3 måneder, 21 dage siden
| Beep Man stopper ikke dansHej 1. menneske jeg ikke kan lide, pt. -
din tekst er en tekst. Intet er skrevet i sten, end ikke runer.
mvh Ansu Orheim-bekendt, med AO's tilladelse, O.A 3 måneder, 21 dage siden |
4 måneder, 1 dag siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) At møde en, der er blind
Svarkommentar Tak
Det er en tanke jeg vender tilbage til igen og igen i mit møde med andre mennesker. 4 måneder, 1 dag siden |
4 måneder, 6 dage siden
| Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen) At møde en, der er blindHej Jens :)
Det er ofte som beskrevet.
En grund til at livet gør en oprevet?
Fordi hvad hjælper det at sige:
"Du er blind men nu skal jeg vise dig."
Hjælper man da på rette vej?
Tak for inspirationen og du har ret i at A har ret.
D 4 måneder, 6 dage siden |
1 år, 3 måneder siden
| Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen) Man stopper ikke dansHej Jens :)
Dit skriv viser hvor legende let ord og dans kan kombineres til at skabe noget højere.
Tak for at dele.
D 1 år, 3 måneder siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) En allegori om konfliktfri kommunikation
Svarkommentar Hej Djani
Ja jeg er rimelig velbefaren ud i de betragtninger.
Det problem, som jeg ser, er direkte afledt af disse betragtninger.
Nemlig At vi ikke kun producere dette indre narrativ. Men vi projekterer det ud i verden, som om det gælder ude i verden.
Især i forbindelse med projektionen af troen på religion, følger der en masse regler med og mange tilfældige sanktionerer.
Jeg taler, med allegorien her for: At vi erkender, at vi er bundet til hvert sit individuelle narrativ.
Og når vi taler med andre mennesker udveksler vi betragtninger fra disse individuelle narrativer. Ikke for at opnå enighed. Men for at opnå mulighed for input til vort eget narrativ.
Lidt på samme måde som når vi shopper møbler.
Når vi sætter nye møbler i vort hjem. Har vi ikke mistet vort hjem eller fået et andet hjem. Men vi tror på og håber på, at vi selv og dem, der besøger os, får bedre oplevelser i det ene lidt forandrede rum, i vort hjem.
Tak for din refleksion.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Djani En allegori om konfliktfri kommunikationKender du sufisme? Det tænker jeg du gør. Det er en urreligion til bla. islam.
Jeg er langt mere til det enkle.
Og jeg tænker på Sufi historien om elefanten: Historien om de blinde munke, der sættes til at udforske en elefant. Historien er kendt og brugt i mange sammenhænge, bl.a. fra hinduisme, sufisme og buddhisme. Hver munk får en bid af elefanten han skal undersøge. Da munkene bagefter skal fortælle, hvordan en elefant ser ud ser, har de hver en forklaring. En siger, at en elefant er som en stolpe (ben), en anden at en elefant er som et reb (hale) osv. Ingen har det fulde billede af hvordan en elefant virkelig ser ud. Hver munk har sin egen oplevelse og fortolkning af elefanten. Historien bruges bl.a. til at illustrere at ”virkeligheden” kan opleves meget forskelligt, afhængigt af perspektivet.
Vi er landskabet, men ikke landkortet.
God aften:) 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) En allegori om konfliktfri kommunikation
Svarkommentar Hej Djani
Tak. Jeg vil arbejde med at korte den ned.
Det er meningen at den skal bruges i en podcast. Så det er en god og konstruktiv kritik du komme med.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Djani En allegori om konfliktfri kommunikationSmiler. Emnet er interessant, men måske er jeg en for pludrende proletar til at værdsætte omhyggeligheden og gentagelsen, som jeg simpelthen taber interessen i. 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) Den lille fugl
Svarkommentar Hej Ulla
Det er mig, der takker.
Eventyr:
Det kan du have ret i.
Den lille fugl er, som den selv erkender, mens den endnu flyver, en metafor for de udfordrende tanker, som vi alle møder.
Jeg læser dog, at du fanger den pointe. Og ja det kejeserens nye klæder om igen. Men det er også samtidig religionskritik og kritik af alt det andet, som vi slå hinanden i hovedet med som værdier og normer. Så som mode, status og rigdom.
