1Den dag ender mit savn
Dunkle tanker · I Århus by-night · Ryg mod Ryg i afmagt · Forsvundet v... [...]
Rim og vers
15 år siden
0Digtsamling: Flækken - Hun skal til byen
Hun skal til byen · for at vise · sine nye designer-solbriller · frem · ... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Flækken - Scenen
Bondsk idyl · med stokroser og halballer · Hjemmebrændt hyggepatrioti... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Territorium
Kysser hende · inderligt · længe · lige lidt for længe · Kigger sig rundt... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Kikkerten
"To linser forbindes · Af en sirligt svungen bue · De skuer mod fremt... [...]
Digte
15 år siden
0Digtsamling: Ord - Kærligt Frustreret, Opus...
Fælles forventning · Forvikling · Forvandling · Fra venskab til vildska... [...]
Digte
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jakob Edut (f. 1979)
Mine ben spiddes af tusinde syle. For hvert eneste skridt bliver smerten større, og inden længe kan jeg ikke mærke mine fødder. Få meter fra mig, kan jeg se Thomas' ansigt forvredet i en vanvittig grimasse jeg sværger jeg aldrig har set på ham før. Vi skriger, hyler, hopper, danser, og med adrenalin-rusens overmod giver jeg mig fri. Læner mig tilbage og lader bølgerne opsluge mig. Helt og fuldt. Vandet i Det Sydfynske Ø-hav er iskoldt, og glidende forbi os sejler to smukke svaner. Jeg bilder mig ind at jeg kan skimte et betuttet udtryk over de orangebrune næb. De er ikke vant til at få deres daglige svømmetur afbrudt af fem højtråbende unge mennesker, der i kåd leg kaster sig rundt i bølgerne.

Uden at kunne mærke fødderne, men stadig bevidst om det forårsbløde februar-græs under dem, styrter vi hujende mod sommerhuset. Fire knægte og en pige. Venner siden vi gik til skolefester og drak os syge i Pisang Ambon, og vokset op side om side i samme provinsforstad på Fyn. Vi kender hinandens temperamenter, humor, holdninger og ståsteder, og det på trods af at vi sjældent skyr en chance for at påvirke og diskutere med hinanden i den bedste menings sag. Som fem forfrosne fugleunger, vælter vi ind af yderdøren, og vakler - på hvad der føles som tonstunge klumper af is - ind i den ventende sauna, der præcis kan rumme os i sin varme bug, og omfavner os med sin døsige hede ånde. Vi griner, pjatter og skåler i køleskabskolde vodkashots, og mens pulsen langsomt falder stiger humøret sammen med en eventyrlig følelse af universel samhørighed. Os fem. Lige nu og her. Vi har noget.

Senere, mens jeg ihærdigt gnubber en skummende grydesvamp mod de fastbrændte rester af coq au vin i bunden af en kasserolle, bemærker jeg hvordan mine venners latter og snak i baggrunden smyger sig om min sjæl og gør mig glad. De er mit bagland og vi deler en fælles historie. De er den familie jeg selv har valgt, og blandt os er der intet der er tabu. Der findes kun reelle følelser og tanker. Hos dem møder jeg den største mulighed i min hverdag for at være den jeg er - uden filter, uden hæmninger og uden at behøve at iklæde mig en samfundstvungen facade af optimisme, handlekraft og selvstændighed. Legende på deres latter hører jeg den usagte, men allestedsnærværende accept af friheden til at jeg kan være det menneske jeg er, har været og med tiden vælger at blive.
Forfatterbemærkninger
Skrevet på opfordring til webloggen Frirummet i forbindelse med projektet af samme navn på Århus Hovedbibliotek, startende 27. februar 2006.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/02-2009 17:45 af Jakob Edut (Edut) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 419 ord og lix-tallet er 37.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.