Det urene vand
Tåberne blander af blod
Tom reproduktion
MILANOMETODENS FAMILIESYSTEMTERAPI GESTALTNINGSPRAKSIS UDDANNELSE
Grundlæggende modeller med udgangspunkt i systemisk tænkning og praksis
10 ECTS
På dette modul vil grundlæggende basis for systemisk baseret terapi blive præsenteret gennem anvendelse af systemisk tænkning og metode i arbejde med fastlåste meningssystemer.
Vi tager fat i idéer hentet fra Milanomodellen, overgangen fra en systemisk til en sprogsystemisk praksis og strukturelle ideer som udgangspunkt for familieterapi.
Milanomodellen og dens udvikling
Fra systemisk til sprogsystemisk terapi
Strukturel familieterapi
Milano-modellens udvikling
Det teoretiske udgangspunkt
Konstruktivismens indflydelse på terapi
Cirkulær epistemologi
Spørgeteknik
Fra hypotese til mening
Fra interventioner til refleksive spørgsmål i praksis
Fra neutralitet til nysgerrighed
Fordomme og uærbødighed - forforståelsens betydning for terapeutens position i praksis
Samarbejde i større systemer
Milanogruppens forskellige modeller og ideer har i meget høj grad påvirket udviklingen inden for familieterapien. De studerende vil få en grundig forståelse for Milano-teamets teoretiske fundament og få kendskab til dets udvikling påvirket af oprindelig strategisk tænkning og senest socialkonstruktionisme. De studerende vil få en forståelse for præmisserne for en cirkulær forståelse af samspillet i familier.
De vil også få øvelse i at afprøve betydningen af en cirkulær forståelse for terapeutens egen opfattelse og handling. De studerende vil lære om principperne for interview således som de har udviklet sig gennem mere end 30 år. Dette vil ske blandt andet gennem rollespil. Familier med mange udfordringer har ofte mange hjælpere, og der vil blive fokuseret på at forstå samspillet i det større system imellem hjælpere, familie og netværk.
Fra systemisk til sprogsystemisk terapi
Familieterapien er i det seneste årti blevet influeret fra mange nye sider, bl.a. gennem sprogkundskab og filosofiens verden. Dette kursus vil beskæftige sig med nogle af disse inspirationskilder og deres betydning i praksis. Socialkonstruktionisme betoner, at kundskab og viden konstrueres i sociale og sproglige sammenhænge. Dette modul rummer teorier bag terapi inspireret af Goolishian & Andersson som også sætter fokus på "Den ikke vidende position":
Strukturel familieterapi
Strukturel terapi - Minuchin
Strukturel terapis anvendelse
I præsentationen af strukturel familieterapi vil der tages udgangspunkt i det arbejde, som Salvador Minuchin har udført. Med udgangspunkt i strukturel familieterapi vil de studerende få præsenteret metoder, hvor der fokuseres på familiens struktur, grænser, hierarkiske positioner, familiens virkelighedsopfattelse og problemforståelse. Med vægt på hvordan strukturel familieterapi kommer til udtryk i forskellige danske fagmiljøer, vil de studerende også blive præsenteret for forskellige modeller til arbejde med multi-problemstillinger, som har fået stigende opmærksomhed igennem det seneste årti.
Eksamen
Modulet afsluttes med en prøve, der har til formål at vise, at den studerende har kendskab til og kan gengive teori og metode indenfor denne del af uddannelsen. Opgaven vurderes under medvirken af eksterne censorer med karakter efter karakterskalaen.
Tilmelding og information
Du finder undervisningsdatoer på hvert hold ved at klikke på linket nedenfor med modulnavnet.
Datoerne opdateres løbende, og undervisningsdatoerne er klar senest 4 uger før undervisningsstart.
Bemærk at startdatoen for det enkelte hold kan være en anden end startdatoen for semesteret.
Åben for tilmelding
Navn
Sted
Startdato
Diplomuddannelse i familieterapi og relationel praktsis - hele uddannelsen
København N
14. sep. 2020
Pris: kr. 114.300,-Forside
Videreuddannelser
Om uddannelsen
Værktøjer
Læs højt
Udskriv
Diplomuddannelse i familieterapi og relationel praksis
Om uddannelsen
Obligatoriske moduler
Obligatorisk supervision og klinisk praksis
Valgmoduler
Åben dialog
Overbygning med master
Tilmelding og information
Ansøgningsskema for Supervisorer
Om uddannelsen
Om uddannelsen
En række erfarne danske, svenske og norske praktikere og undervisere vil forestå den teoretiske undervisning.
Adgangskrav
Optagelse på diplomuddannelsen i familieterapi forudsætter, at den studerende har gennemført en kort videregående uddannelse af socialfaglig, pædagogisk eller sundhedsfaglig art eller uddannelse på tilsvarende niveau. Den studerende skal endvidere kunne dokumentere praktisk erfaring i faget af mindst to års varighed efter endt adgangsgivende uddannelse.
Ved udvælgelsen af studerende til uddannelsen tillægges behandlingspraksis i arbejdet betydning.
I uddannelsesperioden skal den studerende i sin praksis have behandlingsmæssige samtaler med par, familier, individuelle samtaler eller andre behandlingsmæssige opgaver, hvor et system- eller relationsorienteret perspektiv kan inddrages.
