Nattehimlen blev oplyst af romerlys, da militær konvojerne hastigt kørte ind i byen via dalen fra øst og oppe på vejen akkompagneret af sporadiske tordnende lydbomber. Landskabet blev illumineret af kortvarige intense svævende faldende sole, der periodisk forvandlede nat til dag inden de brændte ud. Siraj vågnede og gik ud på altanen.
- Se, far! Fyrværkeri!
På få minutter blev byen forvandlet til en spøgelsesby. Vejene var tomme. Ude på vejen kom en hund strejfende og stoppede ved madcontaineren. Lydbomberne havde den ønskede virkning.
Inden længe bankede det på døren. Det var min svoger. Lyset i lejligheden blev slukket, da miltær jeepen gjorde ophold ved købmandsbutikken, hvor man kunne få den største vaffelis til kun én Shekel. Han tømte sin pengepung for pengesedler og stoppede dem ned ned i sine sko.
- De stjæler når de ransager husene, sagde svogeren smilende.
Vinduet oppe på anden sal blev åbnet på klem. Langsomt og kun meget lidt. Skiftevis kiggede vi ud gennem sprækken og viskede som små mus i mørket.
Pludselig ser vi gennem vinduessprækken en gammel krumrygget dame gå over vejen med en skraldpose i hånden. Lige forbi soldaterne og hen til containeren.
- Det er min oldemor, udbrød min svoger grinende. Latteren spredte sig og til sidst sad vi alle og grinede.