Bolden.1
Jeg var nok omkring seks år , ikke startet i skolen endnu .
En mindre godt slidt bold var dukket op i mit univers , punkteret uden luft , strengt taget ubrugelig , men i min fantasi fik den liv , hvor skægt kunne jeg ikke have det hvis den blev lappet og fik luft .
Det var ikke noget jeg selv kunne klare , så jeg beklagede min nød til min mor , og spurte om hun ikke kunne spørge min far om at bringe liv i bolden , og det ville hun selvfølgelig gerne . Bolden blev lagt i en skål på køkken bordet , så far kunne se på den når han kom hjem , det var ikke meget jeg så til ham i hverdagen , han var kort hjemme og spise kl. 17.30 så tog han ned til en kammerat i Hillerød som havde et bilværksted i kælderen , og der vidste jeg at de reparerede ting , så derfor anmodningen , så sikke sjov jeg skulle have det når han havde klaret det , tiltroen var stor , så jeg lagde mig glad til at sove , overbevist om at min far klarede den for mig .
Næste morgen var bolden væk ,jeg havde håbet at det var hurtigt klaret, nå, det var måske lidt sværere end først antaget , noget skuffet , men ved godt mod , og dagligdagen gik videre , og de intense fantasier gled i baggrunden .
Jeg gik hjemme hos mor , som tog ud og hjalp til ved hovedrengøringer , frugtplukning , og andet forefaldende , hjemme var storvasken et job der tog et par dage , og det fulgte jeg med i . Men indimellem kunne jeg ikke komme med , og det var gerne på kortere opgaver , og så var jeg alene hjemme .
Ikke så mange dage efter bold fantasiene , en lørdag morgen tror jeg.
Jeg boede i pigeværelset ude ved køkkenet , og havde direkte adgang til køkkenet hvor spisebordet stod .
Om vinteren brugte vi et andet bord i stuen inde ved kakkelovnen .
Men om sommeren var det bordet i køkkenet der var omdrejningspunket .
Og omtalte morgen ,godt sulten , men søvnig , men huskede trods alt vade uden om potten , og tog det ene trin op i køkkenet og kikkede mig omkring ,og så på mor og far , og anede så en vis forventning i deres holdning , hm hvad f. kunne det være , og så øjnede jeg bolden i fadet , men det var ikke den gamle jeg havde lagt .
Min far beklagede , men det vrag af en bold jeg havde ønsket genoplivet , desværre ikke stod til at redde .
Sorgen over den gamle bold , kom jeg mig forbavsende hurtigt over .
Ude i gården , som var belagt med perlesten , ikke særligt sjov at drible rundt i , glæden ved bolden var ellers enorm , og jeg var ikke vant til at få ting foræret af min far.
Den nye bold lignede overhovedet ikke liget ,som jeg havde gået i forbøn for , men var en større gummibold, den var rødbrun. Med et læderbold lignede mønster nedfældet i gummiet.
Efter jeg havde nydt den dejlige bold et stykke tid, jeg ved ikke hvor længe, det har nok ikke været særlig længe .
Hvad er der ved at have en bold , hvis der ikke er nogen der ved noget om det ?
Så ! ,ud af gården og ned af vejen , ned til trekanten , ved jernbaneoverskæringen, der var en koncentration af børn , fra jernbanehusene, til dem som bevogtede overskæringen .
Trekanten er opstået pga. jernbanen .
Et ubrugeligt område , imellem vej og jernbane.
Men det blev et eldorado for omegnens børn og unge , det drejer sig om ca 100 m2 , i en trekant , racerbaner , hulebyggeri , jordhuler ,og ind imellem var det så jævnet , hvem der så egentlig sørgede for det .
Og i en sådan en periode ,var det at jeg havde fået, foræret en ny bold, af min far .
Det vakte en kæmpe interesse for mig og min bold , og den skulle selvfølgelig i spil.
Nogen særlig organisering af spillet var der ikke noget af , det eskalerede i den grad , nå de fik fat i bolden så tyrerede de til den uden at vide hvor den havnede , og da jeg var den yngste og mindste , var jeg uden indflydelse , da dette kaos havde på gået et stykke tid , det er jo nok kun minutter det drejer sig om .
Så skete det fatale.
En eller anden havde fået muligheden for
at tildele bolden et ordentlig los , men desværre ind i blommehækken , som afgrænser trekanten ind til naboen.
Al tumult stopper , og alle iagttager boldens ejer, mig.
Alle deltagerne var trukket over på den anden side af vejen , og afventede hvad der nu ville ske .
Jeg masede mig ind i blommehækken for at få fat i min elskede bold .
Det fik jeg også, men den var punkteret af to torne , og lige så ubrugelig som den gamle bold , et hurtigt levnedsforløb må man nok sige .
Da jeg havde fået frigjort bolden , og frygtede konsekvenserne ved min hjemkomst med den punkteret bold .
Det var uoverskueligt , jeg blev så stik tosset, sort i blikket , og røg ud af ørene , jeg greb et forhånden værende ko tøjer og jagtede alt og alle for at straffe dem.
De forstod ikke hvad de indirekte havde været skyld i .
jeg havde endelig fået en anerkendelse fra min far , og så kaster jeg den i grams og den går til , efterfølgende kan jeg ikke huske at jeg fik noget af min far.
Først da jeg var et sted i tyverne og havde , sørget for et kørekort til mig selv , fik jeg lov at låne hans bil .