12 år siden
| Marie Søndergaard At gå i taktEn både sød, sørgelig og alvorlig fortælling.
Først kom jeg til at tænke på, at hun jo rent faktisk gik i takt?
Men så slog det mig, at måske tilhørte graven hendes far, og at hun og far plejede at gå i takt, mens mor og Esben gik i takt? Og selvom hun kan gå i takt med mor og Esben, så mangler hun sin egen taktpartner. Nå ja - det er jo slet ikke sikkert, det er sådan, for mor og Esben griner og ler jo også...
Summa summarum - en stærk fortælling, som fik mig til at tænke videre over historien.
Marie :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard En endnu kortere konfrontationLæse først denne og gik så tilbage og læste 'En kort konfrontation'. Denne her kan sagtens læses uafhængigt, men er selvfølgelig en fortsættelse af Vinges oplevelser.
Jeg blev ret fanget af indledningen, som lagde op til noget fantasy-agtigt på en ny måde. Fortælling set fra et sagnvæsens perspektiv. Blev nok en smule skuffet.
Da udtrykket 'Wing-man' dukkede op, begyndte jeg at tænke, at her måske var et skjult budskab af en slags, men i så fald fangede jeg det ikke.
Måske er en fortælling nogen gange bare en fortælling, uden hverken budskab eller dybere mening - lidt ligesom Vinges første konfrontation.
Marie :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Sporene i støvet
Svarkommentar "Sikke nogle fantastiske kommentarer I giver herinde... :)"
- der er intet ironisk i denne sætning.
Jeg synes slet ikke, at du var hård ved mig, for jeg lagde meget mere mærke til din positive kritik end din spørgende kritik... :)
Så endnu engang tak for dine meget pæne ord!
Marie :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Sporene i støvet
Svarkommentar Sikke nogle fantastiske kommentarer I giver herinde... :)
Jeg er ked af, at billedsproget ikke 'rammer' dig, men den del af teksten, er jeg egentlig rigtig glad for, da det bringer HP ind i en kontekst med noget guddommeligt/åndeligt.
Uden denne reference, giver det for mig ikke særlig meget mening, at hun føler sig frustreret og uretfærdigt behandlet over, at hun ikke får lov til at gøre sit liv 'godt igen'. Det forudsætter på en eller anden måde, at andre over hende har en større magt.
Omkring billederne til sidst, så er jeg virkelig glad for både din og Neons kritik - jeg skal bare lige tænke lidt mere over, hvordan jeg løser det til alles tilfredshed... :)
Marie :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Sporene i støvet
Svarkommentar Tusind tak for din kritik. Jeg er rigtig glad for at høre, at du ser historien på to planer.
Omkring det med pathos og klicheerne, så kan jeg godt se, at du har en pointe, men jeg ved ikke nødvendigvis om det skal løses eller hvordan.
Jeg vil egentlig gerne illustrere, at de store linjer i livet, som mange tager for givet (klicheerne) ikke nødvendigvis sker for alle. Bliver billederne for konkrete, så er jeg samtidig bange for, at det 'almene' ved dem forsvinder i detaljerne.
Marie :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Sporene i støvet
Svarkommentar Tusind tak for din kritik. :)
Hmm... Nu er I to der siger, at I ikke er helt sikre på, hvad der foregår. Det står jo lysende tydeligt inde i mit hoved, men kommer åbenbart ikke lige så tydeligt frem i teksten.
Kunne du have lyst til at sige lidt mere om, hvad det er der gør, at du ikke er helt sikker på, at du ved, hvad der foregår? Og måske, hvad du tror, at der foregår?
Marie 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Dåseskjul
Svarkommentar Tusind tak skal du have, Mons! :)
Marie 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Sporene i støvet
Svarkommentar Hej Jan
Tusind tak for din kritik - selvom du ikke er helt sikker på, hvad du har læst, så har du trods alt fået det ud af den, som jeg ønskede at formidle. Skønt! :)
Marie 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard SkumringenHej Caroline
Jeg spekulerer på, om du med vilje har opstillet dit sprog sådan, at der er meget korte sætninger, der starter med "Han"?
Jeg har svært ved at komme igennem din historie pga. den måde, du har bygget dine sætninger op, som kommer til at virke meget gentagende. Du har også lidt nutid/datids-problemer undervejs.