Når du skriver eventyr kommer nu til at tænke på 'Kaninbjerget', som også, gennem dyrs eventyr sætter lup på samfunds- og magt-begrebet.
Tak Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Ulla Hexibru (heksemutter) Den lille fuglHej Jens Verner
Jeg synes dette er et eventyr snarere end en Essay. Det har alle elementerne den lille fugl der går så grumme meget ondt igennem. For til sidst at ende sine dage med at blive hakket i småstykker. Fordi samfundet omkring den ikke kan vil eller tør forstå den. Det er noget Kejserens nye klæder over din fortælling., og det kan jeg som læser rigtig godt lide. Tak for ordene fra Ulla 3 år siden |
3 år siden
| Poul Brasch (Blækhuset) Den lille fuglSådan har det altid været... blindt følges en kultur, uden skelen til empiri og viden...åhh, det er set så mange steder i det ganske ganske lille land... selvstændige tanker og logik er ikke velkommen... sådan ahr det altid været...
...Tak for skøn læsning, med tungen lige i munden... kæmpede jeg med den lille fugl... nutidsformen er okay, men der er mange gramatiske fejl, det kunne der rettes op på. Godt underholdt.
Hilsen Poul. 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) En allegori om konfliktfri kommunikation
Svarkommentar Louise
Tak
"unødige gentagende"
Min erfaring siger mig, at det ikke er unødigt. Pointen skal gentages. Så det er med overlæg.
"formidles kortere og mere koncist"
Det er jeg åben for. Lad os se tiden an, og se om feed back her, ikke hjælper mig lidt på vej mht. til bedre formuleringer.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) En allegori om konfliktfri kommunikation
Svarkommentar Hej Stenfisker
”Den hviler helt og holdent på andres narrativer”
Det har jeg brug for at få uddybet?
”Arv og miljø”
Hvor stor del at et menneskes adfærd, er givet ved arv?
Hvor stor del, er givet gennem miljø?
Jeg tænker, at du mener, at et samfund, hvor mennesker ikke har en negativ adfærd, er et optimalt samfund.
Det er lidt det jeg læser, når du skriver om art fjerne mennesker.
Et bedre samfund bliver dermed et samfund hvor færre mennesker har en negativ adfærd.
Er ordblindhed negativet i forhold til det optimale?
Jeg tænker at du ikke vil gasse ordblinde.
Derfra må vi slutte at du ser en grænse mellem adfærd som vi skal sanktionere over for og adfærd vi blot skal møde med et ’pyt’?
Vil du præcisere denne grænse og beskrive, hvordan den er legitimeret?
Det er ved at udvikle sig til en debat ????
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Louise Amkær (Anlou) En allegori om konfliktfri kommunikationDet er nogle interessante betragtninger, du har med i teksten og jeg kan godt lide metaforen med skibene, særligt i den del, der handler om “dit” skib og tætheden.
Der er dele af teksten, som virker unødige gentagende fx Poul og Einars afsnit. Mit blik endte med at hoppe linjer over, der lignede det foregående for meget.
Nogle af de betragtninger er kompliceret og det er tydeligt, at du selv har fokus på detaljerne. Da jeg imidlertid nået langt ned i din tekst, var min tanke om dine betragtninger kunne formidles kortere og mere koncist.
/Louise 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) En allegori om konfliktfri kommunikationVedr. straf.
Tag f.eks. Amagermanden. Det danske (moderne blødsødne) samfund fjerner ham (forudsigeligt) fysisk fra muligheden for at dræbe unge kvinder i en årerække.
Det siges at det nye fængsel i Horsens tilbyder fangerne et bedre liv end det de ellers ville have formået... Straffen er siger man at han ikke kan fortsætte det liv han ellers havde valgt. (Altså fortsætte med at dræbe)
I Tunesien eller USA (middelalder, øje for øje, livssyn) ville det være forudsigeligt at han blev fjernet fra jordens overflade.
Min egen holdning er helt forudsigelig. Og som du sikkert allerede kan afkode ud fra teksten her. Den hviler helt og holdent på andres narrativer. Arv og miljø. 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) En allegori om konfliktfri kommunikation
Svarkommentar Hej Stenfisker.
Jeg argumenter IKKE imod determinisme.
Jeg argumentere imod ideen om fri vilje.
Ja vi er kun herre over meget lidt.
Det er dette lidt, som jeg taler om i betragtningen har.
