Kommentarer til Sophie Pødenphandt


8 år siden
Poul Brasch (Blækhuset)
Muren er af glas
Jeg er ikke vild med at løbe
...men skulle jeg
vill jeg have en ny lokal historie
...hver gang
Tak for turen.
Poul
8 år siden
8 år siden
Mette Larsen (maymuss)
Muren er af glas
virkelig godt formuleret og beskrevet. Du forstår at beskrive noget så "kedeligt" som en løbetur og gøre den til noget spændende, interessant, noget man vil have mere af.. super fedt :) I want more :D
8 år siden
8 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
Muren er af glas
Svarkommentar
Det er også det, jeg prøver at tegne et billede af. Godt at høre, intentionen er nået.
8 år siden
8 år siden
Ruth Christensen (altanen)
Muren er af glas
At løbe så meget,det lyder som om det er hårdt.
8 år siden
8 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
Muren er af glas
Svarkommentar
Hej Ruth

Tak for feedback. Men hvad mener du med kommentaren, om det virkelig kan være sundt? Kan hvad virkelig være sundt?

Vh. Sophie
8 år siden
8 år siden
Ruth Christensen (altanen)
Muren er af glas
Godt skrevet men er det virkelig sundt.Kender udmærket det kvarter her i Århus, alle gaderne du skriver om
Venlig hilsen Ruth C.
8 år siden
9 år siden
Silje Aleb (Paletten)
To om kaffe
God tekst. Jeg kan godt lide, at vi ikke får at vide, at hun er gået ud i køkkenet. :-)
9 år siden
9 år siden
Sabbath
Poesien
Hej Sophie

Jo, jo – den vækker i høj grad denne læsers interesse. Ikke mindst fordi den anslår et tema, han selv er meget optaget af. Forskellen mellem de to køn – den afgrundsdybe forskel.

Lidt baggrundsstof: Kvinden har gennem tiderne jo måttet finde sig i meget. Hekseafbrændinger, undertrykkelse, uligeløn på arbejdsmarkedet, mandsdikteret kønsrollemønster (som du i øvrigt har skrevet en lille historie om, ”Tilbage til køkkenet”), for blot at nævne nogle af de mange overgreb.

Langsomt vendte det, og med 70´ernes rødstrømpebevægelse (”Ingen klassekamp uden kvindekamp, ingen kvindekamp uden klassekamp”), kvindefrigørelsen og feminismen i det hele taget var det med et slag forbi. Bøtten er nu vendt, og det er i mange henseender payback time, så hankønnet er gået hen og blevet noget så bovlamt (ser man bort fra et vist etnisk mindretal, hvor mændene stadigvæk står ret stærkt).

Den her tekst er interessant, fordi den fremfører en anden og både mere problematisk og nuanceret side af sagen. For så vidt som den handler om den undertrykkelse af kvinden, der paradoksalt nok består i en lovprisning af hende.

Eller rettere en postuleret undertrykkelse, for med kvindeoprøret fulgte en udrensningsbølge af alt, der blot havde en snert af idealisering af det smukke køn. Nu ville hun fanden gale godt have sig frabedt at blive hevet op på en piedestal af nogle fimsede skønånder. Ovenikøbet mandlige og oven i købet stærkt under mistanke for at gøre det for deres egen fornøjelses skyld. Besynges af poeter og blive kaldt muse, gudinde, fra Venus osv. Tillægges blidhed og følelser og så ellers ikke så meget mere, hvilket alt sammen i virkeligheden var det samme som at blive nedværdiget – mente man.

I Romantikken var den helt gal (”Der er en Trolddom paa din Læbe,/ Der er en Afgrund i dit Blik, (Aarestrup er endda her lidt i fare, synes det)/Der er i Lyden af din Stemme/En Drøms ætheriske Musik)

Hedengangne professor i nordisk litteratur, Sven Møller Kristensen, har i underkastet fænomenet et nærmere studium. Han gav sin bog titlen ”Den dobbelte eros”, og i det ligger der bl.a., at mens kvinden i den daværende litteratur frakendes enhver erotisk lidenskab, i og med hun står for det rene og ophøjede, bærer den mandlige dyrkelse af hende præg af en dobbelthed, der imidlertid i begge tilfælde har rod i en erotisk fascination af hende.

Postulatet lyder, at i idealiseringen af hendes overjordiske, æteriske væsen reduceres hun til en ren abstraktion, samtidig med at tilbedelsen i virkeligheden er et udslag af en slet skjult kødelig lyst, for ikke at sige lummer liderlighed.

Hvad mener du f.eks. om, ”Kommer hid I piger små, strengen vil jeg røre”? Godt nok har man en tendens til at se, hvad man gerne VIL se, men jeg synes nu, Grundtvig her kunne anklages for grov sexchikane (sporer du, og i hele indlægget i øvrigt, et strejf af ironi, er det ikke helt ved siden af).

