2 år siden
| Ansu Mon du tilgiver mig?Hej Caro :-)
Efter at have læst alle dine 15 digte i sekvens finder jeg at dette afrunder det godt, som nr. 15 - måske med ordet epigenetik; arv og miljø, fortid, definerende fremtiden.
Samtidig sanser jeg en kreativ frihed, en løsere hånd bag dette værk - et mere sammenhængende flow, med både anderledes rim (mere billedskabende og modsætningsfyldte/komplimenterende), komposition og afslutning - måske kommer der en dag en tekst nr. 16, men at slutte af med et mere selvreflekterende spørgsmål til både sig selv som forfatter, til læseren og til datteren i digtet, selv i titlen, føles her mere.. direkte, på den gode måde. Som en følelse taget fat i, og sluppet igen, op til læseren om det frie skal nærstuderes; om afslutningen er et frø eller en pyramide med 15 brikker. Eller flere :-)
Jeg mindes dette digt af Lao Tzu, her oversat af mig selv:
"Vi forbinder ege sammen i et hjul,
men det er centerets hele
der får vognen i bevægelse.
Vi former ler til en krukke,
men det er tomheden indeni
der holder på hvad end vi vil.
Vi hamrer træ til et hus,
men det er det indre rum
der gør det beboeligt.
Vi arbejder med væren,
men det er ikke-væren vi bruger." 2 år siden |
3 år siden
| Amalie S. Hjarsen (Malle2684) Mon du tilgiver mig?En meget spændende tekst. 3 år siden |
3 år siden
| Maria Louise S. Jensen (mlsj) Mon du tilgiver mig?Syndes, den er riget flot skrevet. Jeg håber at, I en dag ville forenses igen. Med de beste hilsener mariA 3 år siden |
3 år siden
| A.V. Jen (Avj81) Mon du tilgiver mig?Der er den ubetinget kærlighed som man kun har til sine børn og samtidig et klart syn på den vrede og frustration som næsten kun ses i følelsen afmagt , om det rigtigt tolket ved man aldrig, men det er det gode ved digte , det er kun digteren som ved hvad det oprigtig handler dog bliver jeg forvirret på de sidste 2 linjer fordi at for mig kan det betyde flere ting
Men det er stærke og magtfulde ord du bruger 3 år siden |
3 år siden
| Rud Stenfisker (Stenfisker) Både nu og førStort drama på få linjer, med man er ikke i tvivl om fortællerens impulsive natur. Som en fugl...
Ordet hudfletning virker ude af tid med kødfrie mandage? 3 år siden |
3 år siden
| Hans Ib Noe Hansen Når du udvandes som jegFlot tekst – råt og brutalt.
Først troede jeg at det handlede om at leve livet fuldt ud, men så vender du den om i de sidste liner...flot 3 år siden |
4 år siden
| Caroline Søholm (CarolineS) Både nu og før
Svarkommentar Mange tak for din kommentar, Theis.
Digtet er på mange måder dobbelttydigt. Et 'jeg' er visse steder blevet erstattet af et 'vi' i et forsøg på at skrive et digt, som flere personer kan spejle sig i. Altså: lige så meget som teksten beskriver en generationskløft generelt, lige så meget beskriver digtet et (privat) familiært forhold for undertegnede. Deraf kommer "en elefant i en stue".
Linjen giver på mange måder en rød tråd, der kan trækkes til mine øvrige digte, men jeg kan faktisk godt følge dig i, hvorfor den kan synes en smule malplaceret her :)
Vh. Caro 4 år siden |
4 år siden
| Theis Rytoft Nielsen (Guts) Både nu og førTo emner, som jeg læser det, der optager især mange unge i dag. Synes specielt "Jeg hakker i vores sår, jeg er din rødspætte" sætter forhold i dag i relief og er godt skrevet. "Et kunstnernavn og en elefant i en stue" virker lidt forkert i dit digt og din øvrige symbolisme i mine øjne. 4 år siden |
4 år siden
| Poul Brasch (Blækhuset) Både nu og førI sandhed er du en intelligent sprogekvilibrist
Tak for rytmisk læsning.
Poul. 4 år siden |
4 år siden
| Caroline Søholm (CarolineS) Både nu og før
Svarkommentar Hej Claus,
Mange tak for kommentar. Jeg forsøger at arbejde med min "toning" af ord, så jeg værdsætter din kommentar i høj grad.
