10 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) En engel er tilStarter meget positivt og en dans med ord, lys og bølger. Slutter meget i det modsatte næsten reflektorisk. Kunne godt være metaforisk omkring først solskinsvejr og dernæst storm og heftigt vejr. Kunne også være en apokalyptisk lidt sortsynet vision om, at vi alle på trods af gode dage og år, skal ende i den sorte muld. Uanset hvad, dejligt at se du skriver på din egen måde, og tekstens budskab vækker mange tanker i mange retninger. Jeg tror ikke på, at der er nogen given endegyldig formel på hvordan man kan eller skal skrive, og hvert digt, hver "tekst", har sin egen virkelighed som rummer så uendeligt meget når vi dykker ned i den. Jeg ved ikke om det er "meningen", at man skal dykke ned i en teksts dybder, eller blot læse den een gang og fundere over indtrykket man fik. Det er nok meget hvordan man selv føler. 10 år siden |
10 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Dejligt
Svarkommentar Tak for kommentaren. Dejligt, at sådanne "gamle værker" bliver kommenteret stadig. Jeg skriver meget pr. intuition og øjeblikkets stemning, så det er ikke specielt velgennemtænkt hvad resultatet bliver. Det er måske også bedst sådan. Når man først skal til at tænke over tingene, så er det fejlene kommer ;) (gammel skak-sandhed). 10 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) At tænke eller ej
Svarkommentar Præcis. Det er også det at "leve i det" der kan læses ud af "ikke at tænke". Man kunne sige, - at tænke er at begribe livet, ikke at tænke (at leve det) er at opleve livet.
Egentlig antyder jeg nok også at intelligens og liv ikke nødvendigvis hænger sammen med tanken alene. Vi er meget influererede af platon og aristoteles og tanken om at tanken i sig selv er noget saliggørende. Jeg vil heller ikke sige, at erkendelse ikke er vigtigt, for det er det, men vi kan erkende på mange måder. Erkendelse hænger ikke nødvendigvis sammen med tænken. Vi kan føle også, se og lytte, uden at behandle indtrykket. Følelsen af kærlighed, er om end vigtigere end tanken, omsorg, osv. Behovet for et meningsfuldt liv, for mad og drikke, søvn, frisk luft, varme osv. Vi er sansende mennesker, ikke blot tænkende mennesker. Nogengange opnår man de mest fantastiske oplevelser ved ikke at tænke, ved ikke at sanse, ved bare at være tilstede i det tomme rum som et blad i vinden.
Samtidig er der det dualistiske og holistiske i det, at vores tanke var intet værd uden tid til at lægge tanke væk, og stilheden var også meningsløs uden muligheden for at bevæge sig ud i det pulserende liv omkring os. Begge dele rummer noget af livet i sig.
Det vigtigste tror jeg, er at vi som mennesker når en harmoni mellem os selv og vores omverden. Det er en harmoni vi må finde hver især på vores egen måde. Ikke to mennesker er ens, og livsforståelser rummer mange elementer som er unikke fra menneske til menneske. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Himlens portFøler med jer Schane. Håber I finder hende en dag, og/eller finder glæden ved livet igen. Uvisheden må også være slem, ikke at vide hvad der er sket, hvor hun er. En af mine tidligere arbejdskolleger mistede en datter, hun var forsvunden i lang tid, så fandt de hende på stranden i Polen, hun var skyllet i land. Det var tragisk, men uvisheden var der så ikke længere. Håber I får vished, og forhåbentlig bedre nyheder.
kh Piletræet. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Realitetens PigerDer er meget TV gemt i den her tekst. Budskabet er vel klart og ligetil. Vælger du det overfladiske, bliver dit liv uden dybde. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Himlens portJeg bliver nysgerrig når jeg læser digtet. Hvad er forhistorien til det? Er det livslede, eller er det sorg over et tab, en blanding af begge dele eller hverken eller?
Vi må huske på, at livet er akkurat så lyst eller mørkt som vi vælger at se det. Man skulle tro lyset og mørket kommer udefra, men det er noget vi bærer i os.
