(Egentlig skrevet i går eftermiddag, men nettet gik ned)
EXTRA! EXTRA! Jeg har fået publiceret en kort novelle i dag! Læs alt i den og giv en kommentar så jeg kan lære lidt mer'! ;-)
Det gik faktisk hurtigt. Men jeg er vist mest til kort-prosa-stilen (mest fordi jeg ikke kan finde ud af at skrive så meget andet *g*.
I dag har jeg så haft englsk, dansk og erhvervs psykologi. Lad mig side det med det samme; engelsk = 3, dansk = 1 og Erhvervs psykologi = 8.
Engelsk er efterhånden begyndt at ligne sig selv. Vi får en tekst for, læser den, fortæller om den, får spørgeark, besvarer dem og får en ny for. Så kender man trumlen.
Dansk er helt godnat. Den samme bog, med noveller af samme forfatter hvor vi sidder og finder ud af hvad for noget tøj hovedpersonerne har på og skal lade som om vi laver en dyb analyse der får os ferm til at novellen om drengen der blev mobbet handler om mobning. Tænk, det havde vi alllldrig gættet.
Psykologi er tilgengæld mere morsomt. I dag lærte vores stadig storsmilende lærerinde os noget om forsvarsmekanismer. Her taler jeg naturligvis ikke om Kong Fu men om de psykiske og den gode mr. Freud. Vi var lidt inde på "id, ego og over jeg" hvor jeg fik genopfrisket hvad jeg egentlig godt vidste om det. Så kombinerede vi idet med psykiske forsvarsmekanismer og lærte 10 forskellige af dem at kende. Her kommer lige lidt eksempler:
(*ups* glemte dem i første omgang ;-) her kommer de;)
FORTRÆNGNING; Man kan overhovedet ikke huske det er sket (noget forfærdeligt), men det kan lokkes op til overfladen igen.
PROJEKTION; Tyv tror hver mand stjæler. En der har gjordt et eller andet tror at alle har det sådan og trøster sig med det. Fx alle stjæler da fra deres forældre, så kan jeg da også.
SPLITTING; Alt bliver sort/hvidt. Det er en metode der bruges når andet er for meget at overkomme. Fx alle sigøjnere stjæler.
REGRESSION; Man opfører sig pludselig som et barn i et forsøg på at finde tryghed. Case; Mia blev misbrugt som barn, og en dag møder hun ved et uheld manden der misbrugte hende. Í dagene efter opfører Mia sig som en lille pige. Hun løber spændt ud i køkkenet for at finde ud af hvad aftensmaden er, og er det noget hun kan lide jubler hun, og er det ikke så bliver hun sur. Senere på aften finder Mia sine gamlr børnebøger frem oppe fra loftet og begynder og læse dem. Hun er stadig lige så glad for de bedste steder i bøgerne.
SUBLIMERING; Kanaliserer følelser ud i handling. Fx Majbrit er sur på sin mand, og giver sig til at støvsuge hele hytten.
FORSKYDNING; Lader det gå ud over en hande. Fx Alex er sur på sin far, og begynder og drille lillesøster.
DEVALUERING; Nedgør sig selv, for at få modsigelser. Fx Morten har det dårligt og begynder at tale om at han også bare er så dum og ingen ting kan. Mor kommer og siger at det passer da ikke, han er da god til at spille fodbold.
RATIONALISERING; Bortforklarer ting. Fx Lise der er på slankekur har lige spist en plade chokolade og nu siger hun til sig selv at man jo også skal have chokolade for man skal jo have fedt på en slankekur, ellers kan man ikke tabe sig (det har hun læst et sted) desuden er der jo gode stoffer som mælk i.
REAKTIONSDANNELSE; Gør det modsatte og overkompenserer. Fx Liselotte er jaloux på sin fyr, men det er jo ikke pænt at være, så hun siger at han da endelig skal tage i byen alene og more sig, han kan jo tage naboens kønne datter med.
IDENTIFIKATION; Idoldyrkelse. Fx Søren ved ikke hvad han egentlig skal gøre, så han sætter sig lig med Eminem og reagerer og gør tingene på hans måde.
BENÆGTELSE; Nægter noget trods viden. Fx Majas bror er død ved et pludseligt uheld, men hun siger til sig selv at det ikke kan være sandt, og at en hemmelig organisation sikkert har fået øje på ham og hans intellect, og derfor har arrengeret hans "død", så han nu arbejder hemmeligt for dem istedet.
Det var vist alt for nu.
Skriv kommentar
Log på for at skrive en kommentar til denne dagbog. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.