Du kunne med fordel overveje at lave din sætninger lidt længere, så du undgår at skrive "han" så mange gange - og inddrage nogle afsnit. Fx i forbindelse med de minder, han ser ind gennem vinduerne.
Du fortæller om begivenheder i en mands liv, men jeg mangler fortællingen om, hvem han var - og hvordan disse minder påvirker ham?
Marie :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Dåseskjul
Svarkommentar Hej Eddie
Tusind tak for din kritik.
Jeg troede faktisk først, at det var en novelle, jeg havde skrevet, men da jeg så læste lidt om genren kortprosa, syntes jeg egentlig, at den passede bedre dér.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse 'problemet' med, at du ikke helt føler, at du kommer tilbage til historien - det skal jeg vist lige gå og tænke over, for det optimale ville være, hvis du som læser sidder med samme følelse af intensitet, som før mindet. Det hele handler jo om følelsen af at være udenfor kontrol og overladt til sin egen frygt for, hvad der vil ske.
Du skal i hvert fald have mange tak for din kritik. De to fejl rettes fluks. ;)
Marie 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Mine sidste dageHold da op et budskab. Din historie rammer mig på flere måder - og måske også på nogle, som du ikke selv har tænkt over.
Hvilke fordele/ulemper er der ved at kende vores skæbne?
Og i så fald - hvilke konsekvenser har det, hvis skæbnen tager fejl?
Digtet er smukt og passer godt ind i historien. Jeg er ikke helt sikkert på, at jeg forstå det midterste vers (hedder det vers?).
Jeg kender desværre ikke til reglerne for gengivelse af andre værker. Men du skriver jo, at det er hans - så det er vel godt nok...?
At du beskriver to, der bliver til én, som en del af meningen med livet, synes jeg er både smukt og sørgmodigt på en og samme tid. 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Dåseskjul
Svarkommentar Tusind tusind tak! :) 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Dåseskjul
Svarkommentar Hej Mikala
Tak for dine komplimenter - det er første gang, jeg kaster mig ud i formidling på denne måde, så jeg er meget glad for, at du synes, at den er stilren og velskrevet. :)
Måske bærer historien også præg af, at det er 'første gang'.
Jeg forestiller mig, at Jessie er blevet slået ud af manden, og at historien starter, da hun 'vågner'. At den ældre kvinde ved, at han er genkendt, kan enten skyldes at hun har aflæst Jessies kropssprog, da hun genkendte ham - eller også at hun ved lidt mere end alle andre. Hun bærer i hvert fald selv et ar på kinden, så jeg forestiller mig, at hun har en vis indsigt.
Når det så er sagt, så ønskede jeg at formidle følelsen af fortvivlelse, frygt og tab af kontrol. Den virkelige historie ligger i den afslutning, som aldrig bliver fortalt. Som jeg ser det, kan det kun gå to veje. Slår han Jessie ihjel, eller skal hun leve resten af sit liv i frygt for og mulig gentagelse af mishandling og tortur?
Det er følesen af for evigt at være underlagt en situation, som man ikke har kontrol over, som jeg har ønsket at fremstille.
Jeg ved desværre ikke, hvad en prolog er, så det kan jeg ikke svare dig på. ;)
Tusind tak for din kommentar.
Marie 12 år siden |
12 år siden
| Marie Søndergaard Tanker i uendelig bevægelseMit tankespind har altid handlet om vores eksistens. Hvis vi mennesker ikke findes, hvis jorden ikke findes, hvis solen ikke findes, hvis universet ikke findes. Og så går jeg i stå. For ligesom med de russiske dukker, så ved jeg ikke, hvad der er udenom den yderste (eller den inderste?) Mit hoved kan ikke begribe 'ingenting', for hvordan ser 'ingenting' ud, hvis den ikke består af noget...? Hvordan er 'ingenting' og eksisterer tid i et rum af 'ingenting'? Kan man have et rum af 'ingenting', da et rum i sig selv er noget? Man kan godt blive lidt små-psykotisk, når tankerne slår knuder... ;)
Nå, men som du kan se, har din tekst ramt endnu en tankespindsfælle. Godt tænkt! :) 12 år siden |