Vi kan vælge at tro på morgendagen og glemme igår, eller lade fortiden kaste en dunkel skygge over vores fremtid.
Hvad er et liv? Det er vel både fortid, nutid og fremtid. Kunsten er at balancere dem så alt går op i en højere enhed. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) På HjertetJeg skriver aldrig med mindre jeg har en idé der pludselig dukker op, som higer om at blive skrevet ned. Men er det den eneste måde at skrive på? Jeg tror der er mange måder. Der er også mange medier, nogle maler, nogle komponerer, og andre forfatter, så er der også dem der bygger huse, billedhuggere, keramikere, vævere og dem som syr, og mange mange flere... 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) FarverDet er lidt morsomt, at teksten som var aktuel da du skrev den, nu er et stykke historie - da julen er ovre. Men senere i år bliver den igen aktuel, og kan på den måde tages frem igen, indtil den med tiden indgår i traditionen, på samme måde som fadervor og glade jul. ;-) 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Privatliv
Svarkommentar Det er nok en balancegang i virkeligheden. Der er en positiv side ved det private, og en negativ side, og ligeså med fællesskabet. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) At tænke eller ej
Svarkommentar Måske skulle jeg have skrevet "sanse" i stedet for "begribe". Når man lægger tanken fra sig, træder andre måder at opfatte verden på i kraft. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Privatliv
Svarkommentar præcis :) 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) At tænke eller ej
Svarkommentar Du rejser nogle interessante problemstillinger og gør opmærksom på noget vedrørende læsning og tolkning. Det er klart at "nuet" kan forstås på mange forskellige måder, og bliver det. Man siger, at man "skal være i nuet", men det er ikke helt samme betydning jeg har brugt "at holde nuet" i. Det jeg antyder er, at tænkningen har sin begrænsning, så mit "at holde nuet" intenderes at vise begrænsningen, nuet sat op overfor evigheden, som det endelige sat overfor det uendelige.
Jeg kunne have skrevet, at tanken rækker til horisonten, mens opmærksomheden rækker ud over horisonten.
Apropos ordet "begriber" forholder det sig på samme måde. Jeg burde måske have skrevet erkender, fatter, opfatter. Jeg er ikke helt enig i, at begribe, eller at når der går en prås op for een, at det nødvendigvis er tænkningen man er på vej over i, i alt fald ikke den tænkning jeg beskriver. Når jeg skriver tænke, er meningen de kalkyler vi gør os for at løse problemstillinger, overveje ting osv.
Den bedste måde at løse problemstillinger på er ofte at sove på det, det handler om at "lægge hovedet", eller ikke at fokusere så meget på tingene, for ofte løser alting sig selv. Det er nok mere de ting jeg også forsøger at beskrive. At hvis man holder op med at være så kalkulerende i sit liv, så kan det åbne op for ting der rækker langt udover hvad vi ellers kan gøre.
Fx. hvis man smiler, kan det smitte, og smilet kan på den måde nå hele verden rundt. Men hvis du render rundt i verden for at tvinge folk til at være glade, eller finde på alskens ting der skal gøre folk gladere, så kræver det dels mere energi, og vil formentlig give bagslag.
En aikido-mester sagde engang, at de mest enkle og grundlæggende teknikker er dem man får størst udbytte af. Og man kan ligeledes sige, at ved brug af simpel artimetik kan du regne næsten hele universet ud. Dermed sagt, at det "ikke at gøre" ofte har en større effekt end "at gøre", eller som TV-figuren fra Kungfu serien sagde: "Do not control, be in control."
Det er rart at se at nogle få linjer kan åben op for en masse debat, det behøver ikke være så fint eller fremragende. Jeg har skrevet digte som jeg har været meget tilfreds med som nærmest ingen kommentarer har fået, mens småting jeg nærmest mente var ubetydelige har skabt en vældig debat. Igen viser det, at hvad vi tænker og forestiller os, ofte er stik imod hvad der foregår i virkeligheden. Så hvis vi lægger tanken lidt på hylden, og åbner op for lytteren og synet, følelserne og opmærksomheden i det hele taget, så er det måske ikke så dårligt.
