Kommentarer fra Rasmus Wichmann


7 år siden
Rasmus Wichmann
Tre drog ud
Svarkommentar
Hej Kåemer. Tak for dit svar; jeg kan fornemme at fortællingens morale er til at forstå. Men har du tænkt over at de måske ikke er vores forfædre, og at det gik galt for dem? Det kunne jo være at de var neanderthalere...
7 år siden
7 år siden
Rasmus Wichmann
Legenden om Garak - Kapitel 4
Der sker ikke det store i dette kapitel - det behøver der heller ikke, jeg vil gætte på at der bliver sneget nogle oplysninger ind, som måske bliver vigtigere senere? Foreshadowing, om man vil. Ellers kan kapitlet godt lidt virke som rent fyldt. Det er lidt hårdt sagt, men det skyldes at det indledes med en masse beskrivelse, og så derefter en lang dialog. Hvis de to elementer var blandet lidt mere i mellem hinanden, så tror jeg at kapitlet ville svinge bedre.
7 år siden
7 år siden
Rasmus Wichmann
Idorn-klanen
Er det en lejlighedssang? Skal der være melodi til? Jeg synes at det er meget sjovt at du bruger paranteserne som en slags grafisk virkemiddel. Du kunne godt spekulere mere i dét.
7 år siden
7 år siden
Rasmus Wichmann
Træernes død - Femtusinde kroner (fortsat f...
Vent, er det faren eller sønnen, der har samlet alt det ragelse? Det siger jo meget om personligheden. Hvis det er faren, så sætter det det noget i perspektiv, at han har brugt penge på det engang. Især hvis det er sandt at han aldrig har brugt penge han ikke har. Og hvis det er David, bruger han så stadig penge på at samle? Er det derfor han spiller?
7 år siden
7 år siden
Rasmus Wichmann
Ubetydeligt
Er det til en serie om "ubetydelige ting?" Jeg kunne godt se det for mig, at en hel serie digte om "ubetydelige ting, der går mig på" kunne være fantastisk morsomt og vedkommende. Måske lidt ligesom Maren Uthaugs "Ting jeg gjorde", bare på digtform.
Selv om jeg kan se en masse fremtid i konceptet, så trænger digtet alvorligt til korrektur. Det er "ubetydelige ting", ikke "ubetydelig ting." Spørg venner til råds (jeg beder altid nogen om at læse korrektur), læs eventuelt op på "kongruens."
7 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Mogilev - 25. Kapitel - Vejen til Leipel
Jeg kan godt se hvorfor du har det lille intermezzo med reparationen - det viser noget om hvordan gruppen arbejder sammen. Har du overvejet at spejle samme dynamik i den efterfølgende konfrontation? Eller at lave en bevidst, ironisk forskel, når det kommer til kamp lige bagefter? Hvis ja, så skal det måske blot tydeliggøres en lille smule.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Tomheden
Det er et fint digt, men overvej at du ikke behøver at følge normal sætningsstruktur hee vejen. Eksempelvis kunne du også skrive "Her ånder, men lever jeg ikke."
I øvrigt; hvorfor er første og sidste linje i datid, når resten er i nutid? Der kan være en logisk grund til det, men det virker altid lidt disharmonisk at blande tider, synes jeg.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Engles skønhed
Et fint lille stykke kortprosa - jeg tror dog at det kunne styrkes ved at du helt udelader den sidste linje. Det ville være bedst at lade det stå lidt åbent.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Skyld og fornærmelse
Der er masser at tolke på dette vers, det forklarer ikke sig selv alt for meget, og det er godt. Jeg kunne dog godt savne at det hele rimer. Tag blot de to første linje - med en let omskrivning bliver det "tæmmer" og "gemmer." Jeg tror også at det "kalk" og ikke "kælk", måske er det nemmere at finde noget der rimer på "kalk"?
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Nybegynderen
Fin lille AABB-tekst. Jeg føler dog at selve rytmen godt kunne være lidt stærkere, f.eks. så versene har samme antal stavelser. Dvs., der er måske nogle fyldord der kan udelades, hvis du bruger din digteriske frihed. F.eks. "uddannelse, anbefaling, noget så fin." Du behøver strengt taget ikke "og" i den sætning (og så fremdeles)
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Glasvægge
Det er meget flot og stilrent. Brugen af tillægsord som "steril afstand" og sammensatte ord som "spøgelsstrøg" fungerer virkelig godt. Jeg savner kun at du er 100 % konsekvent med at der er stort forbogstav (eller ikke), når du skifter linje.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Mit digt danner svigt - rimsmed på militærf...
