Kommentarer fra Marie Søndergaard


12 år siden
Marie Søndergaard
At gå i takt
En både sød, sørgelig og alvorlig fortælling.

Først kom jeg til at tænke på, at hun jo rent faktisk gik i takt?
Men så slog det mig, at måske tilhørte graven hendes far, og at hun og far plejede at gå i takt, mens mor og Esben gik i takt? Og selvom hun kan gå i takt med mor og Esben, så mangler hun sin egen taktpartner. Nå ja - det er jo slet ikke sikkert, det er sådan, for mor og Esben griner og ler jo også...

Summa summarum - en stærk fortælling, som fik mig til at tænke videre over historien.

Marie :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
En endnu kortere konfrontation
Læse først denne og gik så tilbage og læste 'En kort konfrontation'. Denne her kan sagtens læses uafhængigt, men er selvfølgelig en fortsættelse af Vinges oplevelser.

Jeg blev ret fanget af indledningen, som lagde op til noget fantasy-agtigt på en ny måde. Fortælling set fra et sagnvæsens perspektiv. Blev nok en smule skuffet.
Da udtrykket 'Wing-man' dukkede op, begyndte jeg at tænke, at her måske var et skjult budskab af en slags, men i så fald fangede jeg det ikke.
Måske er en fortælling nogen gange bare en fortælling, uden hverken budskab eller dybere mening - lidt ligesom Vinges første konfrontation.

Marie :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Sporene i støvet
Svarkommentar
"Sikke nogle fantastiske kommentarer I giver herinde... :)"
- der er intet ironisk i denne sætning.

Jeg synes slet ikke, at du var hård ved mig, for jeg lagde meget mere mærke til din positive kritik end din spørgende kritik... :)

Så endnu engang tak for dine meget pæne ord!

Marie :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Sporene i støvet
Svarkommentar
Sikke nogle fantastiske kommentarer I giver herinde... :)

Jeg er ked af, at billedsproget ikke 'rammer' dig, men den del af teksten, er jeg egentlig rigtig glad for, da det bringer HP ind i en kontekst med noget guddommeligt/åndeligt.
Uden denne reference, giver det for mig ikke særlig meget mening, at hun føler sig frustreret og uretfærdigt behandlet over, at hun ikke får lov til at gøre sit liv 'godt igen'. Det forudsætter på en eller anden måde, at andre over hende har en større magt.

Omkring billederne til sidst, så er jeg virkelig glad for både din og Neons kritik - jeg skal bare lige tænke lidt mere over, hvordan jeg løser det til alles tilfredshed... :)

Marie :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Sporene i støvet
Svarkommentar
Tusind tak for din kritik. Jeg er rigtig glad for at høre, at du ser historien på to planer.

Omkring det med pathos og klicheerne, så kan jeg godt se, at du har en pointe, men jeg ved ikke nødvendigvis om det skal løses eller hvordan.
Jeg vil egentlig gerne illustrere, at de store linjer i livet, som mange tager for givet (klicheerne) ikke nødvendigvis sker for alle. Bliver billederne for konkrete, så er jeg samtidig bange for, at det 'almene' ved dem forsvinder i detaljerne.

Marie :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Sporene i støvet
Svarkommentar
Tusind tak for din kritik. :)

Hmm... Nu er I to der siger, at I ikke er helt sikre på, hvad der foregår. Det står jo lysende tydeligt inde i mit hoved, men kommer åbenbart ikke lige så tydeligt frem i teksten.

Kunne du have lyst til at sige lidt mere om, hvad det er der gør, at du ikke er helt sikker på, at du ved, hvad der foregår? Og måske, hvad du tror, at der foregår?

Marie
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Dåseskjul
Svarkommentar
Tusind tak skal du have, Mons! :)

Marie
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Sporene i støvet
Svarkommentar
Hej Jan

Tusind tak for din kritik - selvom du ikke er helt sikker på, hvad du har læst, så har du trods alt fået det ud af den, som jeg ønskede at formidle. Skønt! :)

Marie
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Skumringen
Hej Caroline

Jeg spekulerer på, om du med vilje har opstillet dit sprog sådan, at der er meget korte sætninger, der starter med "Han"?

Jeg har svært ved at komme igennem din historie pga. den måde, du har bygget dine sætninger op, som kommer til at virke meget gentagende. Du har også lidt nutid/datids-problemer undervejs.

Du kunne med fordel overveje at lave din sætninger lidt længere, så du undgår at skrive "han" så mange gange - og inddrage nogle afsnit. Fx i forbindelse med de minder, han ser ind gennem vinduerne.

Du fortæller om begivenheder i en mands liv, men jeg mangler fortællingen om, hvem han var - og hvordan disse minder påvirker ham?

Marie :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Dåseskjul
Svarkommentar
Hej Eddie

Tusind tak for din kritik.

Jeg troede faktisk først, at det var en novelle, jeg havde skrevet, men da jeg så læste lidt om genren kortprosa, syntes jeg egentlig, at den passede bedre dér.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse 'problemet' med, at du ikke helt føler, at du kommer tilbage til historien - det skal jeg vist lige gå og tænke over, for det optimale ville være, hvis du som læser sidder med samme følelse af intensitet, som før mindet. Det hele handler jo om følelsen af at være udenfor kontrol og overladt til sin egen frygt for, hvad der vil ske.

