1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) NihilistenHej Daniel
Det er altid en fornøjelse at læse tekster om begrebet nihilisme og intethed - forstået (fra min side) som to separate begreber.
Dit digt er sjovt og leger med det absurde.
Du lægger ud med at intetheden er uafgrænset af intetheden. Det må vel i sagens natur betyde at intetheden stopper der, hvor intetheden begynder - lidt ligesom universet, tænker jeg.
At rungende malm og kaos omslutter eksistensen, er nok et billede på en ankerfri og dermed kaotisk skuen på livet, som mennesket har, når nihilismen rammer. Men ud hvor kommer malm og kaos fra? vel ikke ud intet?
Eksistens som illusion er vel stadig mere end intet, eftersom den optræder som illusion og en illusion er ikke intet, men en illusion.
Jeg kan rigtig godt lide verset om, at den troende trygler Gud om mening via sin bøn.
Du har også en pointe i, at nihilisten går til grunde i sit eget sorte hul, hvis ikke vedkommende udvikler sig.
Dit digt er fint på mange måder og sætter tanker i gang. Får ideer om gode gamle Parmenides, som Einstürzende Neubauten har lavet en fremragende hyldest til:
"Was ist ist, was nicht ist ist möglich
Nur was nicht ist ist möglich"
- Hvad er er, hvad ik er er muligt
kun hvad ik er er muligt
Bh Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Sorte Sankt
Svarkommentar Kære Ulla
Tak fordi du tog dig tid til at læse teksten. Du rammer plet mht., at drengenes tilsyneladende oprør om at døse hen ikke er helt, hvad et giver sig ud for at være. De leger med sproget og har dermed deres egen interne dans med tilværelsen, selvom det for udefrakommende kan virke som et bøvet teenageoprør :-)
Jeg tager din opfordring om videre beskrivelser af denne drengegruppes gøren og laden til efterretning. God aften til dig
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Det umulige mellem menneskerTak for dit velovervejede svar Claus. Spændende med digte som dine!
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) På skovtur
Svarkommentar Har sendt dig en privatbesked. Den ville ikke her... 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) På skovtur
Svarkommentar Hej Nicolas
Jeg er bekendt med Karen Blixens novelle 'Ringen'. Hun skriver fantastisk! Jeg husker dog hendes novelle anderledes. Det handler om en hustru af finere stand, som konfronteres med en ussel tyv (eller sådan noget), mens de er alene. Hun overgiver sig til tyven i sindsmæssig og seksuel forstand og overrækker ham sin forlovelsesring, som han bare sparker væk. Deres veje skilles uudtalt og hun er nu en ny person. Hun har erkendt sig selv som menneske med egne behov. Ikke kun være et objekt for sin ægtemand, men et ægte menneske/subjekt. 'Ringen' er som sagt et meget interessant skriv, men det er bestemt ikke det jeg har haft i tankerne da jeg skrev dette digt. Da jeg skrev det, var det mere med inspiration af Goethes ' Der Erlkönig', som rummer nogle af de samme tematikker - dog i omvendt forstand. Du læser digtet på fin vis. Faderens kamp mod sønnens udvikling er håbløs. Sønnen finder sig selv i sin egen natur på ufri vis og faderen går herved til grunde som fader. Sønnen går ligeledes til grunde og de bliver begge nye personer, som de på ny må tage ansvar for.
Tak for din besked! 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Livet...Hej Karl Johan og I andre
Jeg er klar over, at det er længe siden, at denne tekst så dagens lys for første gang herinde.
Jeg er faktisk uenig med Karl Johan og I andre.
For det første - hvem er idioterne? Er det dem man er uenige med? Hvem er egentlig en idiot? Kan man overhovedet tillade sig at kalde et andet menneske det, når det kommer til stykket?
For det andet - Hvis idioterne er dem man er grundlæggende uenige med, så er det vel netop her, at man bør interessere sig for deres holdninger, for herved at prøve at forstå, hvad der rører sig i andre mennesker, som har andre holdninger. På denne måde lærer man også om sig selv. Hvis man bare lukker den (ved at kalde folk for idioter), er det en indskrænket og ikke-nysgerrig måde at forholde sig til sig selv og sin omverden på. Vi færdes normalt vis i de kredse af mennesker, som vi værdimæssigt er enige med. Det kan give os større indsigt i det vi allerede dyrker. Men det er også en form for rygklapperi og ananas i egen juice så at sige.
