4 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Nede ved hulen
Svarkommentar Hej Mette, tak fordi du læste med, og tak for din ærlige feedback.
God skrivelyst.
Mvh. Morten 4 år siden |
4 år siden
| Mette Thumand (Mette01) Nede ved hulenen sød historie. Syndes måske den var lidt langtruken, men den er nok også mest tiltænkt mindre årige. Men fin beskrivelse af små børns daglidagsproblemmer 4 år siden |
4 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Nede ved hulen
Svarkommentar Hej Pia,
Dejligt du havde lyst til at læse med, tak for det. Jeg har faktisk ikke tænkt så meget over hvem den er til, om den er til børn eller voksne ... grunden til jeg skrev den var mest, at jeg gerne ville prøve at forstå de tre drenges indbyrdes forhold.
Mvh. Morten 4 år siden |
4 år siden
| Pia Hansen Nede ved hulenHej Morten
Fin hverdagshistorie, der måske mest er for børn? Jeg nød dog at læse den :-)
Udmærket sprog og gode, troværdige replikker
God slutning. så kan man jo evt. selv digte lidt videre, sådan for sig selv.
vh. Pia H 4 år siden |
5 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) En lille kat
Svarkommentar Hej Polina,
Tusind tak for kommentaren, dejligt du havde lyst til at læse med. Og godt nytår!
Jeg er selv godt tilfreds med store dele af novellen, dialogen, forholdet mellem de tre personer, forholdet til døden osv., så det er jeg glad for du godt kunne lide. Det har været en sjov novelle at skrive. Samtidig kan jeg se, at der er noget grundlæggende i den, som slet ikke fungerer på den måde jeg havde tænkt. Ideen var at myten om katten skal være sand og at det skal gå op for læseren i det øjeblik katteren vælger at følge efter datteren, at det er hende der skal dø og ikke moren. Men det er jeg den eneste der kan læse ud af det, så det er tydeligvis alt for underspillet. :-)
Tak igen for kommentaren, håber du har godt gang i skrivningen.
Kh, Morten 5 år siden |
5 år siden
| Polina Slosvau (polina s) En lille katHej Morten,
Dejlig historie med et helt ukompliceret, let-læseligt sprogligt flow. Jeg følte nærmest, jeg gled igennem den fra start til slut - virkelig en fornøjelse! Og inspirerende. :)
Samtidig har du nogle smukke momenter flettet ind i teksten, både i form af naturbeskrivelser og forfatterens forundring over katten - spændingsmomentet, hvor jeg et øjeblik som læser virkelig TROR på historien om, at den kan mærke, når folk skal dø.
Jeg elsker også detaljen med, at den forlader rummet igen til sidst, hvilket tydeligt afviger fra "myten" som fortalt tidligere. Jeg får lyst til at undre mig - stille spørgsmål - var det så nu eller var det ikke? betyder det i det hele taget noget? - virkelig godt lavet med udadtil simple virkemidler!
Og indenfor rammen af tvivl og overtro har man så fortællerens forhold til datter og mor, som i virkeligheden er omdrejningspunktet for meget af spændingen og som fletter sig smukt sammen med moderens dødsangst (eller måske snarere, døds-forventning).
Kort sagt, fed novelle med mange spændende detaljer og masser af dybde. Tak for den!
- Polina. 5 år siden |
6 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) En lille kat
Svarkommentar Hej Lars,
Fedt du havde lyst til at læse med - jeg er glad for at du kunne lide historien. Tak for kommentaren.
Bedste hilsner, Morten 6 år siden |
6 år siden
| Lars Thomassen (Stuttepus) En lille katFed måde at dreje den kendte historie om plejehjemskatten. Ville faktisk ønske at jeg havde tænkt den...Godt gået..;) 6 år siden |
6 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) En lille kat
Svarkommentar Hej Elisabet,
Tusind tak for din kommentar - dejligt at du havde lyst til at læse med, og at du kunne lide teksten.