Jeg kunne. lige som du, skriver om det meget som vi ikke er herre over. Det må blive et andet sted en anden gang.
Men!
Nu jeg har dig. Taler du så imod straf?
Kan vi straffe mennesker for, at gøre noget, som de er determineret til at gøre?
Det kunne blive en rigtig god debat.
Desværre har jeg ikke adgang til debatterne her på fyldepennen.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) En allegori om konfliktfri kommunikationWernn. Du spiller pool. Ja.
Du er en af de 15 kugler i startopstillingen lad os bare sige nr.15.
Du ligger som du er lagt statisk på en given position. Du befinder dig i en kompleksitet du ingen indflydelse har på. Når en dynamisk sekvens (liv) er udført. Finder du nr. 15 i en ny statisk position. Forudsigeligt med en kompleks algoritme. Det er dit liv. Din skæbne. De valg du tager er komplekse men forudsigelige. Nogle andre end dig selv havde lagt dig der i start positionen. Noget udefrakommende ledte dig til slutpositionen. 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) En allegori om konfliktfri kommunikation
Svarkommentar Hej Stenfisker
Tak for spørgemålet.
Start evt. med tankken:
Hvis en har løget for dig. Vil du så være låst til at tro på, hvad denne har sagt?
Eller vil du ikke, når du møder noget, der bestrider det, som du er blevet fortalt, nu have et valg?
Kan du ikke vælge, at forfølge og undersøge det, der bestrider det, som du er blevet fortalt?
Vi møder ikke kun et narrativ.
Vælger vi at lytte til mere end en, får vi også flere valg.
Har du ikke prøvet at nogen har sagt: "At X ligger i fx skuffen". Når du så åbener skuffen, er X der ikke.
Du ser dig omkring og finder X.
Vil du nu agere på det, som du er blevet fortalt, eller på det, som du selv har fundet?
Men ja- Vores tiløjlighed til at lytte og søge er betinget af opvækst. Men ikke hverken styret bundet eller låst.
Lad mig holde fast i allegorien med både.
Når du er på et skib på det åbne hav, ligger skibet ikke stille. Det bævæger sig med vinden og bølgerne.
MEN!
Du kan sætte sejl og tage roret.
Du kan ikke vælge, at sejle mod vinden.
Men du behøver ikke at sejle med vinden.
Hvordan giver det mening?
Det du stiller spørgemål ved (Hvis jeg læser og fordstår dig korrekt), er det individuelle ansvar.
Men følg min tanke.
Hvor ofte har oplever du ikke oplevet at blive misforstået?
Min påstand bliver dermed:
Der er ingen, der har forstået deres miljø helt korrekt.
Vi er højest delvis bundet til vores misforståelse af vort miljø.
En misforståelse, der er åben for korrektion. Hvis vi tør lytte til andres misforståelser af deres miljø.
Arv- Er noget vi løfter hinanden ud/op af.
Vi er mere bundet af andres narrativer end vort eget.
Wern 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) En allegori om konfliktfri kommunikationEn interessant udredning om værdien af åben kommunikation.
Fødsel, opvækst, og uddannelse... Er arv og miljø ikke totalt styrende for resultatet af dit individuelle narrativ? 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) At møde en, der er blind
Svarkommentar Selv tak, for at give mig mulighed for refleksion.
”Det er tydeligvis et interessant emne som du har gransket meget”
Jeg forsøger at forstå og formidle begrebet ’Konfliktfri kommunikation’.
”Det var forhåbentlig ikke os to han talte om”
Det var det ikke. Du kan finde samme betragtning i koranen.
Det handler om, at nogen er absolut seende (De rettroende) og andre er absolut blinde (De vantro).
Jeg taler om, at vi alle er seende (inde for vort område). Og vi er alle blinde (uden for vores område).
Jeg tillader mig, at tro, at jeg er lidt mere seende inder for komunikation. Og blind inden i forhold til rigtigt meget.
Tilsvarende anerkender jeg, at der er områder, hvor andre er mere ’seende’ og jeg er mere blind.
Det er det, der for mig til at gå til læge, optikker eller bager.
Hver gang vi henvender os til en fagperson er det netop i denne erkendelse. Det er bare ikkke altid bevidst for os.
”Jeg tænker vi alle er seende og ser det samme billede på nethinden”
Hvor jeg vi pege på, at vi begår en mindre fejl, hvis vi ’ser’ ;-) os selv, som mere blinde end seende.
