Slam! Dysterheden blandt de næstkommanderende erstattes af en intensitet, stærkere end "Absolut" i den sene aftentime. Døren føltes tung, var tung.
Fader Martins øjne glippede. Marcello. Søster. De stod dér, intenseret af præstens ankomst. Deres øjne på faderen, der bragte den viden de begge ventede på. Som søster ventede på.
"Mr. Kaizer har danset" stammede Fader Martin. "Han spurgte efter sin søster". Døren blev tungere. Søster frembragte ikke tårer.
"Han skal begraves med manér" - Marcello var mindre intens end Kaizers søster. "Jeg bringer "Absolut" og vin". Han gik, Fader Martins øjne glippede ad søster, der stod rank. Familien var splittet. Kun en Kaizer kunne samle den, og tage kontrol over kontinentet. Døren blev tungere. Søster frembragte én tårer.
Fader Martin var præsten, og præsterede åndeligt. Begravelsen ville samle familien, mafiaen ville overleve. For søster - hun ville samle den.
"Min bror - han er stærk, han er extravagant". Constanze - hun var der også. Hun anede sandheden, da søster satte sig ved kisten. Før havde hun ikke anet den, da hun stod alene ved kisten. "Han var stærk". Kaizers Constanze forsvandt - sandheden ville anes uden hende. "Han var extravagant".
"Du bør samle familien nu" - Marcello kom. Han anede ikke sandheden. Han forsvandt - sandheden ville anes uden ham.
Søster følte sig alene, følte sig stærk, følte sig magtfuld. Hun stod ved kisten, ved hans begravelse. Hun var ved at sprænges af sandheden - "familien. Jeg måtte overtage den - måtte forsøge. Du har mistet din extravanganza". Hun kyssede sin bror. Han mærkede sandheden.
"Fader Martin" - Mr. Kaizer kastede ligklædet. "Det var min søster. Jeg føler mig nødsaget til at gøre en ende på hendes liv. Vil Herren tilgive mig". Det retoriske spørgsmål valgte Martin at svarer.
"For familien" - "For familien". Han smiliede - "Hun ville ønske jeg havde ladet hende tage min extravaganza - for familien".
Søsters hus. Det var dystert. Flammerne gjorde det rent - renere end "Absolut". Hun var ikke længere intens. Ikke længere af familien. Ikke længere en Kaizer.
Mr. Kaizer har taget kontrollen over kontinentet.
Forfatterbemærkninger
Kortprosaen er et projekt jeg længe har tænkt på - at skrive en roman eller novellesamling over musikken af Kaizers Orchestra. Jeg kunne godt tænke mig at høre om Kontrol over kontinentet virker som spændende læsning, og om handlingen er til at forstå - eller om sproget bare er irritrende.
Absolut er stærkt vodka. Constanze er mr. Kaizers ... tja, elsker er nok det bedste ord...
E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.
EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.