12 år siden
| Henrikka DrejestolenGod søndag morgen Kaa
Jeg har læst dine tekster igen. ER vild med "Lyset" men nu er denne lille tekst " Drejestolen" kommet til OG ja, den ER også rigtig, rigtig god, om end den, i dens nuværende tilstand måske skal strammes lidt op - lige hvordan du vil gøre det, har jeg ikke noget stående bud på... men jeg synes du er en fin fortæller med "kant & kvalme" hvilket mangler i mange andre tekster jeg støder på - (læs; også egne) for det er så svært at få med på papiret!
Men lige der ER du meget klar og god til at skabe det der halve mareridt, hvor du som læser bliver i tvivl om hvem, hvor og lige i hvilken situation hp'en befinder sig. Det gør teksten markant og anderledes. Der skal nærlæses og tænkes.
Du kan beskrive denne mands smerte så det gør ondt på læseren, vi fornemmer hans forfald, hans mulige vanvid og hans frelse (?) og du betegner forløbet med en drejende stol, en cirkulær bevægelse hvor der et øjeblik synes at ske et åbent brud - men så sluttes círklen igen, væggene overtegnes/males og stolen drejer rundt og rundt med manden i. Spændende men ikke den eneste mulige fortolkning - bare den der først dukker op. Der er mange lag i din tekst og smerten for mig at se det gennemgribende omdrejningspunkt.
Jeg takker for denne gang - det var rigtig god læsning. Håber jeg får mulighed for at læse andre tekster af dig på et andet tidspunkt.
hej
Marianne 12 år siden |
13 år siden
| Kaa Dahl (KaaD) Lyset
Svarkommentar Hej Henrikka,
Det er rørende, når ord af betydning, det er lykkedes for en selv at få ned på papir kan røre andre mennesker så meget. Det er nærmest rart. Og dog kan jeg ikke lade være med at tænke på dig og den tæthed med døden du har oplevet eller stadig oplever. Og det gør det mindre rart.
Når man når lidt op i alderen, som jeg er, vil man som regel have haft døden inden for bevidsthedens rammer. Nogle gange er den trist, andre gange er den smuk. Men den bevæger os altid.
Jeg takker dig for at du valgte at læse og takker dig for dine alt for fine ord og sender dig og dine gode tanker.
Alt det bedste,
Kaa 13 år siden |
13 år siden
| Poul Brasch (Blækhuset) LysetHej Kaa
Fryser, når jeg læser dette.
Det er så smukt og trist.
Håber ikke hvad det er jeg tror/fortolker.
Død og tab.
Bare det ikke er virkelighed
men et virkeligt godt digt.
Vh. Poul Brasch 13 år siden |
13 år siden
| LC2010 LysetDu godeste. Et DIGT læses her. Gør helt ondt i maven, må læses igen.. Er det da ikke utroligt som ord kan give os empati og tolkningsmuligheder? Flot skrevet.. 13 år siden |
13 år siden
| Henrikka LysetHej Kaa
- der er intens stilhed hvor jeg sidder lige nu, så dybt et indtryk har dit digt gjort på mig. Det er ufattelig smukt og skrøbeligt, og da jeg selv har døden tæt inde på i mit private liv i disse måneder, uger og dage, da fornemmer jeg tydeligt den smerte, der ligger i alle dine billeder og i alle dine ord - hvoraf flere er rigtig godt "fanget ind", og beskriver et rum hvori døden er på ophold, og en smerte så afgrundsdyb..
Dødens tilstedeværelse fornemmes træffende og helt uden sentimentalitet hvilket beriges af digtets visuelle form og det syns jeg særligt godt om. Som læser er jeg vild med god billeddannelse, og især når jeg som læser får meget frie muligheder for selv at se billederne for mig.
Det er på mange måde et stille, VOLDSOMT digt og jeg takker dig mange gange fordi jeg har måttet læse med. Dig digt har berørt mig dybt.
Hej
Marianne 13 år siden |
13 år siden
| Kaa Dahl (KaaD) Lyset
Svarkommentar Hej Mathilde,
Jeg er lettere lamslået over din smukke og indsigtsfulde fortolkning. Du har foræret mig et helt nyt lys at se mit digt i, og det er jeg så taknemmelig for. Ubeskriveligt taknemmelig. Mindst ligeså taknemmelig (mere faktisk) end jeg er for, at du synes det er smukt. Det er utroligt sødt af dig.
Tak for gennemlæsningen, fortolkningen og de rosende ord.
