Kommentarer fra CarolineS


2 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Den orange chance
Hej Ansu :-)

Jeg kan se i dine kommentarer, at du selv betragter dit digt som spontant. Måske er det da også spontant, afprøvende ad nye veje, men endnu en gang skriver du i så refleksivt sprog, med stærke rim og med en en ordfylde stor nok til at selv jeg kan regne ud, at dette ikke er skrevet på få minutter. Spontant skrevet eller ej, bærer din lyrik præg af storslåede emotioner, og din læser forkæles med smukt billedsprog.

Dit digt er, som jeg måske har antydet nu, ordrigt. Det er en kompliment! Men jeg er også nysgerrig på, hvordan et digt af dig ville se ud, hvis du skulle prøve at skære helt, helt, heeeeeeelt ind til benet af en tekst :-P

Nu deler jeg lige en personlig overvejelse, der bunder i min subjektive oplevelse af dit smukke digt. Jeg ser faktisk to måder, din tekst kan opleves på; to veje, man kan vælge at tolke, forstå og eventuelt arbejde videre med teksten(/teksterne) på. For når et digt når en vis længde, begynder det at omhandle flere emner. Det fungerer alligevel godt og (nogenlunde) sammenhængende, hvis man tolker digtets hele gennem det skuende spejlbillede. Det er mit første bud på en forståelse af dit digt: Der tages udgangspunkt i en betragtende, nærmest fotograferende agenda. Der er tale om en stund med tanker, følelser, associationer og øjeblikke, der ønskes foreviget. Her fungerer det rigtigt godt med dit billedsprog i forhold til spejlbilledet, kropsdele og dyrebare fornemmelser. Her gør det ikke noget, at digtet kommer til at behandle flere "scener" og følelser, for hele formålet er at opfange og gemme ALT ved denne hjertekære stund. Her har du mulighed for at lege med forevigende eller beskuende virkemidler i teksten. Måske det kunne være et kig gennem et vindue, flere genskær i spejlet, et kamera eller noget helt andet, min fantasi ikke lige rækker til i skrivende stund!
Mit andet bud på en forståelse af dit digt er mere sekventeret. Her ser jeg faktisk muligheden for at opdele dit digt i flere tekster, flere emner. Minimum to. Jeg læser nemlig en tekst, der starter som et erotisk digt, men også er et digt om ny selvforståelse gennem det intime kendskab til et andet menneske, og sidst læser jeg faktisk lidt af en kærlighedserklæring.

Jeg er absolut og fuldstændigt forgabt i stykket "Men døv, blind og stum," frem til "Min groen er hård takket være din feminine truen, du troen". Spørger du mig, ville det være et ufatteligt smukt digt i sig selv.

Jeg siger ikke, digtet ville blive bedre af at blive splittet op. Tværtimod får du det til at fungere rigtig godt som et samlet digt. Men jeg vil opfordre til en lille udfordring af dig selv - og måske bare for sjov afprøve, hvordan dine tekster ville se ud, hvis du skulle skære henholdsvist 1, 2, eller 3 (Eller 4!?) digte ud af det eksisterende digt. Måske vil det slet ikke fungere for dig. Så vil dit samlede digt stå des jo mere stærkt og overbevisende for dig, hvis det giver mening?

Tak for spændende læsning!

- Caro
2 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Rebstige
Jeg er enig med Poul i, at du har skrevet en både kreativ og underholdende tekst! Det fungerer super godt, fordi du har skrevet en kort tekst og kun medtaget lige nøjagtigt de ord, der skulle til for at sætte stemning og skabe den rette balancegang mellem forståelse, genkendelighed og undren.

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Frygt og kærlighed
Jeg kan godt lide at du holder teksten kort og simpel. Digtet får mig til at tænke på, hvordan stor kærlighed kan resultere i en stor frygt for at miste, mens for megen ulykkelig frygt i sidste ende også kan skade og hæmme kærligheden.