Du har et vist talent for at sætte ord sammen, "morgenbarberingsfrisk" er f.eks. meget skægt. Jeg kunne dog godt bruge lidt konsekvens mht. hvornår du bruger stort forbogstav. Skal "Ånd" og "Naiv" f.eks. tages for en personificering af noget?
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Roadtrip
Meget fyndig lille tekst, der virkelig svælger i at eksperimentere med den dårlige smag. Der er dog nogle steder hvor den bliver lidt tung, pas på formuleringer som "Selv ikke selvom." Jeg ved godt at det blot er en stiløvelse, men næste gang kunne det være rart med en art pointe, vits, eller bare punchline. At pigen er helt gennembanket virker ikke helt, fordi hun i forhold til resten af teksten - bræk, sex og vulgariteter - er helt normal.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
VILDE BLOMSTER (Haiku)
Det er ret fyndigt, men jeg bliver i tvivl om hvorvidt "græsser" skal være et udsagnsord eller et navneord... måske du kunne gøre noget for at stramme lidt op i midterste linje?
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
En opdaget opfindelse
Er det et essay, som du har tænkt dig at skrive videre på? Ikke forstået på den måde at du absolut skal give flere svar end du kommer med spørgsmål! Men der er plads til mere - en god måde at komme videre på, er at reflektere lidt over hvad andre filosoffer har skrevet om samme emne.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Hvad laver du ?
Det er teknisk ganske fint, men det er også meget banalt. Jeg savner at man kan læse noget betydning ind i stroferne. Det virker bedst, når du kan opfinde udtryk, såsom "dagens overkrop." Hvad skal det overhovedet sige? Er det i overført betydning, eller skal det tages bogstaveligt? Jeg ved det ikke, men det sætter fantasien lidt i gang. Ville ønske at der var lidt mere af den slags.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Træning
Det er slet ikke ilde, rent rytmisk fungerer det. Men må jeg spørge om hvorfor linjerne er brudt op på den måde? Særligt dét at "alle" står helt for sig selv, synes jeg bryder rytmen.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Barndommen er et sted
Det er en meget blandet tekst; nogle gange bliver vi taget med ned i situationen, andre gange får vi blot en beskrivelse, der minder om lokalhistorie. Jeg kunne godt bruge at teksten havde et klarere standpunkt: ER det lokalhistorie/beskrivende, eller er det en række vignetter og situationer, som vi ser med dine øjne? Jeg ville ønske at teksten kunne være én af delene.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Treenigheden
Det er lang tid siden jeg har læst en dialog! Meget frisk. Jeg kommer til at tænke på Erwin Neutzsky-Wulffs "Dialog." Derfor spekulerer jeg også på hvorfor personerne har numre i stedet for navne. Er der nogen bestemt stilmæssig grund til det? En slags præsentation af personerne (rolleliste?) kunne også virkelig hjælpe teksten på vej. Du skal tænke på, når det her er sådan en usædvanlig tekst, så ville det ikke skade at holde læseren lidt i hånden.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Skygger - Prolog
Ok. Setup, med at nogle mennesker har set noget uhyggeligt lavet en pagt som børn, det er klassisk, det er afprøvet og det fungerer. Det virker bare som en noget lang prolog, og den skal omstruktureres en del for at have den ønskede virkning! Det er svært at følge så mange personer og flashbacks i en prolog. Jeg tror at et ville have mere "impact", hvis du holdt hele prologen i én tid (hvor de er børn), eller holder dig til én persons synsvinkel. Resten kan du så gemme til senere kapitler.
Pas i øvrigt på at den første, vigtige beskrivelse af nedslaget er varieret. Når du skriver at med "større og større fart blev den større", så er det en gang "større" for meget. Det samme med "bordtennisbold, til en tennisbold." Det er "tennis" en gang for meget. Overvej også kursiv i stedet for kapitæler, når du skal fremhæve ord. Ellers tænker man at de virkelig RÅBER ALTING.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Bogstavelig talt
Det er et fint budskab, men der er noget i rytmen, der godt kunne strammes op. Det virker fint at du gentager "ved" i næste linje, var det ikke en idé at bruge det stiltræk lidt mere? Dvs. at gentage det ord, som forgående linje sluttes med. "hvad der i dit hoved foregår" kommer til at lyde FOR bagvendt, selv om man selvfølgelig godt kan bruge en friere form i et digt, end i en prosa-tekst.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Den Næste Verden
Du bruger virkelig dine egne ord og udtryk, hvilket er ret friskt! "I klovene" og "højkindet" er ret skægge, til gengæld er ord som "monstrøriske" lidt for meget af det gode. Jeg tror at du skal holde dig til at sammensatte nye ord af eksisterende, eller at pille ved eksisterende udtryk, give dem et twist.