Du skal i hvert fald have mange tak for din kritik. De to fejl rettes fluks. ;)

Marie
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Mine sidste dage
Hold da op et budskab. Din historie rammer mig på flere måder - og måske også på nogle, som du ikke selv har tænkt over.

Hvilke fordele/ulemper er der ved at kende vores skæbne?
Og i så fald - hvilke konsekvenser har det, hvis skæbnen tager fejl?

Digtet er smukt og passer godt ind i historien. Jeg er ikke helt sikkert på, at jeg forstå det midterste vers (hedder det vers?).
Jeg kender desværre ikke til reglerne for gengivelse af andre værker. Men du skriver jo, at det er hans - så det er vel godt nok...?

At du beskriver to, der bliver til én, som en del af meningen med livet, synes jeg er både smukt og sørgmodigt på en og samme tid.
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Dåseskjul
Svarkommentar
Tusind tusind tak! :)
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Dåseskjul
Svarkommentar
Hej Mikala

Tak for dine komplimenter - det er første gang, jeg kaster mig ud i formidling på denne måde, så jeg er meget glad for, at du synes, at den er stilren og velskrevet. :)

Måske bærer historien også præg af, at det er 'første gang'.
Jeg forestiller mig, at Jessie er blevet slået ud af manden, og at historien starter, da hun 'vågner'. At den ældre kvinde ved, at han er genkendt, kan enten skyldes at hun har aflæst Jessies kropssprog, da hun genkendte ham - eller også at hun ved lidt mere end alle andre. Hun bærer i hvert fald selv et ar på kinden, så jeg forestiller mig, at hun har en vis indsigt.

Når det så er sagt, så ønskede jeg at formidle følelsen af fortvivlelse, frygt og tab af kontrol. Den virkelige historie ligger i den afslutning, som aldrig bliver fortalt. Som jeg ser det, kan det kun gå to veje. Slår han Jessie ihjel, eller skal hun leve resten af sit liv i frygt for og mulig gentagelse af mishandling og tortur?

Det er følesen af for evigt at være underlagt en situation, som man ikke har kontrol over, som jeg har ønsket at fremstille.

Jeg ved desværre ikke, hvad en prolog er, så det kan jeg ikke svare dig på. ;)

Tusind tak for din kommentar.

Marie
12 år siden
12 år siden
Marie Søndergaard
Tanker i uendelig bevægelse
Mit tankespind har altid handlet om vores eksistens. Hvis vi mennesker ikke findes, hvis jorden ikke findes, hvis solen ikke findes, hvis universet ikke findes. Og så går jeg i stå. For ligesom med de russiske dukker, så ved jeg ikke, hvad der er udenom den yderste (eller den inderste?) Mit hoved kan ikke begribe 'ingenting', for hvordan ser 'ingenting' ud, hvis den ikke består af noget...? Hvordan er 'ingenting' og eksisterer tid i et rum af 'ingenting'? Kan man have et rum af 'ingenting', da et rum i sig selv er noget? Man kan godt blive lidt små-psykotisk, når tankerne slår knuder... ;)

Nå, men som du kan se, har din tekst ramt endnu en tankespindsfælle. Godt tænkt! :)
12 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

162Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
76Mogens Sørensen (Mons1957)
68David Hansen (David H)
68Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
47Mette Boe Christensen (MollyTrine)
45Ulla Hexibru (heksemutter)
39Niels Cenius (Snowlion)
33Jakob Juel (Digttopisk)
29Henning Andresen (HenningA)
29Inge Erhard (Inghard)
26Poul Brasch (Blækhuset)
23Ole Madsen (o-madsen)
23Pia Hansen
20Christina Harritz (Anniina)
20Emma Fox
19Mads Jørgensen (Gnist1)
19Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
18Poul Erik Pedersen (Poulerik)
17Sys Høj (Forårsglad)
16John Cooley (Cooley)
14Kaktussen
13Hans Ib Noe Hansen
12Ida Petersen (Drømmedigteren)
10Anne Mary (Anne M)
10Camilla Diedrich (PoemsbyC)
10Lejsy Storm
9Louise Anna
8Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn)
7Ingrid Gram Andersen (Gladingrid)
7Anna Knudsen (Annak)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

116Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
83Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
75Ulla Hexibru (heksemutter)
52Mogens Sørensen (Mons1957)
47Mette Boe Christensen (MollyTrine)
38Hawraa Ghaieb (Hawraa)
35Ann R. Sørensen (Savanti)
35Niels Cenius (Snowlion)
33Christina Harritz (Anniina)
32Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
29David Hansen (David H)
26Camilla Diedrich (PoemsbyC)
21Poul Brasch (Blækhuset)
20Hans Ib Noe Hansen
19Inge Erhard (Inghard)
17Jakob Juel (Digttopisk)
14Per Nordigarden (Nordigarden)
13Rebecca Rahbek
12Poul Erik Pedersen (Poulerik)
11Nils Højsager-Jessen (storyteller)
11Ole Madsen (o-madsen)
10Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
10Anne Mary (Anne M)
9Pia Hansen
9Ove Nielsen (Confucius)
9Cecilie Hansen (ciliehansen)
8Louise Anna
8Kenneth Brehmer Nielsen (Brehmer)
8Finn Prang (Fipra)
8Levi Pedersen (leviP)