3Heteronormativt
det er · familiezoneskiltet i toget · som viser tændstikmand plus · tæn... [...]
Digte · heteronormativitet, kønsroller, feminisme
5 år siden
3Lgbt
lebber ville leve længere og lykkeligere hvis I ikke · gødede med g... [...]
Digte · lgbt, diskrimination, livserfaring
5 år siden
5Fremtidshåb
verdenen der svømmer · i køn min mor er · en søster mere solidaritet · ... [...]
Digte · feminisme, håb, drømme
5 år siden
4Fjerklædt
de dage jeg forbliver · klædt i fjer · dør jeg lettest
Digte
6 år siden
2Najadeblod
kan du · stadig elske mig med dette · najadeblod løbende · i årerne og ... [...]
Digte · kvindeportræt, livserfaring, viljestyrke
6 år siden
4Consent
nej betyder · nej som et forceret · ja betyder · nej og kun et informer... [...]
Digte · feminisme, consent, voldtægtskultur
6 år siden
2Haiku
1. · Dagens lys taber · ikke til nattens mørke · Efterårskontrast · 2. · Fl... [...]
Digte · haiku, bylandskaber, naturbeskrivelser
6 år siden
10Haiku
efterårsgylden · aftenhimmel - et genskær · af din fingerring
Digte · haiku, efterår, kærlighed
6 år siden
2Pride
regnbue · ånd liv · vi bader i et farvevæld · kaster med kondomer puste... [...]
Digte · lgbt, pride, gadefest
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Syrene Hvid (f. 1988)
Hun valgte ikke jazzen, jazzen valgte hende, den kom til hende som en gudinde ville gøre, åbenbarede sig i lydbølger, rejste den lange vej fra hendes fars øverste CD-hylde til hendes jomfruelige øregange på en spæd, skandinavisk stemmes toneart. Hun var ni år gammel første gang hun hørte Lisa Ahlberg synge Love for Sale og bagefter tænkte hun, at hvis jorden var moderlig, da var jazz elskerinden som kun kunne elskes på en måde der bragte hendes tilbedere i knæ, i grus. Foran jazzens alter lagde man sig med ansigtet nedad, lærte hun med tiden, i takt, stemmens hele register holdt op og opholde sig gjorde Mattea også gerne, men jazzen var stadigvæk intet valg hun tog, nej. Det var hende der blev taget, hun blev ført bort, de blå toner fandt hende, længe før hun fandt sig selv.

Mikrofonen sluger hendes stemme helt, ikke råt, for rå er hendes røst ikke, den er havdyb og fuld af sjæl, det er dele af hendes væsen der fordobles, der sendes ud i tomrummet mellem barens båse og med luftpost. Hun falder for hver tone, lydeligt lader hun takten spænde ben, lader stemmebåndene gribe sig foran de spredte grupper af kvinder som kigger på. Det dæmpede lys ovenfra klæder dem bedre end hende, hun kaster skyggerne som de vokser ud af. Hendes tilskuere. I've been through the mill of love, synger hun til dem, igen og skært, ved at de forstår, hun allerede har valgt én til natten. Fordi én derude i mørket allerede har udset sig hende, som i et spejl, i en gåde. Se, de leger alle den samme forvoksede leg.

I sidste ende formåede skyggerne aldrig at udviske nogen detaljer hun ikke allerede havde indprentet sig, som hun ikke på egen hånd kunne kalde frem af mørkets pletvished. Dér lå Lisas arm om den anden piges liv, hun hed ingenting, men en blid, buet nakke havde hun til gengæld og trettenårige Mattea fulgte linjerne i hendes bortvendte profil med en forsigtig fingerspids, mens hun aldrig rørte Lisa selv. Hun fulgte kun hendes omrids med øjnene, for gudinder besudlede man ikke med noget så profant som ens utilstrækkelige håndarbejde, man ofrede og man bad, men man lagde ingen hånd på. I en nat der hang tungt over stuen, der hængte sig om sofaen og om hendes spinkle skuldre, turde hun godt synes, at den brunhårede veninde ville være smukkere endnu uden tøj på og et sted i baggrunden, in memoriam, sang den store Ahlberg, love that's fresh and still unspoiled.

Musikken spiller altid, når de øver, også når deres egne instrumenter for længst er tysset til ro og Matteas stemme hviler på sine laurbær. I know every type of love better far than they; Ella synger for dem i stedet, med al den originale kærligheds skratten. Sachas tilbedelse af hende er en antik grammofon og en anseelig pladesamling stor, vokser per bud på eBay og i eftermiddagssolen kører skiven rundt under nålespidspræcision, fylder rummet med tyngde og dybde og tredimensionalitet. De hænger ud i sofaen med benene oppe, kun Mattea er iklædt hæle, Rosalie og Sacha har flade sko på, Lizette har smidt sine ellers højhælede sandaler, hendes fødder ser blege ud med deres malede tånegle i perlemor, i lyset. Sammen afbalancerer de hinanden, to og to er fire, det går op. Indtil midnats komme, hvor danserinder og drinks får dem til at glemme mål og med endnu en morgen, atter en dag. De er kun i band så længe. Det spiller.
Forfatterbemærkninger
Historien har jeg tidligere haft oppe på sitet som én lang tekst, men har efter nærmere overvejelse valgt at lægge den op igen som en roman i kapitler.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 28/08-2017 09:58 af Syrene Hvid og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 584 ord og lix-tallet er 41.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.