Husk også: "Monstrene" ikke "monsterne", og "tunge" ikke "tung."
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Jeg lever af naturen
Det er en fin, afrundet tekst, der dog trænger til en let gang korrektur. "Indkøbs-poser" uden bindestreg, der skal være et komma før hvert "Ikke?", og husk at "vedhjælp" er to ord. Når bare der kommer den slags "finish" på, så tror jeg virkelig at du har fat i noget.
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Zen militærfilosofisk Haiku digt A-Å( i )
Jeg er ny indenfor haiku, selv om jeg har læst Four Seasons Haiku af Jens-Chr. Kjær... Jeg er derfor nødt til at spørge: Er det meningen/kutyme at tredje linje står mest ud i forhold til de øvrige?
9 år siden
9 år siden
Rasmus Wichmann
Standserne - Kapitel 1 del 1
Jeg forestiller mig at du har det lidt på samme måde som mig: Historien er jo set ud fra hovedpersonernes perspektiv, så de ved hvad der foregår. Og ved at smide en masse action ind, så er man "in medias res", og så har man fanget læserne, og kan rulle universet ud for dem i de følgende kapitler. Alligevel, så savner jeg en forklaring, for der sker næsten for meget. Der er monstre derude. Og der en anden gruppe, som er fjendtligt indstillede overfor hovedpersonerne? Men uagtet monstrene, så er der ikke tale om noget zombie-apokalyptisk, for der er i hvert fald stadig hospitaler og fjernsyn. Eller...? Kort fortalt: Du har en masse at fortælle, og det er godt. Men jeg tror virkelig at du skal tage læseren ved hånden.
9 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

162Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
76Mogens Sørensen (Mons1957)
68David Hansen (David H)
68Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
50Mette Boe Christensen (MollyTrine)
45Ulla Hexibru (heksemutter)
39Niels Cenius (Snowlion)
33Jakob Juel (Digttopisk)
29Inge Erhard (Inghard)
29Henning Andresen (HenningA)
26Poul Brasch (Blækhuset)
23Pia Hansen
23Ole Madsen (o-madsen)
20Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
20Christina Harritz (Anniina)
20Emma Fox
19Mads Jørgensen (Gnist1)
18Poul Erik Pedersen (Poulerik)
17Sys Høj (Forårsglad)
16John Cooley (Cooley)
15Hans Ib Noe Hansen
14Kaktussen
12Ida Petersen (Drømmedigteren)
10Camilla Diedrich (PoemsbyC)
10Anne Mary (Anne M)
10Lejsy Storm
9Louise Anna
8Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn)
7Ingrid Gram Andersen (Gladingrid)
7Anna Knudsen (Annak)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

117Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
83Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
75Ulla Hexibru (heksemutter)
52Mogens Sørensen (Mons1957)
47Mette Boe Christensen (MollyTrine)
40Hawraa Ghaieb (Hawraa)
35Niels Cenius (Snowlion)
35Ann R. Sørensen (Savanti)
34Christina Harritz (Anniina)
32Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
29David Hansen (David H)
26Camilla Diedrich (PoemsbyC)
21Poul Brasch (Blækhuset)
21Hans Ib Noe Hansen
19Inge Erhard (Inghard)
17Jakob Juel (Digttopisk)
14Per Nordigarden (Nordigarden)
13Rebecca Rahbek
12Poul Erik Pedersen (Poulerik)
11Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
11Nils Højsager-Jessen (storyteller)
11Ole Madsen (o-madsen)
10Anne Mary (Anne M)
9Pia Hansen
9Ove Nielsen (Confucius)
9Cecilie Hansen (ciliehansen)
8Levi Pedersen (leviP)
8Louise Anna
8Kenneth Brehmer Nielsen (Brehmer)
8Finn Prang (Fipra)