En kort tekst gør dog også, at læseren tillægger ord og tegnsætning ganske stor betydning, nu hvor der ikke er så meget af det. Jeg synes måske lidt, at dit punktum efter "hånd i hånd" bryder læsningen. Hvis du gerne vil skabe en pause i læsningen her, ville jeg foreslå at slette punktummet men stadig bevare stort kapital i begyndelsen af næste linje ("Slår"), således at den anden linje fortsat kan læses som en selvstændig sætning/linje. Jeg håber, du forstå, hvad jeg mener :)

Sidst men ikke mindst bliver jeg lidt nysgerrig på din måde at "signere" dine digte på med et D til sidst. Det gør teksten personlig, nærmest som en hilsen, og i dette digt synes det jeg, det giver effekt, fordi teksten virker mere privat - næsten som et privat brev/digt, der er er tiltænkt en modtager. Men jeg kan se, at det ikke kun er i dette digt, du bruger denne "signatur", så jeg er blevet lidt nysgerrig på, om der er flere tanker bag denne hilsen, eller om det ganske enkelt er blevet din personlige stil :)

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
I morgen
Jeg er helt vild med, at du omtaler og beskriver "du lille grønne" uden en eneste gang at bruge ordet øl. Jeg synes det er dejligt, når læseren får lov at tænke og tolke lidt selv!
Jeg kiggede længe på din forfatterbemærkning under digtet, og fandt kommentaren vigtig for forståelsen og indblikket i digtet. Du kunne måske have ladet denne sætning være en del af din tekst og lade det stå sidst i selve digtet? Det er blot et forslag :-)

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Den fucking natur
Morsomt digt med plads til ironi. Et fedt indspark i klimadebatten, hvor du med let stemning og legende rim formår at beskrive forskellige sider og perspektiver af debatten. Jeg er stor fan af din tekst :-)

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Træet
Du får skrevet et fint digt med træer som metafor for levede liv. Du er meget konsekvent i din skrivestil uden tegnsætning, hvilket må betyde, at det nok er et helt bevidst valg, du har taget. Jeg savner dog lidt "tænkepauser" i læsningen, så hele teksten ikke læses ud i én smøre, hvis du forstår, hvad jeg mener :)
Hvis du gerne vil undgå linjeskift for at bevare det "stammelignende" udseende af din fysiske tekst, kunne du overveje at give plads til et par kommaer eller anden tegnsætning i teksten. Men det er selvfølgelig en hel subjektiv smagssag.

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Sikker base
Et fint og stemningsfuldt digt, hvor brændeovnens varme og dagens komme jager nattens og kuldens ubehag væk. Du har lavet en lille tastefejl ved "blinkende rimfrost" - ellers har jeg ikke meget at bemærke. Dejligt med et positivt ladet digt! Den slags digte med positive budskaber prøver jeg selv at blive bedre til at skrive :)

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Det evige limbo
Et fint digt om en strømlinet tilværelse uden hverken op- eller nedture. Du understreger fint digtets budskab med en udformning af din tekst, der er "ensrettet" og uden større variationer eller udsving i antal af ord. Det fungerer rigtig godt. Dine gentagelser af fx "eksistens" og "limbo" er endnu et virkemiddel til at understrege et liv i bevægelse, selvom det fortsat omhandler de samme, forudsigelige omdrejningspunkter igen og igen... i et limbo.
Godt skrevet.

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Digt om at skulle dø 3 fortsættelse
Du rammer mig lige i hjertekulen med denne tekst. Den er velskrevet og præsenterer hårde sandheder i al deres ubehagelige banalitet. Det underbygges af den stramme tegnsætning, som du får brugt med stor effekt. "De følges ad, knuden og tiden" dit ordvalg rammer hårdt, for jeg genkender det simple og ubønhørlige faktum, at vi kan stå hjælpeløse tilbage som tilskuere, mens tiden går.

Virkelig velskrevet og slående digt.

Vh. Caro
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Om at skulle dø part 2
Med din tekst får du indfanget en lammende ubehagelig stemning, som indrammes med en afsluttende linje, der for mig virker særlig effektfuld.

Jeg synes det fungerer fint, at du bryder med den mere traditionelle opbygning af digte, men måske jeg alligevel synes, at teksten bliver lidt tung til sidst. Jeg tror, det ville hjælpe læsningen lidt på vej med noget mere tegnsætning. Eksempelvis ville jeg nok dele den sidste linje op med punktummer og ændre tegnsætningen således: "Datteren smilte til sin kæreste; en skjult dagsorden hun vidste, der foregik imellem forældrene. Hun havde lært nonverbale kropssprog. Det var derfor hun altid roede sig i håret, når der lige var de der sekunders tavshed, der ikke lige måtte være".

De der sekunders tavshed. Det er en god beskrivelse. Måske fordi jeg føler, jeg (gen)kender dem.
Fortsæt det gode arbejde!