Fordi:
Vi (’Selvet’/’Jeget’) ser ikke billedet på nethinden. Det gør alene vores underbevidsthed. Og den afgør, på egen hånd (uden for vores herredømme og vilje), men på vores vegne, hvad, der arkiveres. Og dermed, hvad der bliver; for os at ’se’.
Går vi i grøften?
Så går vi det sammen. Og det er det, der er mit budskab.
Det er det modsatte af et dem vs. os. billede.
I hjerner:
;-)
Enig
Men dette individuelle indre billede er og bliver, det vi kan ’se’.
Verden uden for dette billede, er vi blinde for.
Gennem ’fag og interesse’ (vort område) er nogle indre ’synlige’ billeder, som repræsenterer denne del af vore omverdenen, blot mere præcise, end billederne, som repræsentere omverdenen uden for vort fag og interesse.
Hvis jeg må forsøger med et billede (Nu jeg er i gang).
Forstil dig dit hjem.
Du vil kunne finde rundt, selv i total mørke.
Det vil andre ikke kunne.
I mørke er vi alle ’blinde’. Vi er det bare ikke på samme måde. Vi har alle områder, hvor mørket er en mindre hindring.
”Det er kompliceret stof"
Mit område ;-)
Men!
Selv om man med rette kan sige, at man har besøgt x et slot. Siger man ikke dermed, at man har set alle rum på slottet. Man har blot set flere end dem, der ikke har besøgt slottet.
Jeg kender fænomener inden for kommunikation. Men jeg har stadig meget mere at lære.
OK- det blev lidt langhåret. Undskyld! Tag det, som du kan bruge.
Tak for spørgsmål, vinkler og modspillet.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) At møde en, der er blindTak for din udredning. Det er tydeligvis et interessant emne som du har gransket meget.
Jesus sagde for meget lang tid siden: "Når en blind leder en blind falder de begge i grøften" Det var forhåbentlig ikke os to han talte om.
Jeg tænker vi alle er seende og ser det samme billede på nethinden. Men billederne som de bliver forstået, bearbejdet og arkiveret i andres hjerner (og til dels vores egen) kan vi umiddelbart ikke se.
Der er ting vi givetvis godt kan se (måske flimrende) men som vi velvidende følelsesmæssigt fortrænger.
Det er kompliceret stof vi her dykker ned I men det er interessant. 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) At møde en, der er blind
Svarkommentar Tak Stenfisker
Som jeg læser dit spørgemål, vil mit svar være:
At vi alle har dette valg og møder det, når vi møder andre mennesker.
I forhold til, hvordan jeg ser tingene, er alle andre blinde.
I forhold til, hvordan du ser tingene, er alle andre blinde.
Det mener jeg, må gælde for os alle, da vi alle ser tingene forskelligt.
Vi kan så vælge, at lukke os inde i ekkokamre og pege fingere af dem, der ikke 'ser'.
Og bruge deres 'fejl' som bekræftende.
Se evt. demonstrationen i København i går.
Eller vi kan møde det andet mennesker der, hvor denne er (se evt. Kirkegaard og 'sand hjælpekunst').
I erkendelsen af, at vi alle er blinde (Mht. nogle emner) og vi alle har mulighed for at hjælpe (Mht. andre emner).
Blinde: er ment i overført betydning.
Som blind mht. ikke at have forstået et specifikt emne/fænomen/forhold.
Jeg håber, at jeg har gået vejen sammen med dig.
Ellers er det mig, der er blind, over for det , som du spørger om.
Og jeg må bede dig, om at lede mig.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) At møde en, der er blindDin fortælling handler om en blind og en seende.
I forfatterbemærkninger taler du om:
Hvordan møder vi mennesker, der ikke SER tingene på samme måde som en selv?
Altså to seende eller flere? 3 år siden |
3 år siden
| Jens Verner jørgensen (Wernn) At møde en, der er blind
Svarkommentar Hej.
Mener du virkelig "sammenligne" eller mener du "ligestille eller sidestille"?
Ja vi kan sammenligne. Netop fordi det er forskelligt.
Det giver jo ingen at sammenligne med det samme.
Wernn 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) At møde en, der er blindKan man sammenligne én seende og en blind med to seende? 3 år siden |