Jeg er også glad for du kommenterede på hvordan du oplever slutningen, for jeg har stirret mig noget blind på opbygningen til den, så jeg kan ikke selv afgøre om den fungerer som jeg gerne vil have den til længere - så det var meget brugbart.
Bedste hilsner, Morten 6 år siden |
6 år siden
| Elisabet Gjedbo (Ebetzer) En lille katDu har en herlig fortællerstemme, et let og forståeligt sprog og der er god humor med, som løfter op i emnet. Jeg elsker denne sætning: "Vi udvekslede et indforstået Far-lever-af-Føtexslagterens-færdiglavede-krebinetter-blik." Lige der mærker jeg forbindelsen imellem far og datter.
"Åbenbart var fredag eftermiddag ikke det foretrukne tidspunkt for pårørende at komme på besøg." Burde han ikke vide det?
"Hun havde åbnet øjnene og lå nu og kiggede mig ind i øjnene." en lille forstyrrende gentagelse.
Dialogerne er flydende og troværdige og jeg fornemmer, klart at det er en af dine styrke sider. Jeg sluttede af med at ville læse videre; en listig lille cliffhanger ;D 6 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) 1567 - En undvegen slave
Svarkommentar Hej Stine,
Tak skal du have, jeg er glad for at du kunne lide historien. Jeg tænker det også som en længere historie, som jeg har en rimelig god ide om hvor skal føre hen - jeg har dog behov for at skrive mig længere ind i teksten for at lære personerne bedre at kende, blive klogere på tonen og stemningen, etc. Jeg lægger nok lidt op efterhånden, som det skrider fremad, det er jo rart at høre, om det er noget folk kan relatere til eller slet ikke. :-) Tak igen fordi du læste og kommenterede.
Mvh. Morten 7 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) 1567 - En undvegen slave
Svarkommentar Hej Preben,
Tak for de pæne ord. Jeg skal gøre mit bedste for at leve op til din forudsigelse. :-)
Mvh. Morten 7 år siden |
7 år siden
| Stine Thymann 1567 - En undvegen slaveFantastisk fortælling. Du griber læseren fra første sekund, så man bare er nødt til at læse videre. Dit sprog er også utrolig godt; ikke for mange gentagelser, kreative beskrivelse, der får billederne til at danse. Jeg er vild med denne passage, der fortæller, at der i hvert fald er gået 9 måneder, men uden at du skriver det direkte: "Sosi havde været med barn, da han blev fanget. Var deres barn mon kommet til verden nu? Det måtte det være, en vinter var gået og nu var en ny på vej."
Det her kunne virkelig godt blive til en længere historie. Det kunne næsten ligne et uddrag af en roman. Og alligevel får du start og slutning på bare denne tekst kodet fint sammen med det forglemte navn, så den alligevel sagtens kunne stå selv.
Super flot :-)
Mvh Stine 7 år siden |
7 år siden
| Preben Einar Fuglsang (prefu) 1567 - En undvegen slaveDer er længe imellem en dramatisk fortælling spot on gode billeder godt drive og med appetit på mere, højt niveau du lægger ud med.
Kan kun blive godt.
Venligst. 7 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Tre drenge
Svarkommentar Hej Katrine,
Mange tak for din kommentar. Dejligt at du godt kan lide teksten, som du har ret i egentlig mere er en scene end en novelle. Jeg er glad for du synes det er nærværende for det gør jeg mig umage med, men det er jo ikke altid så let - og så har du i øvrigt helt ret i dine andre betragtninger omkring det med første halvdel og ordvalget.
Dine opmuntrende ord kom på et godt tidspunkt for jeg havde været gået i stå med en tekst en uges tid, som jeg ikke vidste hvordan jeg skulle komme videre med, men din kommentar gav mig noget energi til at træffe nogle valg og søge i nogle nye retninger, og det var det teksten havde brug for.
