At blive født i et sådant kaos, er ikke mange forundt, men det er hverken godt eller skidt, så længe man kan leve med den, man unægtelig er. Der står et klart lyn henover himlen, men kun ganske få betragter det, de fleste betragter en lille skærm, fyldt med problematisk propaganda. Sådan som dette stykke papir.
Slørhalen vender på hovedet, måske den gerne vil have sin ejers opmærksomhed? Eller måske den er fyldt med en ubærlig smerte, som den fejler at kommunikere? Pludselig vender den sig om, og virker så lykkelig som altid, den har ikke brug for mere end en lille bowle, en iltgivende plante, et skilt der viser retninger og en smule mad - så er den lykkelig. Den kræver hverken mere eller mindre. Den er tilfreds. Det kan skyldes, at den aldrig har set en verden udenfor bowlen - den er aldrig blevet stillet overfor tusinde valg på én gang, hvor man skal vælge eller vælte. Den er ikke blevet opslugt af masserne, der hele tiden hungrer efter mere og lettere måder at få det på. Den har aldrig oplevet blodlysten hos den uskyldige unge, der er blevet misledet af en ældre person, der selv har oplevet en lede ved livet. Den er lykkelig. Måske er det fordi, den glemmer? Måske er det fordi, den ikke når at reflektere over sin situation, før den er glemt igen? Eller måske er den bare lykkelig fordi, den ikke gider fylde sig med bekymringer, men den tager, hvad den kan få? Nu vender den på hovedet igen. Hvor bliver ejeren dog af?
Den mørke, den oplever, er kun en kort gæst. Den kommer forbi sammen med stilheden, men stilheden bliver langt længere - under vand finder den sig nemlig godt til rette. De snakker godt sammen, de tre.
Ejeren sidder suget til bordet.
Masserne har overtaget magten, og det absolutte kaos hersker. Der er ikke længere skel mellem de enkelte mennesker, alle flyder ud i en sort og kedelig masse, hvor kun de, der eftergiver sig selv og giver op, bliver til noget. Fritænkerne bliver fortrængt til bjergene, hvor sindssygen finder dem før eller siden. De udtænker de smukkeste ting, som ingen nogensinde skal se, høre eller læse.
Men slørhalen er lykkelig, den mærker ingen ændring.