Vh. Caro :)
3 år siden
3 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Bjæsk (vendelbomål)
En humoristisk og underholdende tekst, som jeg faktisk forstod meget mere af, end jeg lige havde forventet, da først jeg forsøgte at læse teksten højt for mig selv. Jeg har på bedste amatørvis forsøgt mig med at krydre min egen bjæsk i sommers, og glæder mig til at smage den ved en særlig lejlighed. Forhåbentligt smager den bedre end både letsaltet flæsk og for den sags skyld også et lag tæsk :)

Vh. Caro
3 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Fri
Tommel op for et godt, rammende digt, som siger virkelig meget om corona-tiden, da den var værst, og hvordan den har ramt mange mennesker. Det giver en god effekt med den kyniske opremsning af de tal, som er så svære at forholde sig til og samtidig en barsk realitet for så mange mennesker.
Hvis jeg skal give lidt (forhåbentligt konstruktiv) kritik, vil jeg foreslå at du skriver "gelatinetilstand" ud i ét (fantastisk ord, forresten!) og sætter et komma "ansigt, bryst" i tredje nederste linje.
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Fra støv til støvet til
Et godt digt, hvor din kreative brug af ordet "støv" fungerer ganske udmærket, og hvor de mange gentagelser af ordet er med til at give stemning. Hvis jeg må komme med et forslag, så kunne du prøve at undlade stort forbogstav ved linjeskift, hvis linjen skal læses i forlængelse af forrige linje (fx når du starter en linje med 'Og' i stedet for 'og'). Tak for at få lov at læse med :)
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Både nu og før
Svarkommentar
Mange tak for din kommentar, Theis.

Digtet er på mange måder dobbelttydigt. Et 'jeg' er visse steder blevet erstattet af et 'vi' i et forsøg på at skrive et digt, som flere personer kan spejle sig i. Altså: lige så meget som teksten beskriver en generationskløft generelt, lige så meget beskriver digtet et (privat) familiært forhold for undertegnede. Deraf kommer "en elefant i en stue".

Linjen giver på mange måder en rød tråd, der kan trækkes til mine øvrige digte, men jeg kan faktisk godt følge dig i, hvorfor den kan synes en smule malplaceret her :)

Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Perioder af sort
Uden at have læst den længere udgave af digtet, som du i din forfatterbemærkning nævner, vil jeg vove at påstå, at det ikke var helt dumt at koge suppen ind, så at sige. Det, der er blevet tilbage, er stærke, værdiladede ord, og super gode vendinger. Af en eller anden grund forestiller jeg mig sort-hvide scener helt uden farver, når jeg læser dit digt. Du får malet elendigheden med dine ord ganske godt.
Hvis jeg skal forsøge at komme med noget konstruktivt feedback - som alligevel hurtigt bliver en subjektiv sag - så vil jeg foreslå at arbejde lidt med din anden strofe: Nu er jeg måske lidt en ordkløver, men skrig er vel som udgangspunkt netop usynlige (i hvert fald ikke visuelt synlige). Det jeg tænker, der i din beskrivelse er usynligt, er vel de væskende, psykiske sår. Måske du kunne lege lidt videre med rækkefølgen af ordene i denne strofe - kun et forslag :)
Tak for en god og stemningsfuld tekst.
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Jeg længtes ud mod havet
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du indleder digtet i datid og skriver "jeg længtes", når der efterfølgende gøres meget ud af at beskrive, hvordan havet i nutid giver ro og fred hos digtets jeg-person. Omvendt giver det en god effekt, at digtet både indledes og afsluttes med fokus på datid ("jeg længtes" og "i mit tidligere liv"), da det ligesom rammer teksten ind.
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Spist levende
Jeg er også ret vild med din lille ordleg her. Godt tænkt :)
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Cirklerne
Jeg føler lidt, at jeg lige har læst en tekst om... både alt og intet. Du får bygget teksten flot op med en tydelig start og afslutning; en cirkulær bevægelse, der kunne blive ved og ved. Det fungerer godt, selvom jeg som læser ikke få megen viden om, hvilken cyklus digtet omhandler.
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Nattevandreren
Spændende digt. Jeg kan virkelig godt lide det brutale sprog og legen med rim, der ikke virker forceret. Bliv ved! :)
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Både nu og før
Svarkommentar
Hej Claus,

Mange tak for kommentar. Jeg forsøger at arbejde med min "toning" af ord, så jeg værdsætter din kommentar i høj grad.