Der er mange forskellige budskaber flettet ind i mit relativt korte digt. De implicitte beskyldninger på tværs af en generationskløft rækker vidt, og klimadebatten er bestemt ikke det eneste, der her hentydes til.
Jeg håber dog også på at fortælle med min tekst, at man ikke kan blotte andres fejl uden også at blotte sig selv. Ingen er fejlfrie, heller ikke jeg :)
Vh. Caro 4 år siden |
4 år siden
| Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen) Både nu og førHej Caro :)
Betagende digt med en brutal afslutning :D
Tak fordi du delte :D
D 4 år siden |
4 år siden
| Hans Ib Noe Hansen Både nu og førFlot, flot -og sjovt...Og så alligevel ikke, der ligger noget sort, farligt og uforløst under lyset.
Der er dejligt mange lag. 4 år siden |
4 år siden
| Claus Poulsen (ClPollux) Både nu og førHej
Det er et flot digt.
Det er fyldt med gode billeder. Der er en god toning på dine ord og så har det et godt flow.
Specielt "Militant fakticitet" er genialt!
Jeg fornemmer et budskab i teksten om generationernes generelle forskelligheder og forskelige indstillinger til tidens debat om sexisme - er det bare min læsning, eller er der noget om det?
Godt gået 4 år siden |
4 år siden
| Kryster Lübeck (John Blicher Madsen) Både nu og førDu maler nogle flotte billeder. Jeg kan godt lide rytmen. Jeg synes dog rytmen halter lidt i starten. 4 år siden |
4 år siden
| Chrysanthe Appollina (LittleJensen) Både nu og førJeg tror jeg har læst den her tre gange nu, lige efter hinanden, og jeg er helt vild med teksten!
Af en eller anden grund, kommer der billeder i mit hoved, af vilde malerier, der er helt surrealistiske, og skovbrande, og grådighed, der så hver tirsdag spiser kød.
Det er et mega fedt digt. Jeg glæder mig til at læse mere fra dig :-) 4 år siden |
4 år siden
| Caroline Søholm (CarolineS) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...
Svarkommentar Hej Kasper,
Først og fremmest tusind tak for din kommentar.
Med ordet "mælkegæld" hentyder jeg til den skamfulde følelse af at "skylde noget" som en form for uoverskuelig gæld til en forælder / forældre, der har skabt, født og båret én ind i livet, hvis det giver mening :)
Vh. Caro 4 år siden |
4 år siden
| Kasper Jepsen (Kasper J) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...Stærkt digt. Jeg kan godt lide vekselvirkningen mellem (forholdsvis) tørre konstateringer, og dine viljefyldte og meget stærke angrib på den der tiltales i digtet. Dog er jeg ikke helt sikker på hvad der menes med "mælkegæld" osv :) 4 år siden |
4 år siden
| Ileme Rosenberg (Emeli) Jeg vil helst at den udeblevRigtig god rytme og et sprog, der giver virkelig levende billeder. Det er et let og flydende sprog, men som man tydelig kan mærke har en dybde, rigtig fedt! Jeg ville ønske der var flere vers! 4 år siden |
4 år siden
| Caroline Søholm (CarolineS) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...
Svarkommentar Hej Emeli,
Først og fremmest mange tak for din kommentar. Du er nysgerrig på digtets titel, og det er da også en titel, der er tiltænkt et særligt budskab. Bånd kan klippes med en saks, og ja, der ligger nok også en form for trussel i et sådant ordvalg :) Tak for din ros og for at læse med!
Vh. Caro 4 år siden |
4 år siden
| Caroline Søholm (CarolineS) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...
Svarkommentar Mange tak for din kommentar, Christina. Jeg er meget glad for at du nævner ordet 'power', for man behøver ikke nødvendigvis at være hjælpeløs eller resourceløs, når man er positioneret i en offerrolle :)
Vh. Caro 4 år siden |
4 år siden
| Ileme Rosenberg (Emeli) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...Jeg kan rigtig godt lide dit digt. Specielt det første mod det sidste. Jeg er nysgerrig efter dit digts titel, om det er en trussel fra barnet eller den voksne. Du mener ikke selv du kreerer nogen sprogblomster, men det vil jeg da mene. Tak for at dele dig og dit digt. 4 år siden |
4 år siden
| Claus Poulsen (ClPollux) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...Hej
Stærkt digt!
Du formår virkelig at frembringe en kompleks stemning med gode sproglige billeder og en god rytme.