Du spørger efter hvilke tanker din tekst sætter i gang. Her var mine. En tekst jeg i første omgang havde overset, men som jeg er glad for, jeg fik øje på, for spændende er den unægtelig.

Venlig hilsen
Sabbath
9 år siden
9 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
To om kaffe
Svarkommentar
Hej Flemming

Tak for din kommentar. Jeg kan godt se, hvad du mener med, at jeg springer i teksten. Havde ikke tænkt over det, da jeg skrev den, men jeg havde selvfølgelig også billederne i hovedet allerede. Tager til efterretning om noget skal ændres.

Hilsen Sophie
9 år siden
9 år siden
Flemming Hansen
To om kaffe
Som Skafte nævner, er det godt du har de små ligegyldige ting med. Det fik scenen til at virke levende. Jeg kunne næsten fornemme et stort tikkende ur i baggrunden der understregede den akavet situation.

Du skal dog passe på med at springe i teksten. fx.:

"Te?" Hun rejste sig.
"Nej, jeg er ikke til varme drikke."
Hun råbte ude fra køkkenet: "Et glas vand?

Dette fik mig til at standse op, for lige pludselig er hun ude i køkkenet.

Et andet sted jeg standsede op var ved dialogen:
"Kom du godt hjem i fredags?"

Her var jeg i første omgang i tvivl om hvem der sagde det.


Ellers en fin lille tekst. :)
9 år siden
9 år siden
Anders Skafte Hansen (Skafte)
To om kaffe
Hej Sophie.

Det var da en lille fin tekst du fik lavet der.
Jeg kan godt lide at du beskriver alle de små "ligegyldige" ting. Det får en god virkning på beskrivelsen af stemningen. Måden du beskriver hvordan kvinden sidder på, synes jeg er meget god og giver et præcis billede af hende inde i hoved.
Du beskriver det så godt at man selv kunne forestille sig dette første møde efter at have mødes i byen.
Godt at du skriver at kaffe kan betyder noget i andet i hans verden. Det stiller spørgsmålstegn på om der er nogle andre skjulte agendaer mellem kvinder og mænd. Og ordet kaffe kunne være tvetydigt.

-Skafte
9 år siden
10 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
Forfaldne, lyse verden
Svarkommentar
Hej Erik

Tak for din kommentar.

Det er lidt farligt, hvis teksten kan tolkes som, at verden barmhjertigt mishandler fortælleren, det er bestemt ikke meningen. Sætningen "og i et barmhjertigt øjeblik giver giver du mig dem tilbage" er ment som et billede på, at når man er nede at ligge, og alt ser ud til at være tabt, vender situationen en lille smule. Men måske det også kan være en drilsk barmhjertighed, der giver anledning til at fortælleren, skal føle sig tryk, så tæpper atter kan blive rykket væk. Giver det mening?

Kom endelig med mere kritik.

Vh. Sophie
10 år siden
10 år siden
erkdk
Forfaldne, lyse verden
Hmm.. Metaforerne er svære at tyde her. Jeg har svært ved at se billederne for mig. Den lyse forfaldne verden som barmhjertigt mishandler fortælleren. Følelsen af at den lyse verden er utilgængelig er jeg med på - er indholdet blot formørkelse og mismod, eller er der noget dybere?

-Erik
10 år siden
10 år siden
Angela Hasbo (Angie)
Forfaldne, lyse verden
Kære Sophie, meget flot og velformuleret. Følelsen tomrum og afmagt, depression fylder mig, når jeg læser dit digt.

Tusind tak for læsning

Dbh
Angela
10 år siden
10 år siden
Lene Lømmel
To om kaffe
Tak for fin historie...kan lide din ligeud måde at skrive på :D
10 år siden
10 år siden
Mogens Sørensen (Mons1957)
Tilbage til køkkenet
Hej Sofie, fint lille hverdagsbillede du giver her med alt rodet og spillet mellem de to. Bare en skål - det er godt ramt.

Vh Mons
10 år siden
10 år siden
Anna Hauch
Poesien
Jeg kan rigtig godt lide din tekst og er vild med dit lidt gammeldags/ formelle sprog. Fedt at se noget i en helt anden stil end man er vant til! Jeg finder det svært at komme med noget kritik, dels fordi jeg ikke helt er med på, hvor du vil hen med det, og dels fordi det for mig at se fungerer rigtig godt på den måde, du har skrevet det.
Ellers en rigtig god tekst, der virker interessant, idet den skiller sig ud og gør mig nysgerrig på, hvilken sammenhæng den er taget ud fra.
10 år siden
10 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
Poesien
Svarkommentar
Hej Jessica

Tak for din kommentar. Du har ret i, det kan være svært at give kritik, det er den urimelige situation, jeg sætter jer læsere i. Egentlig er det også mere interessant for mig at høre, jeres tanker omkring teksten. Så vil jeg indtil videre selv vurdere, om jeg har gang i virker.

Vh. Sophie
10 år siden
10 år siden
Jessica Nielsen (Wonderland)
Poesien
Hej Sophie,

Jeg har svært ved at finde de rette ord.

