Her er et emne som turde være passende at tale om her på Fyldepennen: Skal forlag tvinges til at sende E-bøger til bibliotekerne for at de kan udlånes gratis?
Fra politisk hold ser nogle gerne at det sker, men fra forlagsbranchen lyder det at at der ikke kan sættes lighedstegn imellem papirbøger og E-bøger.
Skal vi så have en mening om det?
Man kan i hvert fald sige at hvis man fra en bibliotekstjeneste gratis kan downloade en E-bog, så er det vel til evig arv og eje? For hvordan kan man aflevere den igen efter en måned? Er der en slags virus i E-bogen der gør teksten ulæselig efter 30 dage? Sikkert ikke.
Selv har jeg nogle E-bøger i omløb, vel fire stk i alt, og de er ikke indtægtskilder. Derfor har jeg ikke noget imod at bibliotekerne får dem gratis, hvis det kunne føre til flere læsere.
Men ét er E-bøger som jeg selv har udgivet (som forlagsbranchen kalder selvudgivet makværk), et andet E-bøger som forlagene gerne vil tjene penge på. Men hvorfor vil forlag absolut skelne imellem papir og bytes? Har man gjort den erfaring at biblioteksbøger som kan lånes gratis ikke væsentligt står i vejen for salg af bøger via boghandelen? Og frygter man at E-bøger som kan lånes gratis til forskel derfra ikke vil ledsages af et E-bogssalg hos forlagene?
Er det måske noget med at en E-bog kan hentes fra sofaen? Og at den altid er til at skaffe her og nu, til forskel fra papirbøger der måske er hjemtaget fra forlagene i begrænset antal, og som måske derfor først kan lånes efter ventetid på biblioteket? (Hvilket fører til at vi i vor utålmodighed køber bogen.)
Derfor er måske læseren stillet overfor dette ikke vanskelige valg: Vil du have E-bogen her og nu gratis fra en bibliotekstjeneste, eller vil du downloade den fra et andet site mod betaling? (Og i begge tilfælde besidde E-bogen for altid.)
Måske er det problemet og i så fald kan jeg da godt forstå hvis nogle forlag brokker sig lidt.
Vi skal jo huske at hvis forlagene ikke tjener penge, lukker de.
Men så kan forfatterne da udgive dem selv på nettet?
Jo tak! Og se dem forsvinde i cyberspace.
Nej, også på E-bogsmarkedet er det en fordel at have et forlag i ryggen. For markedsføring koster. Ikke alene penge - det er en fordel at have folk i ryggen der ved hvordan man markedsfører effektivt. Og skaffer anmeldelser m. m.
Har I en mening om det? :-)
Kunne man eventuelt, hvis politikeren får sin vilje, så E-bøger tvangsleveres til bibliotekstjenester til gratis udlån, så vedtage den idé at det først kan ske efter en karensperiode for at rette skuden lidt op?