Det har været fremme før, men jeg har fået lyst til at lave debat om film. Jeg tænker mig at man skal nævne den af alle film man elsker højst, og desuden stille en gåde som I andre skal gætte. Den der kommer først kan så selv nævne sin favoritfilm og lave en gåde osv. Måske er det for kedeligt, men lad os prøve.
Min absolutte favorit, mit livs film er "Kvindebyen," (La cite del donne er det vist på italiensk.)
Skrevet og insttrueret af Federico Fellini. Den er filmteknisk ret klassisk, hel klart ikke Hollywood. Man kan ind i mellem fornemme "kulisserne" og det er ganske charmerende. Det er en tour de force gennem den udskejende feminisme i kontrast til den traditionelle borgerlige italienske charmeur, der har så svært ved at "lære det." Han kommer på en "odyssé" igennem kvinderevolutionen, et ophold i et palads tilhørende en af de sidste (mere end) rigtige mænd, der endnu holder stand imod de rabiate. Endelig skal vor helt stilles for retten og dømmes for sine mandlige forbrydelser. Det er underholdende, smukt, spøjst, grotesk og skønt i højeste grad. Og intelligent! Det bugner med pointer og detaljer der kan fortolkes.
Værst er det danske tekstarbejde! Men nødvendigt, da vi ikke alle kan italiensk, desværre.
Og gåden: En ældre film. En officer vender hjem fra krigen og opdager at kvinden der skulle vente på ham er død i armod. Hun fik en endeligt der leder en til at tænke på Anna Kareninas. Hun tager sit liv på en traffikeret gade fordi hun skammer sig over at være sunket så lavt som en kvinde kan synke. Hun ved ikke at snarere han ville skamme sig over at springe rundt som krigshelt, uden tanke på hendes elendighed imens.
Hvad hedder den? Et tip: Det er 2 verd. krig, ikke Napoleonskrigende.