · najadeblod løbende · i årerne og ... [...]
Digte · kvindeportræt, livserfaring, viljestyrke
6 år siden
4Consent
nej betyder · nej som et forceret · ja betyder · nej og kun et informer... [...]
Digte · feminisme, consent, voldtægtskultur
6 år siden
2Haiku
1. · Dagens lys taber · ikke til nattens mørke · Efterårskontrast · 2. · Fl... [...]
Digte · haiku, bylandskaber, naturbeskrivelser
6 år siden
10Haiku
efterårsgylden · aftenhimmel - et genskær · af din fingerring
Digte · haiku, efterår, kærlighed
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Syrene Hvid (f. 1988)
Kapellet var en lille kvadrat af et rum, rå murværk på alle sider, når døren var lukket, henlå det i mørke, for der var ingen indbyggede vinduer. Engang havde det været udsmykket med kristendommens kors, med katolicismens rosenkranse, men nu var den store støbejernslysestage med plads til hundrede lys den eneste tilbageværende spiritualitet. Sentimentalitet. Det var tradition - at en tyrefægter tilbragte det sidste kvarter inden han gik i arenaen her i kapellet. Alondra gjorde selvfølgeligt det samme, tømte hovedet og lod den sitrende ro overtage sig, den eneste ro der var hende til dels, når hun skulle kæmpe.

Og fordi kapellet vel stadig var et slags religiøst rum i deres ellers demonstrativt ureligiøse verden, havde Alondra udviklet et særligt ritual i årenes løb. Hun tændte altid tre lys, et for hver af sine forældre, matadoren og flamencodanseren, og ét for sig selv, deres datter, hvorefter hun hviskede den samme bøn til luften der hverken lyttede eller gav en eneste lyd fra sig i respons. I denne sammenhæng var kun den underliggende tanke magisk:

"Indtil vi alle tre kan være fælles om døden."

Når maden var sat på bordet til deres familiemiddage søndag aften, skålede Padre altid til hendes forældres ære, til Manuel og Paloma, må de hvile i fred, ville han sige som det første, før glassene begyndte at blive hævet til Ventas-ringens storhed i stedet, til Vivas kvindernes skønhed, klinke til alle de ting man fejrede i takt med at genstandene røg indenbords. Alondra havde ingen romantiske forestillinger om dødens væsen, døden tog en, når tiden var inde og man kunne ligeså godt lade være at forsøge at løbe fra den, de skulle jo alle dø på et eller andet tidspunkt, i hendes hverv kunne man være uheldig og man kunne være heldig, man skulle helst være det sidste på ugentlig basis, endda. Alligevel bad hun, i sine enlige stunder, som et ekko af sin bedstefar, at de levende måtte huske at leve og de døde måtte finde ro.

Netop den ro der ikke var de levende forundt. Den sitrende ro, den sjældne.

I rummets mørke ville hun sidde og lytte til den fulde tyrerings åndedræt. Hun ville lytte til sit eget åndedræt, langsommere og tungere, røgen fra lysene ville kilde i halsen, i næseborene, hvis hun drejede hovedet for hurtigt til siden, lagde dunkelheden sig over hendes øjne som en uigennemtrængelig skærm og et splitsekund fulgte af barnlig forventning, hvor hun tænkte, hun kunne være død nu, men hendes forældre manifesterede sig aldrig og hendes lunger ville derefter fyldes til bristepunktet, så hun igen kunne mærke sig selv. Det prikkede næsten smertefuldt, voksenlivet.

Kontrasten mellem kapellet og arenaen voksede sig hver gang større, voksede sig enorm, ikke blot på grund af eftermiddagslyset, larmen, verdsligheden, men fordi Alondra aldrig ønskede sig andet end at overleve endnu en dag, når hun stod overfor sine tyre. Den første, uudtalte del af hendes bøn vejede i sandets skred under fødderne tungere end de ord hun faktisk sagde i stearinlysenes skær, med mørket altid hængende i kanten af synsfeltet:

Lad mig leve.
Forfatterbemærkninger
Alondra historie. Kan læses i sammenhæng med Kulturelle institutioner eller Den ensomme død, men den kan for så vidt også læses for sig selv, synes jeg.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/01-2018 13:56 af Syrene Hvid og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 510 ord og lix-tallet er 48.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.