Værdier og holdninger til værdier er det, som giver os vores syn på livet. Vores opfattelse af virkeligheden vil jeg sige. Det hele er og bliver jo, hvordan vi opfatter det. Hele forskellen ligger i det lille billede af glasset, der enten er halvtomt eller halvfuldt. Det burde man lære børn. De skulle undervises i, hvor meget de selv bestemmer og kan gøre ved deres liv. I stedet fortæller vi dem om alle de regler og forhindringer, de vil møde undervejs, og det får dem jo til at se efter alle de ting, der er i vejen i stedet for at finde veje imellem forhindringerne frem mod det, der kan bruges til noget. Stiler du efter at blive bud hos købmanden, så bliver du nok det, men sætter du målet højere, så går du en anden vej og møder måske det helt rigtige for dig. Sæt aldrig dine mål for lavt, men forbered dig på at justere dem undervejs. Jeg har lånt en formidabel bog, som hedder Universet i en nøddeskal af Stephen Hawking. Han sidder i en kørestol og kan bare bevæge fingrene på den ene hånd, tror jeg. Alligevel er han en af verdens betydeligste fysikere!!! Var der nogen der satte grænser? Vi fik alle sammen så mange evner og muligheder, at vi ikke magter at bruge bare en brøkdel af dem. Men vi skal lære at få øje på dem. Der ligger den pædagogiske udfordring. For at kunne lære noget det, må man selv være eksemplet, alt andet er for lidt.
Skriv kommentar
Log på for at skrive en kommentar til denne dagbog. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.