Der er mange forskellige budskaber flettet ind i mit relativt korte digt. De implicitte beskyldninger på tværs af en generationskløft rækker vidt, og klimadebatten er bestemt ikke det eneste, der her hentydes til.
Jeg håber dog også på at fortælle med min tekst, at man ikke kan blotte andres fejl uden også at blotte sig selv. Ingen er fejlfrie, heller ikke jeg :)

Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Overgreb
En voldsom tekst, som jeg vælger at tolke som et udtryk for en dissociativ tilstand; en oplevelse af at føle sig adskilt fra sin krop eller sine omgivelser. Du fanger kort og godt essensen af kontroltab, smerte og ja, som overskriften lyder, overgreb. Et virkeligt rammende og flot digt trods dets brutalitet.
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...
Svarkommentar
Hej Kasper,
Først og fremmest tusind tak for din kommentar.
Med ordet "mælkegæld" hentyder jeg til den skamfulde følelse af at "skylde noget" som en form for uoverskuelig gæld til en forælder / forældre, der har skabt, født og båret én ind i livet, hvis det giver mening :)
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Kvinden
Rørende digt om en skillevej, som mange mennesker desværre kommer til at stifte bekendtskab med. Jeg kan især godt lide starten af teksten, hvor du bruger linjeskift til at sætte fokus på udvalgte, betydningsfulde ord såsom "Hustru". Når du laver disse linjebrud vil jeg foreslå, at du ikke begynder næste linje med stort begyndelsesbogstav. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg synes (helt personligt og subjektivt) at det forstyrrer blikket en smule.
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Drømmen om noget andet og det samme
Du gør tydeligvis meget ud af pauserne, som er effektfulde og så at sige tvinger læseren til at dvæle ved ordene med de dobbelte linjeskift. Punktummerne og store begyndelsesbogstaver fragmenterer tekstens ellers sammenhængende sætninger, og jeg overvejer om det mon er nødvendigt, når du i forvejen har den effektfulde linjeafstand (?). Samtidig understreger digtets opbygning budskabet om at tage ét trin ad gangen; én dag ad gangen. Spændende læsning :)
Vh. Caro
4 år siden
4 år siden
Caroline Søholm (CarolineS)
Lufthul
Dejlig, malerisk og effektfuld tekst, som bestemt tåler at blive læst flere gange. Den afsluttende linje er velplaceret. Jeg forestiller mig, hvordan jeg personligt ville trække vejret dybt ind, inden jeg dykker ned i vand igen. På denne måde kan digtet læses i sammenhæng af sig selv og læses forfra igen og igen. Jeg håber på at se flere tekster fra dig :)
Vh. Caro
4 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

143Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
84Mogens Sørensen (Mons1957)
68Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
68David Hansen (David H)
47Mette Boe Christensen (MollyTrine)
47Niels Cenius (Snowlion)
44Ulla Hexibru (heksemutter)
39Jakob Juel (Digttopisk)
29Henning Andresen (HenningA)
29Poul Brasch (Blækhuset)
28Inge Erhard (Inghard)
26Pia Hansen
20Emma Fox
20Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
19Mads Jørgensen (Gnist1)
18Poul Erik Pedersen (Poulerik)
16Sys Høj (Forårsglad)
16John Cooley (Cooley)
16Christina Harritz (Anniina)
14Kaktussen
14Hans Ib Noe Hansen
12Ida Petersen (Drømmedigteren)
11Ole Madsen (o-madsen)
10Camilla Diedrich (PoemsbyC)
10Anne Mary (Anne M)
10Annette Jen (Nettish)
9Louise Anna
8Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn)
7Anna Knudsen (Annak)
7Ingrid Gram Andersen (Gladingrid)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

113Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
86Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
74Ulla Hexibru (heksemutter)
60Mogens Sørensen (Mons1957)
46Mette Boe Christensen (MollyTrine)
39Hawraa Ghaieb (Hawraa)
36Christina Harritz (Anniina)
35Niels Cenius (Snowlion)
32Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
30David Hansen (David H)
30Camilla Diedrich (PoemsbyC)
24Hans Ib Noe Hansen
22Poul Brasch (Blækhuset)
19Inge Erhard (Inghard)
18Jakob Juel (Digttopisk)
18Ann R. Sørensen (Savanti)
16Rebecca Rahbek
14Poul Erik Pedersen (Poulerik)
13Per Nordigarden (Nordigarden)
10Ole Madsen (o-madsen)
10Nils Højsager-Jessen (storyteller)
9Cecilie Hansen (ciliehansen)
9Ove Nielsen (Confucius)
9Kenneth Brehmer Nielsen (Brehmer)
9Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
9Pia Hansen
8Finn Prang (Fipra)
8Louise Anna
7Emma Fox
7Mia Bisgaard Vestervig (Papamia)