7Smart
Glasset lyser som en stjerne midt i rummet, · holdt oppe af den ens... [...]
Digte
9 år siden
2Blød som tanker
Jeg faldt lige inden jeg skulle sove · og slog hovedet direkte ned ... [...]
Digte
9 år siden
3Blodsprængt
Det mælkehvide glas splintres i tusindvis af røde lyn · En lydløs g... [...]
Digte
11 år siden
5Aldersfængslet
At møde dig var vidunderligt og forfærdeligt. · Med ét vidste jeg a... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Joaquim Marquès Nielsen (f. 1983)

Stirrende sidder jeg og stirer ind i skærmen, og den stirrer tilbage på mig med hele verden bag sit elektrisk flimrende glas.

Verden virker ikke skræmmende når den er i glas og ramme, og man kan slukke for den når man lyster det.

Det skræmmende opstår idet man slukker, hiver stikket ud, afskærer sig selv fra enhver form for kommunikation.

Hvordan kan man savne noget så unaturligt? Savne det faktum, at have en kasse at stirre ind i. En kasse som er blottet for enhver form for menneskelighed.

Et dødt, kunstigt og umenneskeligt apparat, som ikke kan fornærme dig med grimasser. Som ikke kan provokere og give dig modspil. Som udelukkende reagerer på dine inputs.

Jeg har en kontrollérbar verden i min stue. Uden for min stue er det ukontrollérbare.
I den ene verden kender jeg udfaldet af mine handlinger. I den anden verden kan konsekvenserne af mine handlinger ikke forudses.

Hvilken verden er at foretrække?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/07-2006 21:50 af Joaquim Marquès Nielsen (Joaquim) og er kategoriseret under Digte.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.