Selvfølgelig har jeg da også antipati mht. visse mennesker, men det betyder ikke, at jeg ikke interesserer mig for, hvorfor de har de værdier, som de nu har. Bare at lukke ned og stoppe kommunikation, fordi man mener, at andre er idioter, er et udtryk for at man ikke har overskud, interesse eller nysgerrighed for den medmenneskelige verden, man lever i.
Undskyld, hvis det lød lidt surt - Det har ikke været hensigten fra min side.
Jeg kan dog ikke lure om du, Karl Johan, har skrevet det her, som en form for tankeigangsætter og målet for diskussion og måske slet ikke mener det, du har skrevet? Det synes jeg i sig selv er interessant :-D
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) DehumaniseringHej Martin
Det er en rigtig sjov tekst! Gang på gang er versene gennemsyret af paradokser/kontradiktioner - eksempler herpå kunne være følgende:
- endelig at kunne ånde uden oxygen
- Semantikken som værende fri for logikken (vores sproglige betydningsunivers følger normalt vis logiske mønstre, fx mht. kausalitet mm.)
- Non-kommunikation, hvor der alligevel pipper en stavelse og vokal frem
- Strømmen af afslutninger, mens dansen ubønhørligt fortsætter (som en ikke-afslutning)
Det er fine tanker mht. det absurde ved livet. Livet er modsætningsfyldt - til tider kan man opfatte livet som en slags kodning/forprogrammering, mens man andre gange har opfattelsen af, at man frit kan danse sin infernalske materiedans. Livet er i den henseende som et pendul mellem higen efter at forstå sig selv og verden (logisk) og at føle sig selv og verden (logikkens sammenbrud). Jeg ved ikke om, det er det, du har haft i tankerne, men jeg takker i hvert fald for at vække disse tanker hos mig med dit digt.
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Forstår godt din eufori omkring musikken og hold fast i den! Musik har fyldt og fylder ekstremt meget i mit liv. Det har været en stor del af min identitetsdannelse. Gi los :-D 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Kenneth min ven. Jeg er ikke interesseret i L.O.C. og alt det der ligner. Jeg synes, at musikken bliver en smule overfladisk i forbindelse med sådanne kunstnere. Deres tekster er for selvfede uden selvironi. Jeg er nok også bare fordomsfuld og dum. Jeg synes selv, jeg har en meget bred musiksmag. Men når du kommer med dine forslag, bliver jeg konfronteret med mine fordomme, som jeg helst ikke vil være ved :-) Fyr den af Kenneth!!! 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Jeg kan godt lide L Ron Harald og Magermayn. De rykker med deres tekster, da vanviddet får fuld kraft. Ellers hører jeg generelt punk, rock, metal osv... Spiller selv i bands og har gjort det i mange år. Dejligt at kunne slå på nogle strenge, skrive nogle ord og lytte til mennesker! 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Hehe Kenneth. Tak for dit link. Jeg vil tage det i brug, når jeg har samlet mod :-) Jeg vil lige sige, at jeg har meget bred musiksmag, men hip hop har aldrig rigtig sagt mig noget :-) 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Det umulige mellem menneskerHej igen Claus
Er glad for dit hurtige og konstruktive svar mht. til tekst.
Jeg tænker aldrig menneskets grundvilkår som værende negative. De er der og er negative såvel som positive alt efter, hvordan man tackler dem. Det er her, man har et valg. Man er ikke herrer over død, angst osv., men man er herrer over hvordan man dealer med det uundgåelige møde med disse nødvendigheder, som er altafgørende for den måde vi lever vores liv.
Menneskets følelser er mystiske og styrende - det har du helt ret i. Selvom vi på paradoksal vis anser os som fornuftsvæsner.
Tanker om ens egen eksistens har det intuitivt med at følges med en vis form for melankolisme. Det er jeg dog ikke helt tilhænger af. Det kan godt være vi er ubetydelige, ikke kan forstår vores medmennesker eller os selv, forstå meningen med det hele, men det betyder ikke, at vi ikke selv kan skabe vores egen mening. Det må være eksistentialismens gentlige tematik - hvad er meningen med livet? Svar: Smed dig selv som dit eget kunstværk!
