I hendes ungdom


7 år siden 4 kommentarer Kortprosa kærlighed tab karakter

3Heteronormativt
det er · familiezoneskiltet i toget · som viser tændstikmand plus · tæn... [...]
Digte · heteronormativitet, kønsroller, feminisme
5 år siden
3Lgbt
lebber ville leve længere og lykkeligere hvis I ikke · gødede med g... [...]
Digte · lgbt, diskrimination, livserfaring
5 år siden
5Fremtidshåb
verdenen der svømmer · i køn min mor er · en søster mere solidaritet · ... [...]
Digte · feminisme, håb, drømme
6 år siden
4Fjerklædt
de dage jeg forbliver · klædt i fjer · dør jeg lettest
Digte
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Syrene Hvid (f. 1988)
Camille sov stadig, men ved siden af ham strakte hun sig. Lysvågen. Et øjeblik tillod hun stilheden, hans helt særlige ro, derefter kunne hun alligevel ikke udstå det længere. At vente, hvor ubarmhjertigt!

Leende sprang hun ud på gulvet, greb en beskidt T-shirt som de havde glemt på stolen aftenen før, da de gik i seng og smed den nådesløst i hovedet på ham.

"Kom nu," råbte hun, klingende som klokker og bjælder, imens hun snurrede rundt om sig selv i den reneste iver efter at se hans øjne åbne op. Mod hende. "Kom og dans med mig, min elskede!"

*

Udenfor var det koldt, udenfor vinduet, udenfor dynen, udenfor cirklen han tegnede omkring sig. Omkring dem, for hun var budt indenfor, ikke sandt? De havde lige haft sex, god sex, udmærket sex, fantastisk sex, hendes muskler sitrede stadig, men det var ikke derfor, at hun ikke stod op.

Nej, hun blev liggende, fordi hun følte sig sikker hos ham. Verden var forståelig sådan. Augustus forstod hende. Hun forstod ham. Som han lå på ryggen og havde trukket hende ind til sig, forstod hun ham. Som det trak ved hans læbe og ved vinduet, forstod hun verden.

Det var koldt udenfor.

*

Engang forlod Marguerite en mand hun elskede. Hun hoppede på et tog, lod i samme åndedræt byen tilbage som hun havde elsket højere end alt andet, måske endda højere end hun havde elsket ham.

Dette huskede hun, imens Augustus lå i sin hospitalsseng og knapt trak vejret selv. Hun kiggede helst ikke på ham, men vidste alligevel hvordan tingene forholdte sig. Engang forlod Marguerite en mand, nu var hun den forladte. Forladt af en mand hun elskede højere end hun havde elsket Camille, end hun elskede selveste Paris.

Således var de største og de mindste katastrofer ironiske størrelser. Ved sammenligning.
Forfatterbemærkninger
En del af et større skriveunivers, udviklet sammen med Polina Slosvau. Denne historie kan læses i forlængelse af City Hotel, men kan - tror jeg - også stå alene. Tre øjebliksbilleder, alle præcis 100 ord lange.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/02-2017 10:47 af Syrene Hvid og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 302 ord og lix-tallet er 36.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.