Spørgsmålet havde sat sig fast i den mørkeste afkrog af hjernen. Midt i alt anden tanke virksomhed kunne den pludselig dukke op og blande sig på forstyrrende vis. Hvorfor dukker den op lige nu, lige her i denne situation? Hvad er anledningen?
Han står midt i et mylder af mennesker. En pause i et personalemøde og kollegaerne render frem og tilbage, efter kaffe, på toilettet eller ud og ryge en smøg.
Eller:
Han sysler i haven. Rydder ukrudt i hækken med hakke. Solen skinner dejligt varmt på den nøgne overkrop. Varmen gør godt og musklerne under arbejder stærkt og målrettet.
Eller:
Han sidder i lænestolen med et godt glas rødvin. Fjernsynet viser en underlig, men alligevel ret interessant animations film om livets store spørgsmål.
Eller:
Han ligger i sengen, varmen er voldsom med høj fugtighed. Sengetøjet bliver fugtigt og puden bliver konstant lagt i nye folder. Tiden snegler sig af sted og en stress tilstand indfinder sig.
Der er mange -eller- en endeløs række af eller. Uanset hvordan og hvor han befinder sig i livet, så vil spørgsmålet altid indfinde sig. Han ved, at spørgsmålet aldrig vil blive besvaret, i hvert fald ikke for ham og det nytter ikke at lede efter svaret for løsningen gælder ikke ham og alle andre som er født ensomme.