Bare nogle tanker Claus, som jeg lod mig rive med af :-)
Bh J 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Hej igen Kenneth
Jeg kender desværre ikke dine referencer. Har aldrig hørt om dem. Men fint, hvis du kan perspektivere til dem :-) 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Hej Kenneth
Du har netop fat i pointen her. Vi er ikke noget uden de andre. Palle alene i verden er på den måde ikke et menneske, da relationerne mangler. Vi er dog stadig ægte frie til at fravælge en hel del og ikke lade os føje af andre. Spørgsmålet er dog om det overhovedet er muligt. Jeg er ikke helt overbevist...
bh Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Gengældt eller ejÅhh Sys
Kommunikation er en hård nød. Det viser dit digt til fulde. Refleksionerne om man selv har dummet sig velvidende at man forsøger at vise, hvad hvem den anden er, er en svær sag. Jeg kan ihvertfald nikke genkendende til de følelser, der er på spil i dit digt. Håber alt er vel.
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Det umulige mellem menneskerHej Claus
Jeg fik lige læst dit digt af flere omgange, for at lade det blomstre i mit hoved :-)
Det er, som Rayana skriver, præget af melankoli, som understøttes af ord som fx 'umulighed', 'infektion', 'forliste håb' og ikke at kunne dele.
Tematikken i digtet tolker jeg som at være fanget i sig selv og ikke at kunne forstå medmennesker/omverdenen til fulde - altså solipsisme. Det er et spændende tema. Spørgsmålet er om biologi er biologi og om vores rammer for tilværelsen er rammerne for vores tilværelse? Ville vi blive lykkeligere uden 'infektionen' eller det, vi ikke kan give? følelsen af ikke at kunne give, gør os måske netop til mennesker. At vi er isolerede i vores eget jeg og er bevidste om, at jeget skal begraves i et personligt mausoleum, er et af de nødvendige grundlag for, hvad et vil sige at være menneske. Vi kan aldrig til fulde forstå vores medmennesker, da de ikke er én selv. Det gør, efter min mening, ikke livet mindre smukt. Tværtimod mere interessant.
Man bliver melankolsk af disse eksistentielle tanker og det er smukt og godt i sig selv.
Tak for dit digt Claus
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Med andre ord kan man kun opfatte sig selv som person i relation til 'den anden'. Derfor er det også så sårbart at være menneske, da vi er så hvirvlet ind i hinanden. Hvad er ens selv uden 'den andens blik'? Værner man om det relationelle, værner man også om sig selv. Lidt karma-tanke er der vel at spore i det her :-)
Nå, men altså tak for tankeprocessen! 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Hej igen Rayana
Begrebet frihed er en svær størrelse. Vi føler intuitivt, at vi er frie. Jeg påstår på ingen måde at have ret i mine antagelser - det er blot tanker, som kommer her :-)
Den intuitive følelse af at være et frit menneske er en illusorisk tilstand. Vi er, som du skriver, konstant udsat for 'de andres blik' og handler således også herefter. Det går begge veje, som du også skriver. De andre handler også efter vores blik og er dermed lige så lidt frie som os selv. Tænk på ens opvækst i denne forstand. Forældre, skolegang, vennegrupper osv., har altid allerede præget dine (såkaldte frie) valg. Man kunne spørge sig selv om, hvornår man i sit liv egentlig nogensinde har truffet et ægte frit valg uden at være farvet af omverdenen?
Det er spændende tanker, eftersom vi tager vores individuelle frihed for givet. Tænker man nærmere efter, er det måske ikke helt så enkelt.
Tak for tankerne både til dig Rayana og dig Kenneth - altid spændende med sådanne tematikker.
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Et Samfund i samfundet?Jeg er enig Rayana.
Vi følger aldrig vores egne regler. Vi er underlagt, de forskellige små 'samfund' (som du beskriver Kenneth). Filosoffen Sartre har nogle gode pointer i den henseende. Han mener, at 'den andens blik' er altafgørende i forhold til, hvordan vi opfører os. Så snart den andens blik observerer os, opfører vi os (for det meste) efter de grundlæggende regler, som der samfundsmæssigt er konsensus om. Hvis vi opfører os i strid med denne konsensus samtidig med, at den andens blik hviler på os, er vi skamfulde. Skammen er således en styrende faktor for, hvordan vi opfører os. Vi er ikke frie i relation til dette og dermed i relation til andre. Vi er kun frie i den forstand, at vi kan affeje skammen og handle i modstrid mellem den generelle samfundsmæssige konsensus om, hvad moral er. Hvis vi handler på den måde, bliver vi lynhurtigt ekskluderet af det moralske fællesskab og det har vi intuitivt ikke lyst til. Skammen er på denne måde vores ledetråd mht. relationer - (ifølge Sartre). Han mener dog også, at vi er radikalt frie - dvs. at vi altid har valget. Valget til at fravælge fællesskabet osv.. Med valget følger ansvaret for den du er og bliver.