Jeg har set, du har lagt et nyt afsnit ud, som jeg meget gerne læser - tør bare ikke lige love dig, hvornår jeg får kommenteret på det.
Kh, Morten 7 år siden |
7 år siden
| KatrineNørregaard Tre drengeHej Morten,
Nu fik jeg også lyst til at læse lidt fra din hånd, og valget faldt på denne novelle - eller scene.
Du skriver utroligt nærværende, på samme tid nøgternt registrerende og venligt beskrivende, så man som læser ikke finder det svært at leve sig ind i scenen. Som andre bemærker, er det, som om der er mange lag i denne korte scene. Psykologiske lag i de tre drenges relationer til hinanden, man får lyst til at afkode og som gennemgår en udvikling på trods af den korte længde. Dialogen er meget, meget troværdig. Jeg kan tydeligt høre dem for. mig.
Den sidste halvdel er bedre end første, synes jeg, selvom jeg kan lide begge halvdele! Betragtningerne om venskabet virker for mig lidt som en nødvendig forudsætning for handlingen - og ikke som en naturlig del af scenen. Den tager mig på en måde ud af situationen, ud af det nærværende, som er så godt beskrevet.
Lige noget med lyden af fodbolden - det er måske "dunk" frem for "klask" når den rammer gulvet, eller?
Virkelig god scene om tre drenge jeg sagtens kan se udfolde sig i en større fortælling.
Bedste hilsner
Katrine 7 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Tre drenge
Svarkommentar Hej Alexandra, tak for din feedback og tak fordi du tog dig tid til at læse teksten. :-)
Mvh. Morten 7 år siden |
7 år siden
| Alexandra Vinther (A. Vinther) Tre drengeDen underlige relation/ kamp - som denne gang ikke holder sig til at være en form for leg - mellem de to drenge er fint beskrevet.
Dog kunne scenen sættes bedre fra start - så man er helt klar over hvem, der er venner her. Ud fra titlen og fordi ikke andet blev nævnt, gik jeg ud fra at de tre drenge var venner - og det er de jo egentlig ikke. Så måske bør hovedpersonen være irriteret over at "den underlige dreng" er blevet sammen med ham og hans ven? 7 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Tre drenge
Svarkommentar Hej Rolf, tak for din kommentar - og tak for ærligheden! Jeg kan godt følge hvad du mener med at det på en måde virker som en del af en større historie. Godt spottet med billedet, den må jeg lige tænker over. :-)
Mvh. Morten 7 år siden |
7 år siden
| Rolf Carlsen (Storyman) Tre drengeHej Morten - jeg er lidt tvivl om, hvad jeg skal mene om din novelle. Den er egentligt velskrevet, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad den handler om. Det er jo selvfølgelig en konflikt mellem 2, måske 3 drenge. Men hvor fører det hen? Jeg når lige at blive interesseret i dine karakterer og så slutter den. Og på den måde virker den som en del af en større historie, så måske skulle du udvide historien?
Så lige en enkelt kommentar på et af dine "billeder": "Det skarpe genskær fra skolegården fik lokalet til at virke mørkere end ellers". Vil det sige at skolegården reflekterer sollyset, som et spejl? Tænker at det snarere vel det skarpe lys udefra eller hvordan?
Anyway, jeg synes du skriver godt - og tænker at novellen skal bygges op til en større historie end blot en hændelse. Det kan den godt bære. Der er jo nogle ufortalte konflikter og traumer - som måske er årsagen til den store jakke med alt muligt i.
Men tak fordi jeg måtte læse med,
Rolf 7 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Tre drenge
Svarkommentar Hej Polina,
Mange tak for din kommentar. Jeg er glad for dine betragtninger. De kredser meget om de samme ting, som var det der interesserede mig, da jeg skrev teksten og som var det jeg ville prøve at indfange - nuancerne i deres indbyrdes forhold hver især, de komplicerede og indforståede normer, som de måske ikke altid er helt enige om osv.
