Dette skrevne bør læses, forstås i perspektivet af en betragtning om at mennesket generelt ikke søger viden, visdom - hvis det mener selv at besidde viden, visdom - således som jeg anskuer mennesket..
Det forekommer mig, at den forargede finder det forargende smagløst ud fra egen moral, der i selv samme åndedrag ikke erkender selvets menneskelige væren, set i perspektivet at mennesket er som et i natur. Hvilket i min forståelse har den betydning at når man ser på sine medmennesker, ser man på sig selv, i form af den menneskelige natur, så at sige.
Dermed er en pointe i dette at det smagløses antonym er smagfuldhed og at når man således påpeger andres handlinger som smagsløse, så er det, som jeg anskuer dette, ofte beroende på, at man anser sig selv som handlende mere smagfuldt, muligvis i en form for bedreværd
Et udsagn om at andre er dumme, idioter, beror generelt ikke på en antagelse at at man selv er dum, idiot. Det beror på, mener jeg, antonymerne til disse ord, på samme måde som antagelsen af selv at sidde med sandhed vil have den konsekvens at andre der ikke mener som en selv, ikke kan holde sandhed. Pointen er, anser man sig selv som "rigtig" er det der ikke er som en selv "forkert".
Menneskelig eksistens, uanset en mulig ens natur, tænker forstår ikke ens grundet betingelser så som forskellig opdragelse, status, kultur og tro m.m
Mennesket burde derfor muligvis i højere grad anvende termer som forskellig, anderledes - vedrørende tanker, tro, behov og handlinger, frem for rigtig vs forkert og sandt vs falskt.
Således er en essens af det skrevne her at vi som mennesker sandsynligvis bør fokusere mere på at forstå os selv og her i vore medmennesker, frem for at hævde egen tro, fornuft som det rette, det sande - med tanke og rum til alle mennesker - ens på mange punkter og dog forskellige.
Dette er hermed om hvorledes jeg forstår eller min manglen på samme, hvilket betyder at jeg forbeholder mig retten til at fejle og at her ikke er tale om sandhed, der er blot er tale om tanker.
En tanke, et håb - Må vi finde forståelse på vor vej i verden.
Kh Confucius