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Venner?
Svarkommentar Hej Nicolas
Tak for dit svar. Jeg sætter pris på dine tanker. At standse digtet ved citatet, som du foreslår, for at give den uendelige tomgang frit spil mellem de to personer, er ganske interessant. Tomgangen er i mine øjne den samme, som foregår mellem mennesker uden for bodegaens rammer. De to hovedpersoner er således prototyperne på det, vi ikke vil være ved, at vi egentlig er. At der er tale om fordrukne mennesker på en bodega, gør det let for læseren at tage afstand og skue en verden, som læseren ikke tror vedkommende selv er en del af. Det er her, at læseren lyver for sig selv. Læseren er Egon og Johnny - fordrukken eller ej. Livet er ikke mindre trivielt bare fordi, det ikke finder sted på en bodega. Tak Nicolas. Jeg tager dine tanker til efterretning.
Bh. Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Det Digitale ØjeMeget fint digt. Men er der ikke tale om 'den andens blik' her? Det var det, Sartre plæderede for. Vi er under konstant overvågning af vores medmennesker på godt og ondt. Vi vil helst ikke være for uden tænker jeg. Dog præger denne overvågning vores liv i en sådan grad, at vi former vores liv efter dette. Vi er tyve og hugger af hinanden med vore blikke blot for at tilfredsstille os selv. Vi indsamler hinandens drømme for at sammenligne med vore egne. Når et andet menneske kigger på os, syres vi af skammen. Det er skammen, der får os til at træffe de valg vi nu træffer.
At dit digt tilsyneladende omhandler digital overvågning kommer i anden række hos mig, når man tænker på den måde vi kigger på hinanden. Jeg tænker, at den medmenneskelige 'overvågning' er god og dejlig, da den udgør fundamentet for sammenspil. Sorry jeg kørte vist lidt ud ad en tangent, hvilket dit digt fik mig til.
Digital overvågning er vel banalt set en dårlig ting, som vi alle kan være enige om. Digital overvågning og skam hænger måske også sammen.
Bedste hilsner Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) LivetKære Daniel
Du må ikke tage det ilde op. Jeg kommer dog her med en slags kritik af dit digt.
Dit digt består af 4 påstande, som jeg forstår det. De er ikke umiddelbart sammenhægende og jeg forstår ikke , hvad der menes med ordene 'bid', 'væren', 'æren' og 'Guds jord'. Det er termer, der bør understøttes med mere som giver læseren et fundament af forståelighed. Det kunne med fordel være skabt vha. flere vers eller strofer.
Håber som sagt ikke, at du tager det ilde op.
Bedste hilsner
Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) MusenKære Ulla
Tak for den fine og rørende novelle. Den handler om død og om, hvordan man forholder sig til død. Men også mere end det, hvilket gør novellen så fin. Velvidende at musene går deres død hurtigt i møde på flere forskellige planer, gør hovedpersonen sig selv til den, der tager valget for musene, som en slags gud. De dør uanset - måske hurtigere i naturen, som de bliver sat fri i. Hovedpersonen har en stærk intuition, som er et kendetegn for det at være menneske. Problematikken er således om vi som mennesker kan styre slagets gang på ordentlig vis for andre skabninger end os selv (én selv i virkeligheden). Det tror vi, at vi kan. Måske kan vi, men jeg tænker dog også musene er uenige. Samtidig gør jeg-fortælleren sig til tyv på baggrund af denne drivkraft.
Der er mange interessante vinkler i denne novelle - jeg siger tak for læsningen!
Bedste hilsner
Jens 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 9 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) En kærlig FaderTænker ikke det er sarkastisk ment?
bh B 1 år, 9 måneder siden |
1 år, 10 måneder siden
| Jens Müller Hasle (Bullensohn) Fredens budKære Susann
Jeg er enig i, at det er et dejligt optimistisk lille digt, som du her har skrevet. I hvert fald ved første øjekast, he he. De første vers kræver handling af det lyriske 'vi'. Der er tale om en fin lys/mørke og rum-symbolik, som understøtter din pointe mht. tematikken i dit digt.
De sidste vers mht. masker gør, at håbet om fred faktisk formindskes, da ingen er reelle og det hele er en såkaldt 'maskeradefest' uden at nogen tænker over konsekvenserne. Så det ' at vi er morgendagens håb om fred' klinger alt for hult, hvilket jo også må siges at stemme overens med virkeligheden.
Genialt digt med et fint skjult budskab!!!
Kh. B 1 år, 10 måneder siden |