"Først og fremmest må man forstå at tiden ikke bevæger sig. Tiden er tomheden imellem to begivenheder. Denne tomhed, denne afstand, bliver mindre i takt med at man oplever mere, fordi oplevelser bygger oven på hinanden efterhånden som de kommer. 2 år kan syntes at have forskellig længde alt efter hvor meget man har oplevet. Dette er fordi at alle oplevelser egentlig er eksplosioner, og pausen mellem eksplosionerne er mindre, altså er eksplosionerne længere, Pauser er pr. definition mindre opsigtsvækkende end eksplosioner. Efterhånden som man bliver ældre, lægger man mere mærke til pauserne end eksplosionerne, fordi antallet af eksplosioner man har oplevet vokser. Hjernen har en tendens til at sortere i disse eksplosioner. Hvis eksplosionerne er for store, bliver adgangen til erindringen om dem fjernet, fordi denne erindring er for smertefuld.
Når man har levet så længe som jeg har, begynder tidsopfattelsen imidlertid at bevæge sig tilbage mod den oprindelige tilstand. Man begynder at lægge mærke til stadigt mindre eksplosioner, således at tidens mængde-værdi faktisk udvides igen, Forskellen på mængdeværdiens nuværende størrelse og mængdeværdiens størrelse ved fødslen, er mængden af krav som stilles til mængdeværdiens kapacitet. Når du fødes, er der utroligt meget du skal lære, samtidig med at du derfor opfatter, absorberer, alt omkring dig. Dette er fordi at visse forsvarsmekanismer endnu ikke er trådt i kraft.
Når du bliver ældre falder kravene til mængdeværdien, fordi du allerede har lært alt det grundlæggende. Dette betyder at mængdeværdien frigøres til at opfatte disse små forandringer, eksplosioner som er så små at man normalt ikke lægger mærke til det. Denne opmærksomhed skærpes fortsat indtil man dør, og hvert enkelt øjeblik bliver længere, det bliver mere værdifuldt, i takt med at man bliver bevidst om at man kun har en finitiv mængde af øjeblikke, af eksplosioner, til sin rådighed. Hvis vi forestiller os en person som lever evigt, vil vedkommende aldrig nogensinde opnå denne døds bevidsthed. I stedet vil kravene til mængdeværdien blive ved med at falde, flere og mindre eksplosioner blive synlige, indtil den når nul. (eller når den X?) (Hvad sker der når tidens mængdeværdi når nul?)"
- "loven om relativ perception" - Taranan.