Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Leif Mandrup Christensen (f. 1948)
Jeg interesserer mig ikke for astrologi, men opgiver da gerne mit stjernetegn som "Skytte"
Af danske forfattere foretrækker jeg Henrik Stangerup samt Albert Dam. Jeg mangler stadig at læse en del af Albert Dam's bøger, som står i min reol. Af Henrik Stangerup har jeg læst det meste, men mangler for øjeblikket hans kronikker.
Hvis vi går til udlandet, da er Kafka en forfatter, jeg holder meget af, samt for russiske forfattere specielt Dostovjevski.
Jeg er ikke medlem af noget politisk parti, men har gennem alle årene stemt til venstre for midten ved folketingsvalg. Beslutningen om at holde mig "parti-fri" stammer fra min gymnasietid. Jeg fik dengang 3 opfordringer 1) Meld dig ind i Socialdemokratisk ungdom, 2) Meld dig ind i kommunistisk ungdom og 3) Meld dig ind i konservativ ungdom. De 3 opfordringer kom fra voksne, der på hver sin måde ville foreslå mig noget godt. Det, jeg selv gjorde, var at skrive til partierne om deres program for unge, og disse programmer var selvfølgelig meget forskellige. Da jeg selvsagt ikke kunne have 3 politiske synspunkter samtidig, blev mit valg at være "parti-fri".
For øjeblikket begynder mine overvejelser om eget ståsted mere og mere eksistentialistisk, hvor jeg prøver at trænge ind i eksistentialismen via den Algirsk-franske forfatter Camus, hvor jeg har læst skønlitteraturen, men mangler skuespil, dagbøger samt filosofiske værker.
Den franske forfatter Satre beskæftiger sig også med eksistentialisme, men brød på et tidspunkt med Camus's, så Satre's eksistentialisme-forståelse kommer først i betragtning, når jeg er velfunderet i Camus.
Da jeg også laver radio og teater, er der her en hel del læsning, der skal foretages. For teaters vedkommende selvfølgelig polakken Stanislavsky, der dels skrev "En skuespillers arbejde med sig selv", samt "Skuespillerens ydre teknik" (bogtitler her efter hukommelsen). samtidig er der Georg Brandes, der skrev "Skuespilkunsten", som jeg endnu ikke har fået læst.
Af uddannelser har jeg 3. 1) Cand. Psych. 2) Exam. Art i filmvidenskab, samt 3) Pædagog.
Hvad angår psykologien betragter jeg mig selv som socialpsykolog og generalist. Dvs. jeg tilstræber at læse nye bøger om psykologi i almindelighed, samt nye bøger om socialpsykologi i særdeleshed.
Af filmbøger har jeg i øjeblikket 4 liggende klar til læsning, Indenfor dette område søger jeg at være all round, men kan af gode grunde ikke nå at se alle film, der anbefales i denne eller hin avis.
Hvad angår pædagogik har jeg idag totalt opgivet at følge med. Der kommer så mange nye bøger på årsbasis, at det ville være et Sisyfos-arbejde blot at følge med i et lille hjørne af pædagogikken.