Hvis man har svært ved at etablere indholdet, fordi det er svært at beslutte sig til formen, skal man måske bytte om: Prøv at skrive teksten som det primære. Så kommer du måske lettere frem til formen bagefter.
Lad ikke sådanne formelle problemer hindre dig i at skabe din tekst. Har du noget på hjerte, så frem med det. Man behøver ikke begynde på side et. Begynd med det der "brænder i dit indre."
Jeg fornemmer at det ikke er ren fiktion, du vil skrive, men noget socialrealistisk, hvor fortællingerne opstår omkring virkelige mennesker.
Jeg læser for tiden en bog af en norsk antropolog der foretager en kæmpe rejse rundt om Rusland. Hun beskriver sine oplevelser og kombinerer med historisk baggrund de forskellige steder. Det er fremragende!
Ligeledes i Puk Damsgaards bog "Ser du månen Daniel" hvor en virkelig persons drama rulles ud som var det en spændende roman.
Der kan være megen spænding i beskrivelsen af virkelige mennesker eller miljøer. Det glæder om at gøre menneskene levende, så andre vil læse om dem. Så kan man senere finde en bås at putte fortællingen ind i.
Dansk eller engelsk? Jeg tror jeg måske kan gætte hvorfor du spørger. Du er ikke helt sikker på at dit dansk er helt godt nok. Og ja, det kan være et problem hos et dansk forlag. Jeg ser i din profil at norsk er dit modersmål. Hvorfor ikke vælge det?
Krav til baggrund? Nej og ja. Hvis man indsender en tyk bog om nodeteorien bag bulgarsk middelaldermusik, er det ikke nok at man vedhæfter sit svendebevis fra et elektrikeruddannelse. Forlaget tør ikke tro på kompetencen i et sådant tilfælde.
Så tekst baseret på virkelighed og historien og geografien bagved bør baseres på troværdig dokumentation for ens research. Det vil i hvert fald være en fordel.
Men man kan overfor forlaget vise dokumentation for en række interviews for eksempel, hvis sådanne danner baggrund for teksten.
Men igen: hæng dig ikke for meget i formen, men kast dig med begejstring over indholdet.
Nogle forlag accepterer en elektronisk tekst i en mail, andre vil stadig have papir. Det skal man vide inden man sender teksten.
Held og lykke med det.