1Den dag ender mit savn
Dunkle tanker · I Århus by-night · Ryg mod Ryg i afmagt · Forsvundet v... [...]
Rim og vers
15 år siden
0Digtsamling: Flækken - Hun skal til byen
Hun skal til byen · for at vise · sine nye designer-solbriller · frem · ... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Flækken - Scenen
Bondsk idyl · med stokroser og halballer · Hjemmebrændt hyggepatrioti... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Territorium
Kysser hende · inderligt · længe · lige lidt for længe · Kigger sig rundt... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Kikkerten
"To linser forbindes · Af en sirligt svungen bue · De skuer mod fremt... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Kærligt Frustreret, Opus...
Fælles forventning · Forvikling · Forvandling · Fra venskab til vildska... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Noget om drager
Pige med løst hår · ved Holmens Kanal · med blæstens tagfat · hendes lo... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Lykkens Lods
En dækstol på Holmen · en god mængde sol · tilpas vind- men ikke for ... [...]
Digte
15 år siden
6Om at have et rockband boende i fodenden af...
Lige så meget som jeg virkelig ønsker det, lige så meget vil mine... [...]
Essays
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jakob Edut (f. 1979)
Han sænker farten, mens han hjemmevandt drejer den sølvfarvede Toyota ned ad grusvejen til gården. Kobler ud og sætter den i andet gear.
Han ved at hun venter på ham derinde. Med blanke og tomme øjne, der ikke har set kærligt på ham siden børnene flyttede hjemmefra. Sygdommen har efterhånden gjort hende til en skygge af sig selv, og selv simple ting som at koge suppe og redde seng er blevet dagsprojekter for hende.
- "Jeg skulle hilse," vil han sige, for derefter at gå forbi hende gennem køkkenet og ind i stuen, hvor tv'et atter snart vil sørge for, at en samtale mellem dem vil være umulig.
Han havde troet, at han ville have det bedre. At han ville føle sig bekræftet og stor. Som et rovdyr, der efter al for lang tids sulten, endelig havde nedlagt et bytte. Han havde håbet, at samlejet med en fremmed kvinde igen ville få ham til at føle sig som en mand.

Hun havde taget mod ham i entreen. Federe end han havde regnet med. Selvom hun tydeligvis havde forsøgt at klæde sig ungdommeligt, kunne den sorte top og de mørkeblå jeans ikke skjule, at hun var gammel. Gammel og slidt. Uden livsmod og glæde. På datingsiden havde der stået, at hun var fræk og eksperimenterende. Dér i en entré, badet i ubehageligt skarpt lys fra en enlig Herstal-pendel, lignede hun en undskyldning mere end femme fatale. Som om hun godt vidste, hvad han tænkte. Selvfølgelig gjorde hun det. Og hun tænkte jo selv det samme.
Udtrådte Ecco-sko, et par lærredsbukser han havde forsøgt at stryge uden særligt held og en jakke af fake læder, der kun med nød og næppe indfangede den vom, der med årene havde vokset sig længere ud over bæltekanten. Det grå skæg var nystudset og håret redt tilbage. Her stod han. En gift mand i en fremmed kvindes entré.
- "Kaffe?"
Han nikkede, og hun vendte mod køkkenet. Selv hendes røv så slidt ud.

- "Er der noget galt?" Spørger hun spagt hans ryg.
Han ligger på siden med ryggen, bred som en mur, mod hende. Hun skal ikke se de tårer, der forræderisk glider fra hans øjenkrog og samler sig i hans skæg.
Han svarer ikke, men et dybt suk hvisler fra ham og ud i rummet. Fra køkkenet spiller transistoren en sang, han kender, men ikke kan huske navnet på.
- "Vi kan godt prøve igen, hvis du vil?" Forsøger hun.
Han ryster på hovedet ned i puden.

Han kan høre gruset knase under hjulene, da bilen kører ind på gårdspladsen. I portåbningen til den gamle grisestald kan han skimte den nypudsede Norton motorcykel, som han har gået og rodet med henover sommeren. Han husker følelsen af glæde, når han om morgenen gik den i møde. Skilt i stumper og stykker lå den og lovede ham bedring. Når blot den var ordnet og klar, ville livet igen være udholdeligt. Vinden i ansigtet, når han skulle ud at køre.
Tre gange kom han afsted. Første gang sammen med en klub - bare for sjov. For at lære nye mennesker at kende. Ingen havde talt til ham. Han følte sig som en paria. Igen. De to næste gange havde været alene. Han fik så ondt i lænden af at sidde foroverbøjet på den hårde saddel. Rebet lå vist stadigvæk i den mørnede saddeltaske. Han var nået næsten helt ud til skoven, før han vendte om og kørte hjem igen. Nu stod maskinen blot der og mindede ham om håb og opgiven.
Efter at motoren er slukket, sidder han der bare. Øjnene er lukkede og i hans ører bruser blodet og han kan høre sit hjerte slå. Han forbander sig selv, og han forbander hende. Hendes sygdom. At de er blevet ældre. Han forbandet sit liv.
Forfatterbemærkninger
Opgave fra skriveklub. Personbeskrivelse.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/02-2009 17:44 af Jakob Edut (Edut) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 629 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.