Alt det bedste,
Kaa 13 år siden |
13 år siden
| Mathilde Asmussen LysetDu afsløre hvad det hele handler om når man som læser kommer til For at drukne stilheden, brøler jeg
Frarøvet en datter
For mig beskriver digtet den sorg der høre med til at give slip på sine børn, og den glæde der høre med når man ser dem udvikle sig til smukke, selvstændige individer.
Hvad det i virkeligheden handler om kan kun du svare på!
Fantastisk smukt digt
KH Mathilde Asmussen 13 år siden |
13 år siden
| Kaa Dahl (KaaD) Drejestolen
Svarkommentar Hej Mikala,
Tak for gennemlæsningen. Dejligt med respons. Har faktisk allerede ud fra HTHS's kommentarer lavet en ny revision af historien. Jeg er bare ikke helt sikker på at den er klar til at skulle ud igen allerede. Jeg skal lige have gennemgået den nogle flere gange :)
Er glad for at du kunne lide den.
Alt det bedste,
Kaa 13 år siden |
13 år siden
| Mikala Rosenkilde (Mikala) DrejestolenDu får en række gode inputs fra HTHS og tag endelig det til dig, du kan bruge. Jeg blev også glad for din historie, som jeg læste frem og så den som en art stumfilm, mens jeg læste. Den er ret skæv, din historie, men det er kun et kompliment.
Jeg er enig omkring tillægsord, og at der kunne strammes en smule, men historien i sig selv er fin!
Bedste hilsner
Mikala 13 år siden |
13 år siden
| Mikala Rosenkilde (Mikala) LysetHold da op! Da jeg læste digtet første gang, var jeg undrende over, hvad det handlede om. Jeg prøver at gribe dine billeder i luften, men først til allersidst går det op for mig, hvad det er jeg har læst. Genlæser digtet med en helt anden viden og derfor står det langt stærkere anden gang. Med en ny nerve. Men dette digt er også skabt til at blive læst igen. Jeg synes det er vældig godt og forfærdeligt sørgerligt. Håber virkelig det er digt.
Mange hilsner
Mikala 13 år siden |
13 år siden
| Martin T. Svolgart (HTHS) DrejestolenHej Kaa Dahl
Det er en kraftfuld historie, som desværre holdes tilbage af et lidt opremsende sprog, der ikke giver den pondus, som temaet fortjener. Der er en del fejl og uheldige ordvalg, gentagelser og overmaling med tillægsord, og disse gjorde teksten for tung til bare at flyde igennem og opleve.
Blandt andet denne: Hans ansigt var presset fladt mod de ubehandlede gulvbrædder og hans ansigtsudtryk ændrede sig en smule da han smaskende smagte på salten fra gårsdagens tårer.
To "ansigt" i samme sætning. Her kunne du med fordel benytte en omformulering ala "han skar en grimasse".
[...] da han smaskende smagte på salten [...] de to ord lyder så tæt på hinanden, at læser føler, at dennes hjerne stammer, og det er ikke godt. Læser kan vel forestille sig hans ansigtsudtryk osv. ud fra, at han skærer ansigt og smager på salt. Ingen af os vil se ud som om, vi lige har spist en lagkage, hvis vi vågner op på et gulv med morgenånde og saltsmag i munden.
Egentlig er problemet størt i begyndelsen af teksten, hvor du vist gerne vil male så tydeligt et billede som muligt, og derfor overkrydrer teksten med tillægsord og maleriske forklaringer. Så som solen krænkede sig vej ....
Men så kommer der kød på, når du begynder at trænge lidt ind i ham og beskrive gøremål, og det gør du helt uden at forklare, hvorfor. Du efterlader mig med hints hist og her, som jeg så kan sidde og gruble over bagefter. Smukt! Og slutningen er sat godt op rent opsætningsmæssigt til at give afslutningen den pondus, som virkelig får mig til at tænke over grunden for, hvorfor denne stakkel sidder og har det sådan og gør sådan. Jeg får ondt af ham, men skræmmes lidt ved tanken om, at siden jeg jo ikke ved det, så kan det jo være, at han har alvorligt knald i kysen og derfor måske er farlig og har han slået ihjel og ... skal jeg så have ondt af ham? En masse tanker, som endda kan tvinge mig til at genlæse teksten, som er dejlig kort til netop at tvangsindlægge en læser til sådanne tankespil, for nu skal teorien jo lige afprøves og ses med nye øjne, og så læser man lige igen, for at se, hvad detaljerne siger om den teori.
Kort sagt: Rigtig godt gået, men starten bør strammes op og lues for et for overfladisk, opremsende sprog.
HTHS 13 år siden |