Ja, naturligvis spiser man kromosomer. Hvorfor er det interessant? Man spiser også mitochondrier, golgiapparater, cellemembraner og alt andet i frikadellens celler.
Men når du spørger, har det så noget at gøre med tanker om genmodificering? Og hvorfor vi ikke selv bliver gensplejsede ved at spiser gener?
Når mennesker og dyr spiser kød, bliver alt nedbrudt til niveauer hvor maden kan blive metaboliseret og indgå i de spisendes legemer og der have en konstruktiv og opbyggende effekt. Det har ikke betydning for den genetiske kodning i den spisendes egne celler. Kun når maden er kræftfremkaldende sker der en utilsigtet drejning af fænomenet. Men det skyldes næppe spisning af kromosomer, men snarere kemikalier der ikke burde være i føden.
At levende væsener, for at opretholde deres egne legemer og dermed livet, er nødt til at dræbe, nedbryde og metabolisere andre levende væsener, ser jeg som et af de store tegn på udviklingslærens berettigelse. For bare tanken om det er gennemført beskidt. Alt for uskøn til at nogen kunne have fundet på det.
Og nej, jeg er ikke veganer. Også jeg har evnen til at bagatellisere fænomenet for mig selv.