Tanke tanke tangent jeg taster


20 år siden 3 kommentarer Kortprosa

3Os, dem, vi og intet
At forsvinde, uden at have afsat sig spor. · At blive glemt. · Ingen ... [...]
Digte
11 år siden
1Parkeringsplads
En ensom gadelampe oplyser vore krakelerede parkeringsplads. · Sted... [...]
Digte
11 år siden
3Et arbejde
kraftig Desaturation · Faldende blodtryk. · Dyspnø · Efterfølgende Inge... [...]
Digte
11 år siden
7Det du ikke ønsker at forholde dig til
Gamle venner. · Det stikker i hjertet. · En samtale over nettet. · " De... [...]
Blandede tekster
12 år siden
1Handlingslammet
" se mig i øjnene, og sig at du er stolt af mig! " · Håret fra den ... [...]
Blandede tekster
12 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Thomas Sørensen (f. 1985)
Tanke tanke tangent jeg taster, og en lille melodi tegnes i et 25 kvadratmeters rum til 2000 kr. om måneden. Kroner fra en skrabet SU, der ikke en gang kan brødføde mig en halv måned. Og stakke af bøger, skrevet af de lærde, ligger og håner på Ikea reolen, og dem der siger det er sundt at studere skulle lynches. Jeg vil ikke brokke mig, ikke i dag, det har jeg resten af ugen til. For i dag taster jeg en melodi på et fedtet tastatur med nikotin gule fingre, og de føler sig hjemme her, de danser og synger til min lille lørdags blues. Jeg er student, eller ikke helt, snart. Måske. Og hvad skal man så stille op? Svede sig tynd over flere bøger, rejse, finde den store kærlighed? Ved det ikke. Ved intet mere.
   Vinterferien kommer tættere og tættere på som en ringe trøst. En uge. Syv dage. 168 timer. Og så er det på den igen, men jeg brokker mig ikke, for hvad nytter det? Sådan er hele det sociale liv struktureret. En stor myretue, hvor folk slæber for dronningen og Dannebrog til sent ud på aftenen. Og når de endelig kommer hjem, falder de om i tilbudssofaen og ser et par genudsendelser, hvem vil være millionær?, og når børnene og konen endelig er gået i seng, sidder papa tilbage med sine cecil og sin øl og venter på klokken bliver et på kanal Kbh.
   Det er ved at blive mørkt denne lørdag. Jeg har ikke rigtigt ænset den. Sov til klokken to. Men det har vel været en god dag, for nogen. Det kan jeg næsten mærke. Der har været en havnearbejder i Helsingør, der vandt den store lotto gevinst, en mand der lå på knæ foran sin kommende kone, et lille menneske der tog sit første åndedræt. Ja der har været glæde til stede i dag. Elendigheden gemmer jeg til en mørkere dag. For i dag spiller jeg en lille lørdags blues på mit gamle tastatur, imens solen går i seng, og de elskende elsker, og publikum brøler i parken, og musikeren endelig får pladekontrakten i hus, og fiskeren skimter lysere tider, og den fortabte søn vender hjem.
   Tanke tanke tangent jeg taster, og melodien forsvinder ud i denne fredelige aftenstund. Blandes med lugten af brun sovs og flæskesvær.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/01-2005 19:20 af Thomas Sørensen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 385 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.