Som Master Po fra Kungfu serien i 70erne sagde til den lille kungfu elev:
Po: Do you hear the grasshopper which is at your feet? Caine: Old man, how is it that you hear these things? Po: Young man, how is it that you do not
Meningen er selvfølgelig (Master Po var blind), at man ved at være opmærksom får mere end dobbelt så meget ud af verden, som hvis man dog er tænksom men ikke opmærksom :) 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) At tænke eller ej
Svarkommentar Jeg tror det er ligesom træet og roden, hvis roden er sund er træet sundt. Den tomhed der kommer når man slipper tankerne, er som træroden, man begynder at hvile i "det tomme rum", og alle som har prøvet at meditere ved, at når tankerne først forsvinder, og du bare iagttager det at være til uden at bevæge sig nogensteder hen, så mærker man ægte kosmisk kreativitet og vibrerende livgivende energi omkring sig.
I den vestlige kultur er vi oplært til at tænke "positivt", dvs. vi tænker at "noget" er godt, og "intet" er skidt. Men i østen har man indset, at "noget" kommer ud af "intet". Som Lao Tzu sagde, - Der var noget før himmel og jord, ja før guderne, endog før tao selv, jeg kender det ikke, det er ufatteligt, hinsides al tanke, - det er ophav til alle ting, yin og yang, tao. ... Det lao tzu taler om, er det forunderlige, miraklet, paradokset, det "kaos" som lå i verden før verden blev til. Men som Holger-Bech Nielsen har været inde på for ikke så længe siden, så er det måske en naturlig følge af kaos, at der opstår de naturlove vi kender til. Med andre ord, kaos kan ikke stå alene, ud af kaos opstår orden, det sker helt af sig selv. Jeg tænker at det er fordi der er et evigt behov for ligevægt i kosmos, - kaos fordrer orden, og orden fordrer kaos.
På den måde, kan man selvfølgelig sige, som du siger, tingene kan ikke stå alene. Livet er når modsætningerne bevæger sig i forhold til hinanden. Vi ser det i alting. Homogenitet leder til død, mens mangeartethed leder til liv. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) At tænke eller ej
Svarkommentar Interessant betragtelse, med nuet som sanseoplevelsen og evigheden som meningen bagved. Man kunne måske kalde det, fysikken og metafysikken.
Når man forholder sig i tankemæssig ro bliver man åben overfor de indtryk der kommer til een, mens man ofte når man tænker og funderer, pludselig lukker sig og ikke er så modtagelig. Det samme ser vi når folk fabulerer over det ene og det andet, de kan gå lige forbi en skat, og ser den ikke, for de er allerede fyldt med egne tanker.
I japansk/kinesisk zen er der et begreb "empty your cup". Det går ud på, at man når man er fyldt op med ideer, tanker, meninger, ikke er modtagelig overfor læring. Så hvis man vil lære, hvis man vil indse, skal man tømme sin kop te, så ny te kan fyldes på. Dette ligger klart også i ideen med dette lille tekststykke.
Når man er stille, bliver man opmærksom, og så opfatter man det som er, fremfor blot at se spejlet af sin egen idé om det som er.
Men jeg kan vældig godt lide det du skriver, og du har ret - man bliver ikke nødvendigvis viis af at sidde og "dagdrømme" med åbne øjne. Omvendt kan man sige, at sjovt nok er de største indfald mange gange kommet i et stille øjeblik, hvor man så at sige lukker sine sanser ned (eller op om man vil). Så måske kan man sige både og.
