Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jakob Hero (f. 1974)
Jeg er vokset op i et hjem, hvor vi blev tilskyndet til at bruge fantasien, og kreativitet stod højt på listen over dyder, man som barn kunne mønstre.
Min interesse for at fortælle historier har jeg haft så længe, jeg kan huske, og jeg har fulgt forskellige retninger i den sammenhæng. Den primære vej har været gennem blyanten, og nej - ikke i form af ord, men i stedet som streger i tegninger. Jeg har illustreret over 100 bøger, primært til børn og unge. Det har altid været og er stadig spændende og inspirerende for mig at modtage et manuskript, som jeg som illustrator kan være med til at sætte billeder på.
At lave en tegning er tidskrævende på en anden måde end at skrive en tekst. På papiret skal alle streger i motivet sættes med stor omhu, for øjet er ubønhørligt og fanger alle fejl. En velskrevet tekst sætter derimod fantasien i gang hos læseren, og udgør den pensel som ikke begrænser det univers, ordene skaber, men udvider og beriger det. Føjer detaljer til og gør oplevelsen virkelig. Det er dette, som fascinerer mig. Dette er, hvad forfatterskab er for mig - den evige jagt efter de ord, som sætter fantasiens pensel fri.
For snart 15 år siden satte jeg mig det mål, at jeg ville se, om jeg kunne leve af at illustrere. Det mål har jeg nået, og jeg elsker mit arbejde. Samtidig kan jeg dog også føle, at min egen fantasi har historier, den vil ud med og, at lærredet, de skal males på, er af den type, man kun kan se med det indre øje.
Det er på tide at sætte sig et nyt mål.