Det startede egentlig med at være begyndelsen på en lidt længere novelle, men så syntes jeg at denne lille scene faktisk stod bedst for sig selv.
Slåfejlen er fluks rettet. :-)
Mvh. Morten 7 år siden |
7 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Tre drenge
Svarkommentar Hej Kåemer,
Tak for din kommentar. Ja, den slags kan være svært at forstå udefra og du har nok ret i at det ikke har ændret sig væsentligt med tiden. Jeg er glad for du kunne lide historien.
Mvh. Morten 7 år siden |
7 år siden
| Polina Slosvau (polina s) Tre drengeUh, det er en spændende novelle med flere lag, synes jeg! Man kan læse den som drengestreger, tre unge fyre i mellem, men jeg synes også, du får sagt rigtig meget indirekte med deres måde at reagere på overfor hinanden, både Søren og Mads og Jonas - samt på kryds og tværs.
Søren kan jeg tydeligt se for mig, måske fordi jeg som skolepsykolog meget tit hører om de der tilknappede samlerdrenge, der bøjer begrebet 'social interaktion' så omverdenen bliver totalt hægtet af - det betyder ikke, der er noget galt med dem, nødvendigvis, men folk forstår dem ikke. Jonas og Mads er også klare i mit hoved, måske særligt deres relation til hinanden, som havde den der naturlige (eller var den?) pause, der kom og gik.
Øjeblikket hvor situationen skifter fra plejer til noget andet, som Jonas ikke helt forstår er rigtig fint konstrueret. Jeg synes, det er interessant, at det er Jonas som ikke forstår, hvorfor det går galt, selvom det er ham, der nægter at flytte sig. De sociale spilleregler er åbenbart vanskelige for andre end Søren - og forståeligt nok. Ved genlæsning får det mig til at tænke nye tanker om Jonas, især, men også om Mads - og sådan bliver din historie om drengestreger for mig også en historie om sociale nuancer, normalt kontra unormalt, modenhed kontra umodenhed.
Det er nok også noget med brillerne, jeg har på - men tak i hvert fald for en rigtig skøn novelle!
Jeg fandt to ting ved anden gennemlæsning, men nu kan jeg kun lige opstøve den første - så den kommer her:
"Fjern dig du, spasser," sagde Jonas." <-- du = dog? eller nu?
Det andet fanger du nok selv i redigering, tror det var en stavefejl - den er lige forsvundet for mig, pyt.
- Polina. 7 år siden |
7 år siden
| Kåemer Asmussen (Kåemer) Tre drengeDet må vist være en erindringshistorie. Sådan virker den i hvert fald. Det er en fin historie, den indfanger den der uforklarlige atmosfære der kan være mellem drenge. Det var ikke anderledes i min skoletid for 70 år siden. Det er fint set, at dette hverken er godt eller ondt fort drengene. Sådan er det bare i den verden de lever i, en verden som er absurd for den voksne.
Kåemer 7 år siden |
10 år siden
| Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) Sværdet
Svarkommentar Hej Maria,
Tak for dine tanker, det virker som om du har læst historien grundigt, og det er spændende at læse, hvad du har fået ud af den.
Historien er vokset frem af sig selv, så det er ikke, fordi jeg har planlagt en særlig logik eller budskab med den, jeg har bare fortalt den, som jeg syntes virkede rigtigt. Det er op til læseren, hvad han/hun synes det betyder, og hvad der er virkeligt, og hvad der er drøm. ”Fantasy” elementer har det med at træde frem i en del af mine tekster, jeg tror, det er, fordi jeg ser vores fantasi som noget, der er lige så virkeligt og betydningsfuldt som ”virkeligheden”.
Det med kommaerne er jeg aldrig blevet rigtig god til. Jeg har efterhånden på fornemmelsen, at selv om jeg sætter dem rigtigt, så flytter de sig, lige så snart jeg kigger væk. =)
Også tak for din svarkommentar, spændende at høre lidt baggrund og dine overvejelser om historien.
Morten 10 år siden |