Temaet er genkendeligt for nogle, men du formår virkelig, i mine øjne, at formidle vreden, mistilliden, misbruget og også forældre-billedet på en overbevisende måde.
Godt gået
ClPollux 4 år siden |
4 år siden
| Prem Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...Hej Caro,
som Christina siger stærkt skrevet, med en klar determineret og moden vrede fremfor den frustation man så ofte akkompagnerer vreden med, af loyalitet til omsorgspersonen/forældren/stemningen, næsten uanset forælderens svigt eller stemningens absurditet. Den indre konflikt hvor vreden forsøges modereret, trods uretfærdighedens omfang og raseriets berettigelse - det er så uhyggeligt hvor langt man som barn vil gå, og ofte også som voksen, for at acceptere omsorgssvigt; hvor omfattende Stockholmsyndromet er, og hvor menneskeligt (!) og relaterbart umenneskeligt hårdt det er at vende ryggen til en gammel, betydningsfuld relation. Hvordan det kan føles som også at vende ryggen til sig selv, til ens fortid og dermed til rødderne af ens valg i dag, trods man ikke selv har valgt sine forældre - det er så vigtigt at huske! Dette digt af Yukta Bajracharya, 'Seaweed' (spoken word nedskrevet og oversat af mig fra en engelsksproget youtube-video, her selvfølgelig uden for det komplette digts kontekst) finder jeg healende;
"... Mine rødder er ikke rådne
jeg har ikke rødder
For ligesom dig
er jeg alge.
Vi er begge tang,
for se
hvorledes vi bare ved hvordan
og blot bliver ved med at flyde
i selv de dybeste vande..."
Takket være en stærk titel, igen igen, hvor særligt et ord som saks står skarpt pga arx-lyden sjældent anvendt i dansk tale, får jeg som læser fra start et klart billede af at der tales fra leveren, fra hjertet og fra sjælen og ikke kun fra sindet, sådan som digte med rim kan risikere. Med såvel bogstavrim som stop-op-rim (ved ikke hvad de kaldes - ordet 'dør' kan både være en dør der smækkes i og fingre der mister kraften og dør som følge af dunkende puls ved telefonrørets stinkende stemme - når overbelastningen over det teater nogle relationer kan føles som sætter ind) flower teksten fremragende, og med et tempo der passer til følelsen frembragt, som jeg læser det.
Skal emneordene tages bogstaveligt, og dette digt læses som ønsketænkning, skal ønsketænkning/drømmeri sgu heller aldrig undervurderes - jeg har ofte skrevet sætninger der blev skrottet, men som, ofte de underligste steder, mange år efter, pludselig er dukket op i hukommelsen, inklusive mindet om at skrive dem. Måske var sætningerne ønsketænkning da de blev skrevet, og skrottet som urealistiske/dårlige/skøre/utilfredsstillende, men en anden dag, i et andet lys/mørke og fra et andet perspektiv, høres ordene pludselig helt anderledes, som var de også ved undfangelsen ment til en anden tid, til et andet jeg, som en påmindelse om en drøm nu endelig realiserbar, eller 'bare' en fantasi om at sige fra, med alle midler nødvendige, hvis det ikke er realistisk i virkeligheden. "Håb er altid ledsaget af fantasien, viljen til at se hvad vor fysiske miljø lader til at dømme umuligt. Kun det kreative sind kan gøre brug af håb. Kun et kreativt folk kan anvende håbet." - Jericho Brown.
mvh Ansu
PS: Her Reverie med et track om at sige fra - 1 Syllable (al hendes musik (og der er meget af den!) er i øvrigt gratis, men svinger meget i kvalitet - Russian Roulette-albummet er dog, for mig, kvali hele vejen igennem); https://www.youtube.com/watch?v=21v5p7j4vEU 4 år siden |
4 år siden
| Christina Olsen (Christina1212) Jeg har fundet en saks; næste gang bruger j...Stærkt digt!
Jeg fornemmeren en vrede, men samtidig også en form for underlig ubeskrivelig power! Især i de sidste fire linjer skinner afvisningen igennem. Misbrug i alle former er bare noget lort. 4 år siden |
4 år siden
| Hans Ib Noe Hansen Flere farlige ordHvor er det fint at du bruger humor op imod noget mørkt og det onde...det giver sådan en fin dybde.
Brutalt men sjovt.
MVH. Hans Ib 4 år siden |