Ansøgere som i uddannelsesperioden kan dokumentere, at de vil have sådan praksis som hovedbeskæftigelse, vil blive prioriteret.
Såfremt der melder sig flere ansøgere, end der er studiepladser til, vil der blandt de kvalificerede ansøgere blive valgt efter følgende kriterier:
At sikre en tværfaglig sammensætning af studerende, således at de repræsenterer alle faggrupper blandt ansøgere
At prioritere ansøgere fra samme arbejdsplads
I øvrigt anvendes lodtrækning blandt ansøgere, som står lige.
Forsøgsordning
Som led i en treårig forsøgsordning gældende fra 1. august 2019 til og med 31. juli 2022 fjernes kravet om to års relevant erhvervserfaring efter adgangsgivende uddannelse for ansøgere, der opfylder følgende tre kriterier:
Du har en akademiuddannelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet som højeste forudgående uddannelse.
Du har relevant erhvervserfaring på mindst fire år efter ungdomsuddannelse bag dig.
Du er i relevant beskæftigelse ved optag på diplomuddannelsen.
Alle tre kriterier skal opfyldes for at blive optaget på uddannelsen.
Støttemuligheder
Den Kommunale Kompetencefond kan støtte dig med op til 25.000 kr. hvis du er omfattet af en overenskomst mellem KL og BUPL, Dansk Socialrådgiverforening, FOA - Fag og Arbejde, Forhandlingskartellet, HK KOMMUNAL, Dansk Metal/håndværkerorganisationerne, Teknisk Landsforbund, eller 3F Fagligt Fælles Forbund.
Eksterne undervisere på uddannelsen
Per Jensen, Professor, ph.d. Familieterapi og systemisk praksis, Familieterapiuddannelsen, Diakonhjemmet Oslo/Norge
May Scharling, Familie- og parterapeut , socialrådgiver og supervisor, Privatpraktiserende, Danmark
Svend Aage Rasmussen, Aut. psykolog, KAS Stolpegård
Harry Korman, Privatpraktiserende, Børne- og ungdomspsyk., Malmø
Søren Hertz, Privatpraktiserende, Børne- og ungdomspsykiater, PsykCentrum Hillerød
Rikke Lyngdam, Privatpraktiserende Psykolog, København/Hillerød
Anne Hedvig Vedeler, Familieterapeut, ph.d. Familieterapi og Systemisk praksis, Diakonhjemmet Oslo/Norge
Jim Wilson, Systemisk Psykoterapeut/familieterapeut, UK registreret, Privatpraktiserende, Wales/UK
Steen Holst Sørensen, Lektor/Psykolog, Diplomuddannelse i familieterapi, Københavns Professionshøjskole
Inger Nordeide Jensen, Studieleder, Familieterapeut, MSC Familieterapi og systemisk praksis, Diplomuddannelse i familieterapi
(med forbehold for ændringer)
Den gennemgående studieleder har det overordnede ansvar for den faglige og teoretiske del af studiet. Studielederen sørger for, at der skabes en undervisningsstruktur der kæder de forskellige underviseres bidrag og uddannelsens enkelte elementer til et sammenhængende hele.
Studielederen sikrer også, at de studerende får samtaletræning og hjælp til at omsætte teori til anvendelse.
Praksisperspektivet vil stå centralt både i den teoretiske undervisning og i kravene, der stilles til praksis i uddannelsesperioden. Ved at de studerende i uddannelsesperioden deltager i supervision (150 timer) og dokumenterer praksis (70 timer familiesamtaler/samtaletræning) sikres det, at uddannelsesforløbet giver de studerende praksiskompetence.
Litteratur
Pensum omfatter cirka 4000 sider. Hovedparten af det obligatoriske pensum findes oversat til dansk eller et andet skandinavisk sprog. Enkelte bøger samt videobånd på engelsk vil forekomme.
Litteraturliste med eksamenspensum kan fås via skolens studienet, når den studerende er optaget på studiet. En komplet artikelsamling vil blive udleveret undervejs på kurserne.
De studerende tilrådes fra studiets start at afsætte tid til ugentlig litteraturlæsning.
Skolerne har biblioteker, men også lokale biblioteker vil evt. kunne skaffe nogle af bøgerne.
Video
De studerende forventes i forbindelse med studiet at anvende videooptagelser af egen praksis, hvorfor adgang til videooptager forventes.
Åben dialog og relationel praksis
Få styrket dine kompetencer til at indgå i reflekterende processer og iværksætte åben dialog og netværksmøder.
10 ECTS
Det får du ud af modulet
På forløbet arbejder du med Åben Dialogs syv grundprincipper, reflekterende processer, dialogisk praksis og netværksmøder. Metropols Åben Dialog uddannelse har et stærkt praksisperspektiv, hvor du fra starten "øver" dig i den dialogiske praksis, og hvor dine egne og de øvrige deltageres erfaringer fra praksis bliver inddraget aktivt i undervisningen.
Det sker i en kombination af undervisning og praksistræning med vejledning/supervision. Formålet er at træne dine færdigheder i at indgå i og facilitere reflekterende processer under netværksmøder.