Selvfølgelig er min hensigt ikke at fordømme al tænkning og tanker, så både du og den forrige kommentargiver har jo ret i det i skriver. Der skal selvfølgelig være balance. Men værdien af "a beginner's mind" er fantastisk stor. En ekspert kan have visse indsigter, men hvis de begrænser for ny viden eller nye tolkninger, har vi et problem. Selvfølgelig er der eksperter der er utroligt åbne, men så har de formået at fastholde "a beginner's mind". Uanset hvor meget man ved, er det erkendelsen af ens begrænsninger og det uudforskede potentiale som al sand lærings forudsætning. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) At tænke eller ej
Svarkommentar Jeg ved ikke om du har prøvet at meditere. Meditation er et meget godt eksempel på hvordan man kan opfatte evighed uden forstyrrende tanker cirkulerende rundt hele tiden. Jeg ser det nu ikke som noget dårligt, at holde nuet, jeg har bare sat de to ting op hver for sig. Teksten er inspireret af Dao de jing's - Den som søger ser det synlige, den som ikke søger opfatter det skjulte. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Nette Nenas NattetankerDet mest finurlige ved digtet er at det helt er uden rim ;) 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) MørketIkke bange for mørket, ...
bange for det der gemmer sig i mørket... ;-)
Lidt uhyggeligt, og spændende. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) HøjtidenKunne være skrevet i det Herrens år 1867, ikke fordi jeg ved om der skete noget særligt i 1867, det tætteste er nok 1864, men det gamle landliggersprog og erkendelsen af julen som en event i tiden er lige i min smag. 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Godt nytårJeg synes det mest interessante ved al hurlumhejet om verdens undergang, er nok at det virker som om vi har brug for de der ting. Vi har brug for at se vores liv i kontekst, og det sker jo specielt når vor "undergang" er nær.
Det morsomme er så, at det ikke er mayaerne der bliver vores banemænd, eller kometer eller naturkatastrofer. Hvis det sker, er det nok den snigende død med smeltede poler, drivhuseffekt ude af kontrol, osv.
Om det kommer til at ske en dag, tror jeg egentlig ikke. Nød lærer nøgen kvinde at spinde, og mon ikke vi pludselig bliver gode til at samarbejde hvis nøden står lige udenfor døren.
:) godt nytår (omend lidt forsinket) kære Levi :) 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) KommunalpolitikLyder som om du kender kommunalpolitik på nært hold ;) 11 år siden |
11 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) GenkaldAltid rart at komme hjem til sig selv igen. 11 år siden |
12 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Trafik
Svarkommentar Det er også lidt uhyggeligt på en måde, at vi allesammen gør det. Alle haster på en eller anden måde, om det er at løbe for at nå metroen der alligevel kører hver 2. minut eller det er i en lille bil i myldretiden, eller det er i vores tanker vi haster rundt omkring istedet for at være lige her og nu. 12 år siden |
12 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Jublende Jans JuleaftenDer er mange som Jan i det ganske land, og jeg synes du netop sætter fokus på det problem, at vi i stigende grad bor i en verden hvor ensomheden bliver stadig mere udtalt, og hvor fællesskabet ofte er reduceret til en samling enspændere der engang imellem mødes for at pleje deres ego sammen med andre.
Længe leve kollektivet og medmenneskeligheden, hvor det stadig findes. 12 år siden |
12 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Kedelige Kurts KrematoriumJeg kom til at tænke på et anderledes begravelsesritual (hvis jeg husker ret) - i Tibet lagde man de døde udenfor, så kom gribbene og de andre dyr og snart var der kun knoglerne tilbage, dem begravede man så i en højtidelig ceremoni. Tanken har måske været, at give livet videre. Det kan lyde en anelse bestialsk for os "civiliserede" mennesker, men apropos krematorier, så har jeg aldrig kunne forliges med tanken om hvordan vi lægger alt på samlebånd, selv når det handler om vores døde bliver det nærmest til en industri.
Så tak for dit lille digt, som vender det hele på hovedet, og lader kedelige Kurt gå konkurs. Måske han skifter branche :) 12 år siden |
12 år siden
| Stefano Freiesleben Sias (Piletræet) Listige Lis LatterJeg kom til at tænke på hajtænder. Ja, jeg har nok lidt en fobi overfor hajer, måske blev jeg spist af en sulten haj i et tidligere liv, hvem ved ;) 12 år siden |