Jeg beundrer den måde, du bruger sproget på. Det er meget "gammeldags", om man vil, og det gør det, for mig, endnu mere interessant at læse. Jeg får en fornemmelse af, at være blevet kastet tilbage til en anden tid, hvor romantikken og poesien blomstrede.

Da jeg ikke kender sammenhængen med teksten, finder jeg det svært, at komme med noget konstruktiv kritik, men jeg kan fortælle dig, at du i mine øjne er virkelig talentfuld og at jeg ville nyde at læse mere fra dig.

Keep on writing! :-)

- Jessica.
10 år siden
10 år siden
Robert Kallehave
Tilbage til køkkenet
Phandt, tak for din replik. Jeg skal lige tænke over dit spørgsmål om præcisering. Umiddelbart var det en fornemmelse jeg fik da jeg læste din tekst, men jeg skal nok prøve at konkretisere emnet. Håber på din tålmodighed. :-)
10 år siden
10 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
Tilbage til køkkenet
Svarkommentar
Det var en sjov ide, som jeg bestemt vil overveje :)
10 år siden
10 år siden
Sophie Pødenphandt (Phandt)
Tilbage til køkkenet
Svarkommentar
Her rammer du et særdeles ømt punkt. Jeg vil for alt i verden ikke skrive facebook-agtigt. Jeg kan til dels give dig ret i, at teksten nogle steder ikke er helt letflydende, men jeg synes der er langt fra det til det fattige facebook-sprog.

Kan du give nogle eksempler? For har du fat i noget, kan du tro, der skal lues ud.
10 år siden
10 år siden
Robert Kallehave
Tilbage til køkkenet
Tak for din tekst, der satte nogle billeder igang i mig, med et indhold som også andre kommentatorer bemærker.

Det slog mig at jeg ikke følte at teksten var letflydende, men nærmest facebook-agtig, eller lidt sms-agtig, men såfremt jeg har ret i det, så er det måske også et generationsærpræg.

Men tak alligevel :-)
10 år siden
10 år siden
Kåemer Asmussen (Kåemer)
Tilbage til køkkenet
Det lyder som en historie fra 50'erne. Dengang Raquel Rastenni sang "Her kommer mutter med kost og spand". Måske er det stadig sådan her og der, så er kvinden så sandelig selv ude om det. Når hun ligefrem opdrager manden til at være passiv. - Det virker faktisk som om de begge har det bedst på denne måde. - Kunne hun nu ikke bare have ladet den skål stå?

Kåemer
10 år siden
10 år siden
Sofinde
Tilbage til køkkenet
Hej igen - jeg synes, det kunne være lidt sjovt, hvis du kunne skrive historien igen - denne gang set fra mandens side :-).

Bare en ide... Sofia
10 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

162Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
76Mogens Sørensen (Mons1957)
68David Hansen (David H)
68Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
50Mette Boe Christensen (MollyTrine)
45Ulla Hexibru (heksemutter)
39Niels Cenius (Snowlion)
33Jakob Juel (Digttopisk)
29Inge Erhard (Inghard)
29Henning Andresen (HenningA)
26Poul Brasch (Blækhuset)
23Pia Hansen
23Ole Madsen (o-madsen)
20Emma Fox
20Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
20Christina Harritz (Anniina)
19Mads Jørgensen (Gnist1)
18Poul Erik Pedersen (Poulerik)
17Sys Høj (Forårsglad)
16John Cooley (Cooley)
15Hans Ib Noe Hansen
14Kaktussen
12Ida Petersen (Drømmedigteren)
10Anne Mary (Anne M)
10Camilla Diedrich (PoemsbyC)
10Lejsy Storm
9Louise Anna
8Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn)
7Ingrid Gram Andersen (Gladingrid)
7Anna Knudsen (Annak)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

117Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
83Mille Larsen (DenUkendtePigeM)
75Ulla Hexibru (heksemutter)
52Mogens Sørensen (Mons1957)
47Mette Boe Christensen (MollyTrine)
40Hawraa Ghaieb (Hawraa)
35Niels Cenius (Snowlion)
35Ann R. Sørensen (Savanti)
34Christina Harritz (Anniina)
32Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
29David Hansen (David H)
26Camilla Diedrich (PoemsbyC)
21Poul Brasch (Blækhuset)
21Hans Ib Noe Hansen
19Inge Erhard (Inghard)
17Jakob Juel (Digttopisk)
14Per Nordigarden (Nordigarden)
13Rebecca Rahbek
12Poul Erik Pedersen (Poulerik)
11Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
11Nils Højsager-Jessen (storyteller)
11Ole Madsen (o-madsen)
10Anne Mary (Anne M)
9Pia Hansen
9Ove Nielsen (Confucius)
9Cecilie Hansen (ciliehansen)
8Louise Anna
8Levi Pedersen (leviP)
8Kenneth Brehmer Nielsen (Brehmer)
8Finn Prang (Fipra)